بازار داغ ضایعاتی‌‌‌های یزد در سایه نگاه سرد مسوولان

در این زمینه فرمانده انتظامی استان یزد با اشاره به دستگیری ۱۶۰ معتاد متجاهر گفت: در این طرح، ماموران انتظامی ۶۰ واحد ضایعاتی متخلف را که اقلام سرقتی را خرید و فروش می‌‌‌کردند، پلمب کردند. سردار عباسعلی بهدانی‌‌‌فرد به ضایعاتی‌‌‌های متخلف هشدار داد تا از خرید اموال سرقتی و مشکوک به شدت پرهیز کنند. وی با اشاره به تاکید فرماندهی انتظامی کشور مبنی بر حفظ امنیت و آرامش مردم، یادآور شد: فرماندهی انتظامی استان با سارقانی که امنیت مردم را خدشه‌دار کنند و باعث ایجاد احساس ناامنی بین خانواده‌‌‌ها شوند، با قاطعیت و اقتدار برخورد خواهد کرد.

بر اساس آمارهای غیررسمی، تقریبا ۴۰۰ مرکز خرید و فروش ضایعات در یزد به صورت غیرقانونی توسط اتباع بیگانه در حال فعالیت است و بخشی از آنها در بلوار استقلال، انتهای بلوار نواب صفوی و منطقه حسن‌‌‌آباد یزد قرار دارند که همواره مورد اعتراض ساکنان این مناطق بوده است. متاسفانه حدود ۹۰‌درصد از مراکز خرید و فروش ضایعات در اختیار اتباع بیگانه است اما طبق قانون امکان صدور مجوز برای اتباع بیگانه وجود ندارد از این رو اغلب مجوز برای یک فرد ایرانی صادر می‌شود و با آن مجوز، اتباع کار می‌کنند. رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد نیز گفت: چند سالی است که قرار بوده، مکانی برای ضایعات فروشی‌‌‌ها در نظر گرفته شود و آنها به خارج از محدوده شهر انتقال داده شوند اما این موضوع اتفاق نیفتاده است.

محسن ابوترابی افزود : مدیریت پسماند به عهده شهرداری است و تا شهرداری به این موضوع ورود پیدا نکند این موضوع حل نخواهد شد. وی ادامه داد: به این منظور زمین ۵۰ هکتاری برای انتقال ضایعات‌فروشی‌ها، که قول آن داده شده است باید تحویل شهرداری شود تا شهرداری به این موضوع ورود کند. عضو شورای شهر یزد با انتقاد از نبود یک صنف مشخص برای پیگیری مسائل این مشاغل و پیگیری جابه‌جایی آنها هم گفت: مردم در این حوزه نگران هستند و بارها از شورای شهر خواستار ساماندهی ضایعات فروشی‌‌‌ها در شهر شدند که به نظر می‌رسد مدیریت پسماند مرتبط با شهرداری است و شهرداری باید در این حوزه مدیریت کند. دهقان ساکن حوالی بلوار نواب صفوی در این باره می‌‌‌گوید : در ۱۰سال گذشته بارها مسوولان دولتی و شهری از این مناطق بازدید کردند ولی برای ساماندهی جدی و رفتن این مشاغل، برنامه‌‌‌ای ندیدیم.