رتبه اول کاهش بیکاری؛ سهم یزدی‌ها از اقتصاد کشور

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در تابستان سال قبل ۶/ ۱۳درصد اعلام شده بود که این رقم در تابستان سال‌جاری به ۵/ ۷‌درصد کاهش یافت، افزود: استان یزد رکورددار کاهش نرخ بیکاری در فصل تابستان بوده است. وی درباره وضعیت تورم در استان تصریح کرد: دامنه اثر تحولات اقتصادی کشور در هر استان متناسب با ساختار اقتصادی استان متفاوت است و استان‌‌‌هایی که بخش صنعت و خدمات در آنها بزرگ‌تر است، اثرپذیری بیشتر و سریع‌‌‌تری را نشان می‌دهند. مدیرکل امور اقتصادی یزد افزود: بررسی تورم در این استان به تفکیک شاخص‌‌‌ها، مناطق شهری و روستایی و گروه‌‌‌های کالایی نشان می‌دهد که به‌رغم بالاتر بودن تورم در برخی موارد و تفاوت ساختار تورم استان یزد با سایر استان‌‌‌ها، در مجموع اختلاف معناداری در نرخ تورم استان یزد با کشور وجود ندارد.

به گفته دهقان‌‌‌منشادی، نرخ تورم ۱۲ماه منتهی به دی ۱۴۰۱، برای خانوارهای کشور به عدد ۳/ ۴۶‌درصد رسیده که این نرخ در استان یزد برابر با ۹/ ۴۸‌درصد بوده و جایگاه  چهاردهم را بین دیگر استان‌‌‌ها به خود اختصاص داده است.  وی با اشاره به اینکه بررسی ضریب جینی نشان می‌دهد یزد در سال ۱۴۰۰، رتبه دوم بهترین ضریب جینی را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: به عبارت دیگر وضعیت توزیع درآمد در استان یزد بهتر از سایر استان‌‌‌ها بوده و نسبت به سال قبل نیز بهبود یافته که یکی از دلایل آن رشد اقتصادی بالا بوده است.

این در حالی است که آمارهای اخیر مرکز آمار ایران درباره وضعیت بهمن ماه بیانگر آن است که استان‌‌‌های چهار محال‌‌ ‌و‌‌‌ بختیاری و یزد در تورم ماهانه رکوردزنی کرده‌‌‌اند. درباره این وضعیت یک استاد اقتصاد دانشگاه یزد معتقد است که آمارهای بهمن نشانگر آن است که در این بازه زمانی، پدیده مخرب تورم در ایران، سهمگین‌‌‌ترین فشار خود را بر مردم استان وارد کرده است. عباس علوی‌‌‌راد اظهار کرد : یزد در تورم ماهانه گروه خوراکی‌‌‌ها میان استان‌‌‌های ایران با نرخ ۸‌درصد (۳/ ۳‌درصد فراتر از کل کشور) رتبه اول کشور را دارد. وی به رتبه دوم تورم نقطه‌‌‌ای گروه مسکن میان استان‌‌‌های ایران با نرخ ۵۷/ ۲‌درصد (۱۷/ ۳‌درصد فراتر از کل کشور)، رتبه دوم‌‌‌ تورم ماهانه شاخص کل میان استان‌‌‌های ایران با نرخ ۵/ ۷‌درصد (۲/ ۲‌درصد فراتر از کل کشور) و رتبه دوم‌‌‌ تورم نقطه‌‌‌ای کالاهای غیرخوراکی و خدمات با نرخ ۴۸‌درصد در میان استان‌‌‌های ایران (۴/ ۵‌درصد فراتر از کل کشور) اشاره کرد.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد یزد افزود: استان یزد همچنین رتبه چهارم بالاترین نرخ تورم نقطه‌‌‌ای شاخص کل میان استان‌‌‌های ایران با نرخ ۶۰/ ۴‌درصد (۷‌درصد فراتر از کل کشور) و رتبه چهارم تورم ۱۲ ماه خانوارهای شهری میان استان‌‌‌های ایران با نرخ ۵۱/ ۶‌درصد (۴/ ۷‌درصد فراتر از کل کشور) را دارد.