نُرم جدید در سفرهای هوایی

براساس گزارش واشنگتن‌‌پست، هواپیماها پر شده، پروازها کمتر شده‌‌اند و شکایت‌‌ها از خدمات هوایی در حال افزایش است، اما با این حال، اشتیاق مردم برای سفرهای هوایی هیچ نشانه‌‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد و تحولی چشمگیر برای صنعتی را رقم می‌‌زند که دو سال پیش برای بقای خود به کمک‌‌های مالی و وام‌‌های دولتی وابسته بود. مدیران شرکت‌‌های هواپیمایی می‌گویند حتی در برابر ترس از تورم مداوم و رکود اقتصادی، تقاضا همچنان قوی است. نتایج گزارش‌های درآمد فصلی شرکت‌‌های هواپیمایی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که شرکت‌‌های بزرگ، از جمله امریکن ایرلاینز، دلتا و ساوت وست درآمد بی‌‌سابقه‌‌ای را تجربه کردند، در حالی که جت بلو نخستین سود فصلی خود را از زمان شروع همه‌‌گیری به دست آورد.

نتایج سایر اپراتورها نیز به همین ترتیب خوش‌بینانه بود. این صنعت در اوایل بیماری همه‌‌گیر حمایت از زندگی افراد را در پیش گرفت و در نهایت با دور ماندن مسافران، بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد و کمک‌‌های مالی دولت را از دست داد. پس از یک تابستان پر‌فراز و نشیب که با لغو گسترده همراه بود و توجه قانون‌‌مداران و قانون‌‌گذاران را به خود جلب کرد، این صنعت وارد مرحله بعدی احیای خود شد، زیرا روندهای مرتبط با پاندمی باعث رونق بیشتر این صنعت شده است. اد باستین، مدیر اجرایی دلتا گفت که صنعت سفر در حال تجربه یک «بازیابی ضد‌چرخه‌‌ای» است، زیرا مصرف‌‌کنندگان هزینه‌های خود را به جای اقلام مادی به کسب تجربیات تغییر داده‌‌اند. تحلیلگران معتقدند، اکنون صنعت هواپیمایی دلیلی برای صعودی بودن دارد.

اسکات کیز، موسس پروازهای ارزان اسکات و یکی از ناظران قدیمی این صنعت می‌گوید: هیچ کس انتظار نداشت که این صنعت به جایی برسد که امروز است. به یاد داشته باشید، نگرانی در سال ۲۰۲۰ این نبود که آیا در یک دوره سه‌ماهه کاهش خواهد یافت یا دوره یک ساله. نگرانی این بود که آیا صنعت هواپیمایی پس از این ماجرا وجود خواهد داشت؟ و این موضوع منجر به بسیاری از هزینه‌ها شد. قطع تصمیماتی که ما هنوز بهای آن را می‌‌پردازیم. به نظر می‌‌رسید که برنامه‌های کاری ترکیبی منجر به پرواز کمتر شود، در عوض باعث تشویق بیشتر سفرهای هوایی شده است. خطوط هوایی، فروش غیرمنتظره بلیت‌‌ها را برای دوره پس از روز کارگر گزارش کردند، زمانی که تقاضا برای سفر معمولا با بازگشت مردم به محل کار و مدرسه کاهش می‌‌یابد.

گلن هوآنستاین، رئیس شرکت هواپیمایی دلتا، در جریان مصاحبه اخیر خود گفت: اگر به سپتامبر که از نظر تاریخی یکی از بدترین ماه‌ها برای فلوریداست نگاه کنید، می‌‌بینید که نمی‌توانید بلیت دیزنی را خریداری کنید، زیرا تمام بلیت‌ها به‌‌فروش رفته‌‌اند. اسکات کربی، مدیر اجرایی یونایتد ایرلاینز، گفت سپتامبر سومین ماه قوی در تاریخ این شرکت است. جت بلو نیز گزارش داد که هواپیماها در ماه سپتامبر پرتر بودند. این شرکت هواپیمایی اعلام کرد تعداد صندلی‌‌های اشغال شده در یک هواپیما تقریبا سه درصد بالاتر از سطح سپتامبر ۲۰۱۹ است.

درآمدهای سه ماه گذشته با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ تفاوت زیادی دارد. هفته‌ها قبل از برنامه‌‌ریزی برای اعلام نتایج مالی در سال ۲۰۲۰، شرکت‌‌های هواپیمایی بیش از ۳۰هزار کارمند خود را پس از اینکه کنگره نتوانست به توافقی برای تمدید برنامه کمک‌‌های همه‌‌گیر دست یابد، مرخص کردند. همچنین کارگرانی که همچنان مشغول به کار بودند، در قرارداد بعدی می‌توانستند مرخصی خود را برگردانند. به عنوان مثال، یونایتد در آن سه ماه ۸/ ۱میلیارد دلار ضرر خالص داشت در حالی که تقریبا ۲۵ میلیون دلار در روز از دست داد. در مقابل، یونایتد در سه ماه  اخیر خود ۹۴۲ میلیون دلار سود اعلام کرد.

تغییر عادات مشتریان

کربی بر این باور است که این صنعت شاهد تغییر قابل توجهی در عادات سفر مشتریان است. او گفت: «با کار ترکیبی، هر آخر هفته می‌تواند یک تعطیلات آخر هفته باشد.» مردم می‌خواهند سفر کنند و تجربیاتی داشته باشند، و محیط‌‌های کاری ترکیبی آنها را از دفتر جدا می‌کند و به آنها انعطاف‌‌پذیری جدید می‌دهد تا خیلی بیشتر از قبل سفر کنند. کربی افزود: «این تقاضای موقت نیست. این یک حالت عادی جدید است.» این نمایش قوی از صنعت هوایی، اما یک تابستان بسیار سخت شامل هزاران لغو به‌‌ویژه در تعطیلات آخر هفته شلوغ گذرانده است، همچنین خطوط هوایی با قیمت سوخت بالاتر و چالش‌‌های اقتصادی مواجه هستند. با وجود تقاضای زیاد، اکثر شرکت‌‌های هواپیمایی پروازهای کمتری نسبت به قبل از همه‌‌گیری انجام می‌دهند که این امر، نتیجه درس‌‌هایی است که از این بحران‌‌های عملیاتی آموخته شده است.

دلتا در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۷ درصد کمتر پرواز داشت، در حالی که امریکن ۱۰ درصد کمتر بود. با این حال، تعداد افرادی که توسط افسران اداره امنیت حمل و نقل در سراسر آمریکا چک می‌شوند عمدتا به تعداد قبل از همه‌‌گیری و در برخی روزها بیشتر از آن می‌‌رسد. با این حال، موانع همچنان پابرجا هستند، زیرا صنعت همچنان با کمبود خلبان مواجه است و تنگناهای آموزشی، شرکت‌‌های هواپیمایی را مجبور می‌کند که پروازها را در بازارهای کوچک و متوسط کاهش دهند. خوش‌بین‌‌ترین ناظران این صنعت می‌گویند که این مسیرها ممکن است تا سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ باز‌نگردند، البته اگر اصلا بازگردند. در همین حال، شرکت‌‌های هواپیمایی می‌گویند، مشکلات کمبود کارکنان کنترل ترافیک هوایی همچنان بر عملیات پرواز تاثیر می‌‌گذارد. جوآنا گراتی، رئیس جت بلو، هشدار داد که اکوسیستم هوانوردی هنوز شکننده است.

این صنعت همچنین پس از یک تابستان پرتلاطم، با افزایش شکایت مشتریان روبه‌رو شده است. بر اساس گزارش مصرف‌‌کنندگان سفر هوایی وزارت حمل و نقل آمریکا شکایات خدماتی از ژوئیه تا آگوست ۶ درصد افزایش یافته است. تعداد شکایات ۳۲۰ درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌‌گیری است. وزارت حمل و نقل نیز اعلام کرد که طی یک ماه گذشته خطوط هوایی با سرگردانی مسافران در زمان تاخیر یا لغو مواجه شده است. البته دولت، حفاظتی برای مسافران در برابر تاخیر یا لغو را پیشنهاد داده است. مدیران خطوط هوایی و تحلیلگران می‌گویند در کوتاه‌‌مدت این مشکل قابل حل شدن نیست. این تغییر به شرکت‌‌های هواپیمایی این امکان را می‌دهد تا گزینه‌های گران‌‌تری را برای پروازها ارائه دهند، زیرا برخی مسافران مایل به هزینه‌های اضافی هستند. آنها امیدوارند سوار شدن با اولویت، صندلی‌‌های جادارتر و سایر پیشنهادهای ویژه به جذب و حفظ مشتریان و در عین حال افزایش سود کمک کند.

دو سال پس از اینکه نگرانی‌‌های بهداشتی مرتبط با بیماری همه‌‌گیر باعث شد شرکت‌‌های هواپیمایی عرضه غذا و نوشیدنی را کاهش دهند، بسیاری از آنها گزینه‌های منوی جدیدی را ارائه می‌کنند و ضمن به‌‌کارگیری بهترین سرآشپزها، گزینه‌های سالم‌‌تری همچون غذاهای گیاهی را برای برآوردن خواسته‌های مسافران ایجاد کرده‌‌اند. شرکت بین‌المللی فرودگاهی دالس برای ده‌ها شرکت هواپیمایی که خارج از فرودگاه فعالیت می‌کنند، غذا آماده می‌کند.

رابرت ایسوم، رئیس خطوط هوایی امریکن ایرلاینز، خبر از ایجاد یک سالن تازه در فرودگاه لاگاردیا نیویورک داد که آن را «بهترین سالن داخلی کشور» نامید. تا پیش از این سالن استراحت در فرودگاه ریگان در واشنگتن بزرگ‌ترین سالن انتظار آمریکا بود. همچنین، یونایتد همکاری خود را با جگوار آمریکای شمالی اعلام کرد تا از طریق نخستین راهدار تمام الکتریکی خودروسازی ساو (SUV) با خلبان هواپیما‌‌های خود اتصال برقرار کند. دلتا اخیرا از شراکت جدید این شرکت هواپیمایی با استارباکس خبر داده که به اعضای آن اجازه می‌دهد در هنگام خرید امتیاز کسب کنند و با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون دلاری در شرکت جوبی، تمامی نشست و برخاست‌‌های هواپیماها الکترونیکی باشد. این شرکت هواپیمایی اعلام کرد که در نهایت امیدوار است مشتریان از تاکسی‌‌های هوایی با باتری شرکت جوبی برای پرواز به فرودگاه استفاده کنند، نه به شکل زمینی.

با وجود این مزایا، مدیران می‌گویند مهم‌ترین معیار موفقیت آنها اجرای یک عملیات با کیفیت است که با ورود این صنعت به شلوغ‌‌ترین بخش سال در فصول تعطیلات شکرگزاری و کریسمس آزمایش خواهد شد. همچنین آزمایش دیگری در اوایل سال آینده انجام خواهد شد زیرا صنعت هواپیمایی همچنین به دنبال بهبودی در سفرهای تجاری شرکت‌‌ها است که حدود ۲۰ درصد کمتر از سطح قبل از همه‌‌گیری است. پس از چالش‌‌های مرتبط با بیماری همه‌‌گیر که وجود برخی از شرکت‌‌های هواپیمایی را تهدید می‌کرد، کیز گفت که آمارهای مربوط به بخش مالی و سفر اخیر نشان‌دهنده این است که صنعت در مسیری سالم‌‌تر قرار دارد.