آوار فیلترینگ بر «نصف جهان»

کریم بیگی رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران استان اصفهان در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌‌‌گوید: در حال حاضر تعداد گردشگران ورودی به ایران به شدت کاهش پیدا کرده است. پیش از کرونا به سمت ثبات بازار در این زمینه پیش می‌‌‌رفتیم و روال طبیعی را داشتیم اما تعداد گردشگران کنونی نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت توریست‌‌‌هایی است که پیش از کرونا به ایران سفر می‌‌‌کردند. او درباره دلایل سفر این گردشگران بیان می‌کند: اغلب این توریست‌‌‌‌‌‌ها سفرهای تجاری به مقصد کشورمان دارند و در طول سفرشان ممکن است به چند شهر سفر کنند. به گفته بیگی دلیل خزان گردشگری در ایران به ناآرامی‌‌‌های اخیر و قطعی اینترنت برمی‌‌‌گردد. او اضافه می‌کند: اختلال در اینترنت به توریسم ورودی ضربه جدی می‌‌‌زند. برای گردشگران خارجی بحث اختلال در اینترنت به عنوان عاملی که ارتباط آنها با خانواده و محل کارشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد بسیار اهمیت دارد. اگر آنها با چنین وضعیتی مواجه شوند احساس امنیت‌‌‌شان را از دست می‌دهند و همین امر باعث می‌شود تمایل کمتری برای سفر به چنین مناطقی داشته باشند.

او بخش دیگری از عدم تمایل توریست‌‌‌های خارجی برای سفر به ایران را به تبلیغاتی مربوط می‌‌‌داند که در رسانه‌‌‌های خارجی علیه ایران وجود دارد و می‌‌‌گوید: کاهش سفر به ایران باعث ضرر و زیان سنگین به صاحبان مراکز اقامتی در ایران شده و بسیاری از سرمایه‌‌‌گذاران این بخش را در معرض ورشکستگی قرار داده است. رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران استان اصفهان در ادامه با اشاره به جبران خسارت سیل به کشاورزان بیان می‌کند: متاسفانه یا خوشبختانه با وقوع سیل و نابودی زمین کشاورزی،‌‌‌ دولت ورود پیدا کرده و تلاش می‌کند بخشی از ضرر و زیان کشاورز را جبران کند اما زمانی که موضوع صنعت گردشگری است شاهد چنین حمایت‌‌‌هایی نیستیم.

به گفته بیگی در پاییز و به ویژه مهر و آبان ایران باید مملو از گردشگران خارجی بود. او اضافه می‌کند: ۸۵ درصد تورها به مقصد ایران کنسل شده و حتی شاهدیم سفرهای داخلی نیز به شدت کاهش یافته است. همین موضوع سبب شده ضریب اشغال هتل‌‌‌های اصفهان به ۱۰ تا ۱۵ درصد برسد و صاحبان آنها متضرر شوند. او می‌‌‌گوید: در جلسه‌ای که با مدیران گردشگری داشتیم این موضوع را با آنها مطرح کردیم که چرا مشابه بخش کشاورزی و سایر بخش‌‌‌ها دولت مساعدتی به صاحبان هتل‌‌‌ها یا آژانس‌‌‌ها و... نمی‌‌‌‌‌‌کند.  صاحبان کسب و کار گردشگری پس از دو سال شیوع ویروس کرونا و رکود گردشگری امیدوار بودند این حوزه رونق پیدا کند که با رکود دوباره‌‌‌ای مواجه شده‌‌‌اند که شرایط را برای آنان سخت کرده است. در این شرایط چه باید کرد؟ به گفته رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران استان اصفهان باید ارتباطات بین‌‌‌المللی شکل بگیرد و احساس امنیت در توریست خارجی ایجاد شود. او می‌‌‌گوید: توریست‌‌‌های ورودی نسبت به قطعی اینترنت حساس هستند،‌‌‌ بسیاری از این گردشگران در حین سفر در حال انجام وظایف شغلی خود هستند که نیاز به اینترنت دارند و اگر این امکان برایشان مهیا نشود از سفر به کشورمان منصرف می‌‌‌شوند.

لغو ۸۰۰ تور گردشگری

حسن سیادتان رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران استان فارس درباره وضعیت توریسم ورودی در تعطیلات سال نو میلادی به «دنیای اقتصاد» می‌‌‌گوید: حدود ۸۰۰ تور شیراز، اصفهان و یزد برای تعطیلات رزروهای خود را کنسل کرده‌‌‌اند. او این میزان کنسلی را به بازه زمانی ۱۵ شهریور تا آخر آذر مرتبط می‌‌‌‌‌‌داند و اضافه می‌کند: برای ژانویه هم تورهای ما کنسل شده که دلیل آن به ناآرامی‌‌‌های اخیر‌‌‌، قطعی اینترنت و ... بازمی‌‌‌گردد. به گفته سیادتان با کاهش شیوع کرونا در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰،‌‌‌شاهد رونق سفر در کشور بودیم. او می‌‌‌‌‌‌گوید: مردم نیاز به سفر داشتند و همین امر باعث شد در چند ماه یعنی از اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت شاهد رونق گردشگری در کشور باشیم و ضریب اشغال هتل‌‌‌ها هم بالا برود. با این حال از روزهای پایانی شهریور با مجموعه حوادثی که در کشور اتفاق افتاد،‌‌‌ شاهد بودیم توریست‌‌‌های خارجی از تمام کشورها سفرشان را به کشورمان لغو کردند.

رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران استان فارس معتقد است لغو سفر طبیعتا به کسب و کارهای مرتبط با گردشگری صدمه می‌زند، او می‌‌‌افزاید: نه تنها هتلداران بلکه فعالان حوزه حمل‌ونقل،‌‌‌ اقامتگاه‌‌‌ها،‌‌‌ راهنمایان و ... هم از این وضعیت متضرر شده‌‌‌اند. علاوه بر آن شاهدیم که مخاطبان موزه‌‌‌ها و آثار باستانی نیز به شدت کاهش داشته و همین روند درآمد آنها را نیز تحت‌‌‌الشعاع قرار داده است.

آیا در ماه‌‌‌های اخیر شاهد رونق دوباره توریسم ورودی در کشورمان خواهیم بود؟ پاسخ سیادتان به این پرسش منفی است. او می‌گوید: توریست خارجی که قصد سفر به کشورمان را دارد معمولا بین ۶ تا ۹ ماه قبل کارهای مرتبط با سفرش را انجام می‌دهد تا در موعد معین به کشورمان وارد شود. بنابراین نمی‌توان امید داشت که در یک بازه زمانی کوتاه شاهد حضور گردشگران خارجی باشیم. با این حال ما می‌‌‌‌‌‌توانیم مجموعه اقداماتی را برای جلب نظر آنها برای سفر به کشورمان انجام دهیم که از جمله آنها می‌‌‌توان به تبلیغات در نمایشگاه‌‌‌های خارجی مانند فیتور اسپانیا یا آی‌‌‌تی‌‌‌بی برلین اشاره کرد. در این نمایشگاه با معرفی جاذبه‌‌‌های توریستی کشورمان باید گردشگران را به سفر به کشورمان ترغیب کنیم.

او معتقد است در این بازه زمانی باید مجموعه اقداماتی را برای بازسازی هتل‌‌‌ها انجام داد. رئیس جامعه حرفه‌‌‌ای هتلداران استان فارس می‌‌‌افزاید: طبیعی است که فصل داغ گردشگری زمانی برای بازسازی نیست،‌‌‌ بنابراین شاید بهترین کار بازسازی هتل‌‌‌ها در شرایط کنونی باشد که توریست‌‌‌های اندکی به کشورمان سفر می‌کنند. در این زمینه لازم است صندوق توسعه با صاحبان هتل‌‌‌ها مساعدت کافی داشته باشد.  سیادتان در این باره که چند درصد از توریست‌‌‌های شیراز در این بازه زمانی کاهش یافته به ۸۵ تا ۹۰ درصد اشاره می‌کند.

رکود،‌‌‌ رکورد می‌‌‌زند

گفته‌‌‌های این فعالان حوزه هتلداری نشان می‌دهد ایران در ماه‌‌‌های اخیر در زمینه گردشگری و صنعت هتلداری ضررهای بسیاری را متقبل شده است. اگر در ماه‌‌‌های ابتدایی سال جاری،‌‌‌ رکوردهای سفر در حال شکسته شدن بود،‌‌‌ این روزها رکود است که در حال رکورد زدن است. از این رو به نظر می‌‌‌رسد متولی گردشگری بیش از پیش باید رایزنی‌‌‌های خود را انجام داده و در جلسه‌‌‌های هیات دولت و گفت‌‌‌وگو با سایر نهادها و ارگان‌‌‌ها تبعات این رکود را به آنها یادآوری کند.