ناشناخته‏‏‌های غرب برای سفر عید فطر

ریبوار ویسی دبیر هیات کوهنوردی مریوان در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: ما با چند مدل گردشگر در کردستان مواجهیم. کسانی که بیشتر انگیزه طبیعت‌‌‌گردی دارند و کسانی که با نگاه تاریخی و فرهنگی به این منطقه سفر می‌کنند. گروه اول کسانی هستند که معمولا در قالب گروه‌‌‌های طبیعت‌‌‌گردی و کوهنوردی به منطقه ما سفر می‌کنند و در مقابل گروه دوم با ماشین شخصی و در قالب گروه‌‌‌های دوستانه و خانوادگی عازم کردستان می‌‌‌شوند و در نهایت یک پیاده‌‌‌روی کوتاه دارند.

او اضافه می‌کند: کوهنوردان و طبیعت‌‌‌گردان چند کوه اطراف مریوان را که مشرف به دریاچه است و طبیعت‌‌‌ زیبایی دارند انتخاب می‌کنند و در مقابل مسافران خانوادگی نرسیده به سنندج به روستای «بابا گرگر» در شمال شرقی قروه می‌‌‌روند تا چشمه «دنگز» را که جزو چشمه‌‌‌های جوشان این منطقه است ببینند.  دیدن سد قشلاق و منطقه گردشگری آبیدر از دیگر مناطقی است که به گفته ویسی می‌تواند برای گروه‌‌‌های خانوادگی و دوستانه جالب باشد. او اضافه می‌کند: در داخل شهر سنندج نیز چند عمارت تاریخی و مسجد جامع و موزه شهر را داریم.  او به کسانی که قصد رفتن به مریوان از سنندج را دارند توصیه می‌کند از راه قدیمی استفاده کنند و ادامه می‌دهد: ما دو راه جدید و قدیم را برای رفتن از سنندج به مریوان داریم. راه قدیم طولانی‌‌‌تر است و پیچ بیشتری دارد، ضمن اینکه ماشین‌‌‌های سنگین در آن تردد می‌کنند. با این حال اگر مسافرانی که به کردستان می‌‌‌آیند با احتیاط و امن رانندگی کنند و حوصله به خرج دهند در مسیر قدیم می‌توانند از بخشی از اورامان رد شده و سرچشمه‌‌‌های سیروان را از نزدیک ببینند.

ویسی از روستای نگل به عنوان دیگر جاذبه این منطقه نام برده و می‌‌‌افزاید: در این روستا قرآنی که به دوره خلیفه عثمانی برمی‌‌‌گردد نگهداری می‌شود. علاوه بر آن کسانی که قصد کوهنوردی دارند می‌توانند با همراهی یک راهنمای محلی به کوه‌‌‌های این منطقه صعود کنند. این کوه‌‌‌ها گرچه ارتفاع زیادی ندارند اما با توجه به ویژگی‌‌‌های جغرافیایی‌‌‌شان بدون راهنمای محلی کوهنوردان غیرمحلی را با چالش مواجه می‌کند.

به گفته این عضو هیات کوهنوردی مریوان، زمانی که از سنندج به مریوان حرکت می‌‌‌کنیم با دو آب و هوای متفاوت مواجه می‌‌‌شویم. او توضیح می‌دهد: گرچه در این منطقه میانگین بارندگی سالانه بالاست و به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر در سال‌های کم‌‌‌بارش می‌رسد با این حال کوه کوهساران که در سمت چپ جاده قرار دارد به واسطه مختصاتی که دارد خشک است. آب این کوه به عمق زمین می‌رود و چشمه‌‌‌های آن در مناطق صعب‌‌‌العبور قرار دارد. این در حالی است که در سمت راست جاده که همان میزان بارش را دارد با چشمه‌‌‌های فراوان و نقاط سرسبزتر مواجهیم.

او از سروآباد به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری نام می‌‌‌برد که در میان جنگل‌‌‌های بلوط محصور شده است و می‌‌‌افزاید: نرسیده به مریوان به  سه‌راهی می‌‌‌رسید که سمت چپ آن به اورامان می‌رود و بعد از ۱۵ دقیقه به مریوان می‌‌‌رسید. مریوان دریاچه‌‌‌ای طبیعی است که در آن هم می‌توان شنا و هم ماهیگیری کرد. البته چنانچه گردشگرانی قصد داشته باشند گزینه شنا را امتحان کنند بهتر است این کار با هماهنگی صورت گیرد تا منطقه امن به آنها نشان داده شود.

روستایی با ۱۰۰ آشیانه لک لک

جمال قادری عضو انجمن چیا نیز در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» رفتن به روستای «دره تفی» را به گردشگران توصیه کرده و می‌‌‌گوید: در این روستا ما بزرگ‌ترین کلکسیون دست‌‌‌ساز لانه پرندگان را داریم؛ به طوری که در یک روستای ۲۰۰ نفره، ‌‌‌ ۱۰۰ لانه لک‌لک وجود دارد. این لک‌لک‌ها اوایل بهمن به روستای دره تفی می‌‌‌آیند و تخم‌‌‌گذاری و زادآوری و در اواخر مرداد این روستا را ترک می‌کنند. او می‌‌‌افزاید: در دره‌تفی همچنین می‌توان بستنی با شیر محلی را امتحان کرد و از صنایع دستی حصیری که زنان روستا با استفاده از نی‌های دریاچه تهیه کرده‌‌‌اند، ‌‌‌ سوغاتی از کردستان با خود به شهر مبدا برد. قادری این روستا را جزو روستاهای حاشیه دریاچه زریوار معرفی می‌کند که تنها ۱۵ دقیقه با آن فاصله دارد و می‌‌‌گوید: در نزدیکی روستا اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی داریم و در خود روستا نیز ساکنان با دریافت هزینه‌‌‌ای بین ۵۰۰‌هزار تا یک میلیون‌تومان خانه‌‌‌هایشان را به گردشگران کرایه می‌دهند.

کردستان، استانی با دره‌‌‌ها و گردنه‌‌‌های چشم‌‌‌نواز

یک کوهنورد و طبیعت‌‌‌گرد سنندجی درباره جاذبه‌‌‌های طبیعی سنندج به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: در اطراف سنندج مسیرهای زیادی برای یک تفریح یک‌روزه وجود دارد که یکی از آنها از جاده حسن‌آباد می‌‌‌گذرد. حسن‌آباد در نزدیکی سنندج قرار گرفته و اندکی که در این مسیر حرکت کنید با ورود به جاده کانی مشکان‌‌‌، به کیلانه، ‌‌‌ کرجو و دادانه می‌‌‌رسید. کرجو و ملکشان جزو آبادی‌‌‌های بسیار خوش آب و هوا در این منطقه هستند که سفر به آنها در اردیبهشت توصیه می‌شود.

به گفته او چنانچه گردشگران قصد داشته باشند مسیر دورتری بروند، ‌‌‌ می‌توانند به سمت کرمانشاه و جاده کامیاران رفته و از آنجا با رسیدن به دوراهی چمسو، ‌‌‌ وارد این جاده شوند و آبادی‌‌‌های آنجا را ببینند. در این منطقه دره‌‌‌ها و جنگل‌‌‌های بلوط زاگرس قرار دارند که چشم‌‌‌انداز فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای را ایجاد کرده‌‌‌اند. این طبیعت‌‌‌گرد می‌‌‌افزاید: مسیر دیگری هم داریم که به سمت کوه آبیدر و آبادی نوره است. نرسیده به روستای نوره، ‌‌‌ دره‌‌‌ای زیبا قرار گرفته است. علاوه بر اینها چنانچه گردشگران قصد سفر به سقز را داشته باشند در این مسیر می‌توانند سد سنندج را ببینند و همچنین از گردنه ماموخ و کوه سخناخ دیدن کنند.  کردستان استانی است که در آن هم می‌توان طبیعت را دید و هم تاریخ و فرهنگ را. در این استان می‌توان ارتباط نزدیک مردم با حیات‌‌‌وحش را درک کرد و با آداب و رسوم آنها آشنا شد. کردستان جایی است که نه تنها به یک بار بلکه به بارها دیدنش می‌‌‌ارزد. در سفر به این استان می‌توانید هم غذاهای محلی این منطقه را تجربه کنید و هم در اقامتگاه‌‌‌های بومی که خوشبختانه در روستاهای مختلف وجود دارد اسکان داشته باشید.