کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این نشست با اشاره به افول صادرات در دو سال اخیر در مرز پرویزخان گفت: بر خلاف سال‌های پیشین که معمولا مرز پرویزخان رتبه اول صادرات به عراق را در کشور داشت، اخیرا شاهد کاهش صادرات از این مرز هستیم. او ادامه داد: بخشی از مشکلات صادرات این مرز مربوط به قوانین داخلی کشور است و برخی مسائل باید از طریق برون‌مرزی حل شود. رئیس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: بیش از ۶ سال است که هیچ ملاقاتی بین استانداران شهرهای هم‌مرز عراق با کرمانشاه صورت نگرفته و این در حالی است که پیش‌‌تر بسیاری از مسائل و مشکلات صادرات و مرزها در این دیدارها حل و فصل می‌شد. او یادآور شد: جاده ۱۴۰ کیلومتری کلار تا سلیمانیه سال‌ها است در دست اقدام است. کاشفی در ادامه به منطقه آزاد قصرشیرین اشاره و اظهار کرد: پیش‌‌تر زمین‌‌های منطقه آزاد قصرشیرین به برخی سرمایه‌‌گذاران واگذار شده و البته با تمام نقدی که به بخشی از این واگذاری‌‌ها داریم؛ معتقدیم باید هر چه سریع‌تر وضعیت فعالیت سرمایه‌‌گذاران در این منطقه تعیین تکلیف شود.

او افزود: حدود ۷۰ قطعه زمین به سرمایه‌گذاران واگذار شده و حتی در جلساتی با ریاست دادگستری کرمانشاه برخی مسائل آنان مرتفع شده، اما موضوع به‌طور کامل حل و فصل نشده است. عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است که باید به سرمایه‌‌گذاران در این منطقه مجوزهای لازم داده شود تا در یکی دو سال طرح‌ها و واحدهای تولیدی را راه‌اندازی کنند. وی می‌گوید فعالیت و راه‌‌اندازی تاسیسات سرمایه‌‌گذاران در این منطقه فرصتی برای رونق و شتاب‌دهنده‌‌ای برای توسعه صادرات استان است. داریوش پناهی، دبیرکل اتاق کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به روند کاهشی صادرات از مرز پرویزخان به ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات این مرز پرداخت.

وی تعیین تکلیف فاز دوم طرح جامع پرویزخان و تعیین تکلیف طرح جامع مرزهای رسمی سومار، شوشمی و شیخ صله را از راهکارهای کشوری برای رونق صادرات مرزها اعلام کرد و گفت: بیش از یک‌سال است که طرح جامع این نقاط مرزی در استان تهیه و پس از جمع‌‌بندی به وزارت راه و شهرسازی و معاونت مربوط ارسال شده اما همچنان مغفول مانده است. دبیرکل اتاق کرمانشاه میزان اختلاف عوارض دریافتی در مرزهای اقلیم و بخش عربی عراق را دیگر عامل رکود مبادلات تبیین کرد و گفت: مطالبه ما تسهیل در تعیین و پرداخت عوارض ورود کالا به عراق مانند سایر مرزها در بخش عربی است.

پناهی در ادامه به عوامل داخلی موثر در افزایش تبادلات مرزها اشاره کرد و گفت: ساماندهی امور مربوط به اداره انبارهای گمرک، استقرار استاندارد و آزمایشگاه کالاهای نفتی و سوخت یا آزمایشگاه همکار، استقرار کامل گارد گمرک برای انجام امور حاکمیتی، همکاری پلیس راهور برای ممانعت از ازدحام و پارک خودروهای سواری و بیمه کارگران از این موارد هستند. وی تخصیص زمین مناسب در محوطه گمرکی برای ایجاد دفاتر تجاری بازرگانان در مرز برای انجام امور تجاری را ضروری دانست و گفت: این دفاتر می‌توانند با نقشه تیپ و متحد‌الشکل و در شأن بازرگانان کشور طراحی و احداث شوند. پناهی گفت: تعیین تکلیف وضعیت قاچاق سوخت از مواردی است که باید پیگیری و حل و فصل شود. نماینده قصرشیرین، سرپل‌‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مرز پرویزخان سال ۷۵ به عنوان بازارچه شروع به‌‌کار کرد. اکنون بعد از ۲۷ سال هنوز از بی‌‌نظمی و بی‌ثباتی در این منطقه صحبت می‌شود و متولی مشخصی ندارد.

شهریار حیدری با بیان اینکه دو بار آیین‌‌نامه برای ساماندهی امور مرز صادر شد، افزود: پس از صدور آیین‌نامه‌‌ اعلام کردند گمرک متولی نیست و سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها باید متولی باشد که این نیز پس از مدتی محقق نشد و تغییر کرد. نماینده قصرشیرین، سرپل‌‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد دادیم فرماندار در شهرستان و استاندار در استان متولی امور مرز باشند، افزود: گاهی دستگاه‌ها آیین‌‌نامه‌‌ مغایر با هم تدوین می‌کنند، برای فاز دوم طرح جامع پرویزخان قرار بود بودجه تخصیص داده شود.

وی با اعلام اینکه تا سال ۸۷ حدود ۵۲ درصد صادرات کشور از مرز پرویزخان صورت می‌گرفت که رو به کاهش رفت، گفت: قرنطینه نباتی چرا باید بدون ارائه خدمات، مستقر شود و این موجب گلایه فعالان اقتصادی قصرشیرین شده است که در این مورد با وزیر جهاد کشاورزی صحبت می‌کنم. نماینده قصرشیرین، سرپل‌‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: طرف عراقی نسبت به روان نبودن امور صادرات و واردات در مرزهای ما انتقاد داشتند. در سفر به عراق درباره مرزها رایزنی با مقامات کشور همسایه انجام شد. حیدری با بیان اینکه در مرز عراق ۱۰ هزار شرکت خارجی فعال شده که قابل توجه است و اگر ما تدبیر نکنیم، عقب می‌‌افتیم، اظهار کرد: اتاق بازرگانی بدون پشتوانه دولت نمی‌تواند موفق شود که در این مورد باید توجه داشت ترکیه با تمام توان از تجار خود حمایت می‌کند.

حیدری خاطرنشان کرد: هر ۶۰ کیلومتر یک مرز فعال با عراق در استان کرمانشاه وجود دارد که بالاترین ظرفیت با عراق است و لازم است دولت اقدامات مناسبی انجام بدهد تا مرزها رونق بگیرد و موانع تجارت مرتفع شود، البته مقرر شده کارگروه مشترکی بین ایران و عراق تشکیل شود که تاکید من حضور اتاق بازرگانی کرمانشاه در جلسات این کارگروه بوده است. همچنین مقرر شد عوارض یک‌بار بابت صادرات در عراق اخذ شود. وی گفت: منطقه آزاد قصرشیرین در صورتی که درست راه‌‌اندازی شود، بهترین منطقه آزاد کشور است و این به‌‌دلیل موقعیت جغرافیایی این منطقه است و می‌تواند ناجی بیکاری استان باشد.