بلوغ گردشگری استان یزد

مدیرکل سابق میراث فرهنگی یزد ادامه داد: در دوره‌ای می‌توانستیم، موفقیت‌‌‌های گردشگری را برجسته کنیم ولی در دوره بلوغ، انتظار این است که ارزیابی عملکردها بر اساس یک ملاک و اهداف مشخص‌شده از قبل انجام شود.  به گفته شرافت، متاسفانه گردشگری یزد هنوز برنامه و هدف مشخص و تدوین‌شده‌‌‌ای که همه ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان نظر مشترکی روی آن داشته باشند ندارد تا در قالب آن، مشخص باشد که جلب گردشگر از کدام کشور و استان است، ظرفیت اقامتی چقدر است و مقایسه موفقیت با چه معیارهایی باشد؟

دبیر سابق کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: قبلا سنجش ما بر اساس مقایسه با شهرهای موفق همجوار همچون اصفهان و شیراز که پیشتاز در گردشگری بودند انجام می‌‌‌شد که در حال حاضر می‌توان شاخص‌‌‌های جدیدی مانند حمایت‌های مدیران عالی استان را نیز مدنظر قرار داد. وی افزود‌: در دوره اخیر، استاندار یزد، نقش بی‌بدیلی در حمایت از گردشگری، تشکیل مستمر شورای گردشگری و جلسات با اصحاب گردشگری و ذی‌نفعان داشته که امیدواریم این نشست‌‌‌ها ضمن تداوم، نتایج مطلوبی هم داشته باشد و مردم نتایج آن را در جامعه مشاهده کنند.

شرافت با اشاره به اینکه اثر کرونا بر گردشگری غیرقابل انکار است که باید در سنجش عملکردها این دو مقوله را مدنظر داشت، اضافه کرد: شاخص دیگر باید در تدوین برنامه‌‌‌ها، سنجش سهم صنعت گردشگری از اقتصاد استان باشد و بدانیم گردشگری، صنعت مالیات‌بده نیست بلکه یک صنعت اشتغال‌‌‌آفرین است و سهم آن در اشتغال و به‌کارگیری نیروهای جوان تحصیلکرده در نظر گرفته شود. وی در عین حال تاکید کرد: اولویت امروز دست‌اندرکاران صنعت گردشگری هم باید تدوین استراتژی‌ها و اهداف و ارائه آن برای جمع‌‌‌آوری آرای عموم ذی‌نفعان در این بخش باشد تا بتوانیم در دوره‌‌‌ای که گردشگران خارجی کاهش یافته برای دوره رونق دوباره این حوزه هدف‌‌‌گذاری کنیم. شهردار سابق شهر یزد افزود: باید بتوانیم برنامه‌‌‌های خاصی برای گردشگران خارجی از کشورهای مختلف همچون چین، اروپا و روسیه چه از نظر نوع غذا، رفتارهای اجتماعی، برنامه‌‌‌های فرهنگی یا برنامه‌های جنبی داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه برنامه‌‌‌ریزی بعدی باید در حوزه گردشگری سلامت باشد، ادامه داد: این بخش، یک گردشگری مستمر بوده و کمتر آسیب می‌‌‌بیند بنابراین باید یکی از اولویت‌‌‌های هدفمند با الگوگیری از استان فارس، گردشگری سلامت باشد و به‌صورت مشترک با نظام پزشکی و پرستاری در این خصوص برنامه‌ریزی شود. این فعال گردشگری استان یزد با اذعان به اینکه یزد در زمینه گردشگری داخلی ضعیف است، خاطرنشان کرد: چون در مقایسه با استان‌های مرزی، جنوبی و شمالی و حتی زیارتی، جاذبه‌‌‌های طبیعی کمتری برای مردم داخل کشور داریم، ضروری است در بخش گردشگری داخلی و طبیعت‌گردی هم برنامه مناسبی برای این ظرفیت که همواره وجود دارد داشته باشیم.

شرافت در پایان گفت: باید بپذیریم که صنعت گردشگری استان یزد وارد مرحله بلوغ شده و باید برای رسیدن به دوران شکوفایی آن، یک برنامه‌ریزی مدون مشخص کرده و تکلیف هر بخش تدوین شود و در آن هم وظایف همه دستگاه‌های مرتبط همچون شهرداری‌‌‌ها دیده و مهم‌تر از آن ظرفیت حمایت‌‌‌های مدیریت ارشد استان به‌صورت کامل استفاده شود.