خطر برق‏‏‌ گرفتگی بوم‏‏‌گردی

نیلوفر حسینی کارشناس گردشگری در این باره به دنیای‌اقتصاد می‌‌‌گوید: بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها در حال حاضر شرایط بسیار بدی را تجربه می‌‌‌‌کنند و بسیاری از آنها در آستانه نابودی کسب و کارشان هستند. او در این باره که اضافه شدن مبلغ قبض برق چه تاثیری روی بوم‌‌‌گردی دارد، عنوان می‌کند: ما در شرایطی از بیش از ۱۰ برابر شدن قبض برق و محاسبه آن با تعرفه صنعتی صحبت می‌‌‌کنیم که ورودی درآمدی بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها به صفر رسیده و آنها در تلاش هستند با فروش محصولات جانبی اگر فروشی داشته باشد هزینه‌‌‌هایشان را پوشش دهند. در این وضعیت خسارت‌‌‌های این کسب و کارها بی‌‌‌شک افزایش خواهد یافت، همین موضوع به نارضایتی صاحبان بوم‌‌‌گردی منجر شده است.

شایان بهرامی، ‌‌‌ رئیس انجمن بوم گردی استان بوشهر نیز به دنیای‌اقتصاد می‌‌‌گوید: با تصویب طرح توسعه مانع‌‌‌زدایی از توسعه برق در مجلس، متولی گردشگری با ارسال نامه‌‌‌هایی به رئیس مجلس و شورای نگهبان خواستار اصلاح ماده‌ای که تاسیسات گردشگری را در این طرح شامل می‌شود شد، که متاسفانه ماده مدنظر مورد بازبینی و اصلاح در مجلس قرار نگرفت.

کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران

در متن نامه‌‌‌ای که توسط متولی گردشگری به رئیس مجلس نوشته شده و بهرامی از آن صحبت می‌کند آمده است: «تصویب طرح مانع‌‌‌زدایی از توسعه صنعت برق بدون در نظر گرفتن ملاحظات این حوزه و مغایرت آن با رویکرد حمایتی ماده ۳ قانون صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب سال ۷۰ مبنی بر محاسبه مصرف انرژی تاسیسات گردشگری بر اساس تعرفه صنعتی، موجب افزایش تعرفه حامل‌‌‌های انرژی و متعاقب آن کاهش مشوق‌‌‌های سرمایه‌گذاری و انگیزه سرمایه‌گذاران برای ایجاد تاسیسات گردشگری می‌شود. بنابراین خواهشمند است به منظور کاهش اثرات مخرب این طرح و التهابات ناشی از آن در صنعت گردشگری دستور دهید ضمن عودت طرح مذکور به کمیسیون امکان استماع نظرات قانونی این وزارتخانه مهیا شود.»

متولی گردشگری همچنین نامه‌‌‌ای به قائم‌‌‌مقام دبیر شورای نگهبان ارسال کرد. در این نامه آمده است: «کسب‌وکارهای گردشگری از جمله هتل‌‌‌ها، مراکز پذیرایی، مراکز اقامتی، روستایی مانند اقامتگاه‌‌‌های سنتی، خانه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی با توجه به شرایط و بحران‌های چند سال اخیر بدون در نظر گرفتن مشوق‌‌‌های حمایتی، توجیه اقتصادی نداشته و عملا تعطیلی این‌‌‌گونه تاسیسات را موجب شده است. این وزارتخانه قبلا مراتب را به رئیس مجلس منعکس کرده است که با دستور ایشان مقرر شده بود پیشنهاد اصلاحی این وزارتخانه در چارچوب طرح مذکور مورد لحاظ و بازبینی قرار گیرد که تاکنون در این خصوص نتیجه‌‌‌ای حاصل نشده است. بنابراین خواهشمند است به منظور کاهش اثرات مخرب این طرح دستور استماع نظرات قانونی وزارتخانه و انجام اصلاحات، اقدامات و مساعدت‌‌‌های لازم به عمل‌‌‌ آید.»

رئیس انجمن بوم‌گردی استان بوشهر می‌‌‌گوید: علاوه بر متولی گردشگری، ‌‌‌ انجمن‌‌‌های کشوری و استانی در حوزه بوم‌‌‌‌‌‌گردی نیز پیگیر اصلاح این ماده هستند که تاسیسات گردشگری را شامل می‌شود. به گفته او قول‌‌‌هایی برای اصلاح داده شد با این حال بحث تاسیسات گردشگری مورد بازبینی قرار نگرفت و به شورای نگهبان ارسال شد. او می‌‌‌افزاید: در همین راستا ما از طریق انجمن گردشگری بوشهر اقدام کرده و با دو نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی که جزو کمیسیون انرژی هستند و دو نماینده دیگر این استان گفت‌‌‌وگو کردیم تا لااقل چهار رای داشته باشیم. در عین حال از سایر انجمن‌‌‌های بوم‌‌‌گردی در شهرهای دیگر خواستیم از نمایندگان خود این درخواست را داشته باشند تا این طرح با وجود این ماده تصویب نشود.

بوم‌‌‌گردی در بیم تصویب یک طرح

با تصویب این ماده کسب و کار بوم‌‌‌گردی چه وضعیتی خواهد داشت؟ بهرامی می‌‌‌گوید: با تصویب این طرح تعرفه برق اقامتگاه‌‌‌ها ۱۱ برابر می‌شود که تبعات آن تعطیلی این تاسیسات به‌ویژه با شرایط کنونی به لحاظ اقتصادی، سیاسی، ‌‌‌اجتماعی و.. است. باید در نظر داشت که هر تغییری در جامعه به شکل مستقیم و به سرعت صنعت گردشگری را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و به تبع آن بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها نیز تحت‌تاثیر قرار می‌‌‌گیرند.

او می‌‌‌افزاید: کسب و کار بوم‌‌‌گردی با سرمایه و پشتوانه مالی کمتری نسبت به هتل‌‌‌ها شروع به کار کرده‌اند و همین امر آسیب‌‌‌پذیری آنها را بیشتر می‌کند از همین روست که در طرح مانع‌‌‌زدایی فارغ از اینکه درخواست داشتیم این ماده اصلاح شود، ‌‌‌ نسبت به قرار گرفتن اقامتگاه‌‌‌ها هم ردیف با هتل‌‌‌ها نیز اعتراض داشتیم. بسیاری از اقامتگاه‌‌‌ها بر اساس رسالت اولیه‌‌‌ای که برایشان تعریف شده بود مکانی برای یک تجربه ناب برای گردشگر هستند. این اقامتگاه‌‌‌ها توسط برخی خانواده‌‌‌ها در روستاها با کمترین امکانات به توریست‌‌‌های علاقه‌‌‌‌‌‌مند خدمات ارائه می‌دهند و با توجه به شرایط آب و هوایی ممکن است در ماه‌‌‌هایی از سال توان پذیرش مسافر نداشته باشند.

رئیس انجمن بوم گردی استان بوشهر ادامه می‌دهد: قرار گرفتن در مناطق دورافتاده ممکن است باعث شود یک اقامتگاه تنها چهار ماه از سال امکان‌پذیرش گردشگر را داشته باشند و در بقیه مواقع محل سکونت صاحب اقامتگاه و خانواده‌‌‌اش است. این در حالی است که در ۸ماه از سال این خانواده باید هزینه ۱۱ برابری برق بپردازد و همین امر هزینه‌‌‌های این خانواده را به شدت افزایش می‌دهد. البته باید این افزایش میزان هزینه برق را در کنار ضررهای دو سال شیوع کرونا، مشکلات قطعی اینترنت، مشکلات اجتماعی‌‌‌، تورم و.. جمع کرد تا درکی از وضعیت امروز صاحبان کسب و کار بوم‌گردی داشت. به گفته بهرامی طرحی که با اجرایی شدنش تعرفه برق تاسیسات گردشگری یازده برابر خواهد شد، نتیجه‌‌‌اش تعطیلی کامل اقامتگاه‌های بوم‌گردی و برخی دیگر از تاسیسات گردشگری خواهد بود و حکم تیر آخر به صنعت گردشگری را دارد.