اهداف  7روزه  جشنواره زرشک

 نمونه آنها جشنواره زرشک است که در بیرجند قرار است برگزار شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: با برگزاری جشنواره ملی زرشک، به دنبال معرفی محصول زرشک استان در سطح ملی و فراملی هستیم. جواد اشرفی با اعلام این خبر در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی زرشک که در محل باغ جهانی اکبریه بیرجند برگزار شد، اظهار امیدواری کرد: با تلاش دست‌‌‌اندرکاران به اهداف این جشنواره دست یابیم. وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره ملی تصریح کرد: یکی از اهداف این جشنواره معرفی زرشک به عنوان یک محصول استراتژیک در سطح ملی و فراملی است. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: جلب نگاه‌‌‌ها به کمیته علمی و دانش‌بنیان این جشنواره با هدف فرآوری آکادمیک این محصول در صنعت‌غذایی و دارویی خیلی ارزشمند است چرا که می‌تواند ارزش افزوده خوبی ایجاد کند.

اشرفی بازاریابی، ایجاد محورهای جدید صادراتی و سرمایه‌گذاری در زمینه فرآوری این محصول را از دیگر اهداف این جشنواره ملی دانست و افزود: کمیته‌‌‌های مربوطه ذیل این جشنواره ملی تعریف و فعال شده است. وی با تاکید بر اینکه این جشنواره حالت ایستایی نخواهد داشت، اظهار کرد: باید پایان این جشنواره شروعی برای رسیدن به اهداف باشد و برنامه‌‌‌ها به صورت مستمر و پایدار ادامه یابد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: باید با فرآوری این محصول در زمینه‌‌‌های مختلف به‌خصوص صنایع غذایی و دارویی ارزش افزوده‌‌‌ خوبی برای کشاورزان استان ایجاد شود. وی با بیان اینکه ۵۰‌هزار خانوار استان به صورت مستقیم از این محصول ارزشمند ارتزاق می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه هنوز نتوانسته‌‌‌ایم به صورت شایسته این محصول ارزشی را به سطح جهانی و ملی معرفی کنیم که امیدواریم با برگزاری این جشنواره به این هدف مهم دست یابیم.

اشرفی متذکر شد: برای عناب، زعفران و زرشک به عنوان محصولات دارای هویت‌ بخش کشاورزی استان، برنامه‌‌‌های خوبی در حال اقدام است که امیدواریم با اجرای آن شاهد تحولی شگرف در حوزه اقتصاد و معیشت مردم باشیم. دبیر جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی نیز در این مراسم تاکید کرد: زرشک، یک هویت برای خراسان جنوبی است. جعفری با تاکید بر این مطلب خاطرنشان کرد: امروز زرشک یک هویت برای استان است که در حوزه‌‌‌های سیاست، اقتصاد، محیط‌زیست و فرهنگ اثرگذار است. وی تصریح کرد: این جشنواره در واقع ادامه زحماتی است که گذشتگان برای زرشک کشیده‌‌‌اند و ما ادامه دهنده این راه هستیم تا بتوانیم زحمات این افراد را تکمیل کنیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه آنچه امروز در حال رخ دادن است، تکمیل زحمات گذشتگان در قالب متفاوت، وسیع‌‌‌تر و گوناگون‌‌‌تر است، افزود: این جشنواره به منظور مصوبات شورای سیاستگذاری به ریاست استاندار و جانشینی معاون اقتصادی استانداری و عضویت همه ذی نفوذان استان شکل گرفت.

جعفری با بیان اینکه در ذیل شورای سیاستگذاری دبیرخانه جشنواره قرار دارد و ۹ کمیته با اعضای مرتبط با آن موضوع، سیاست‌ها را دنبال می‌کنند‌‌‌، تصریح کرد: کمیته علمی، کمیته بازارسازی و اقتصادی، کمیته پشتیبانی، گردشگری، فرهنگی و هنری و کمیته تولیدکنندگان و تشکل‌های بخش کشاورزی از جمله کمیته‌‌‌هاست. وی با بیان اینکه امروز هزینه‌‌‌های تولید زرشک بسیار بیشتر از درآمد آن است، اظهار کرد: حلقه مهم پس از کشاورزان حلقه فرآوری است و از طرف دیگر تشکل‌های بخش کشاورزی که خرید این محصول را انجام می‌دهند، فعال هستند تا کشاورز بیش از این ضرر نکند. به گفته وی؛ این جشنواره ۲۱ ماه جاری در بزرگ‌ترین باغ زرشک خاورمیانه در روستای افین افتتاح می‌شود و در مدت جشنواره در پنج شهرستان طرح‌‌‌های بسیار خوبی کلنگ‌‌‌زنی می‌شود که زنجیره تولید زرشک را کامل خواهد کرد.

مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی نیز از آغاز مانور رسانه‌‌‌ای معرفی زرشک استان با عنوان  «زرشک خراسان جنوبی برای تمام ایران» در رسانه‌‌‌های ملی و استانی خبر داد. محمود مقامی با اعلام این خبر اظهار کرد: کمیته تبلیغات و اطلاع‌‌‌رسانی این جشنواره با همکاری روابط عمومی‌‌‌های دستگاه‌های متولی، اصحاب رسانه، صدا و سیما و فعالان فضای مجازی تشکیل شده و هم‌‌‌افزایی خوبی را در حوزه اطلاع‌‌‌رسانی و تبلیغات این جشنواره ملی شاهد هستیم. وی اظهار امیدواری کرد: همه دست به دست هم دهیم تا این جشنواره که برای نخستین بار به همت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی رنگ و بوی ملی گرفته برای استان و کشور به‌خصوص کشاورزان زحمتکش این محصول ارزشمند مفید باشد. جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان قائنات، درمیان، زیرکوه، سربیشه و بیرجند برگزار خواهد شد.

آموزش بهره‌‌‌برداران، کمک به افزایش قیمت فروش با افزایش تقاضا، ایجاد شور نشاط و امید در بین زرشک‌‌‌کاران، افزایش بهره‌‌‌برداری در واحد سطح، معرفی محصول زرشک در سطح ملی، بازاریابی و فروش و جذب سرمایه‌گذار در زمینه فرآوری و ارزش افزوده این محصول از اهداف برگزاری این جشنواره ملی است. بر اساس این گزارش خراسان جنوبی از نظر سطح زیرکشت و تولید زرشک در کشور رتبه اول را دارد و این محصول از قدمتی ۲۵۰ ساله در این استان برخوردار است.