مقاصد به‏‏‌صرفه در سفرهای 2023

پایگاه خبری «فوربز» به نقل از شرکت تجارت جهانی سفر امریکن اکسپرس (Amex GBT)، از افزایش قیمت هتل‌‌‌ها خبر می‌دهد که با این حال، نرخ افزایش قیمت هتل‌‌‌ها از مقصدی به مقصد دیگر به‌‌‌طور چشمگیری متفاوت خواهد بود. بهای خدمات هتل‌‌‌ها نیز همچون بلیت هواپیما و هر چیز دیگری عمدتا بر اساس عرضه و تقاضا ارزیابی می‌شود. اما با توجه به محدودیت‌های مداوم و کمبود نیروی کار، عرضه اتاق با میزان تقاضا تطابق ندارد. در برخی از شهرها، نرخ هتل‌‌‌ها در سال آینده بیشترین افزایش را خواهند داشت، این در حالی است که میزان تقاضا نیز همچنان در حال افزایش است.

بر اساس گزارش امکس (Amex)، در «بوئنوس‌آیرس» پایتخت آرژانتین، قیمت هتل‌‌‌ها حدود ۳۰‌درصد افزایش می‌‌‌یابد. تورم در آمریکا تاثیرات گسترده‌‌‌ای بر کل کشورهای قاره آمریکا گذاشته است و این امر در آرژانتین بسیار مشهود است. بر اساس اعلام تحلیلگران بانک مرکزی آرژانتین در اوت ۲۰۲۲، انتظار می‌رود تورم این کشور تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۲/ ۹۰‌درصد برسد که ۲/ ۱۶‌درصد نسبت به پیش‌بینی ژوئیه بیشتر است. با توجه به این شرایط، جهش ۳۰‌درصدی در نرخ هتل‌‌‌ها چندان دور از ذهن به نظر نمی‌‌‌رسد. دفتر گردشگری «شهر نور» (The City of Light’s tourism bureau )، برآورد می‌کند که ۳۳‌میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ از پاریس دیدن خواهند کرد که ۱۴‌درصد کمتر از سطح بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۹ است. هتلداران پاریس فرمان وقفه طی پاندمی را صرف نوسازی و ارتقای این صنعت کردند و شهر شاهد موجی از گشایش در املاک برجسته بوده است.

Amex GBT نتیجه می‌گیرد، در حالی که تورم ممکن است تقاضا برای گذران اوقات فراغت را در سال ۲۰۲۳ کاهش دهد، اما افزایش هزینه‌‌‌ها، بهبود کیفیت هتل‌‌‌های شهر و رویدادهایی از جمله جام‌جهانی راگبی و آماده‌‌‌سازی برای بازی‌‌‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴، می‌تواند قیمت هتل‌‌‌ها را تا ۱۰‌درصد افزایش دهد.شهر استکهلم در هلند نیز افزایش ۹‌درصدی در قیمت هتل‌‌‌ها را تجربه خواهد کرد. صنعت هتلداری استکهلم به‌‌‌طور ویژه به سفرهای کاری متکی است و Amex GBT شاهد افزایش تقاضا برای جلسات و رویدادها بوده است، اما ظرفیت آن محدود بوده است. در این گزارش آمده است مسافران برای ورود به هتل‌‌‌های دلخواه خود باید اتاق‌‌‌های سطح بالاتر یا اتاق‌‌‌های دو نفره را رزرو کنند. قیمت هتل‌‌‌ها در دوبلین ۵/ ۸‌درصد افزایش می‌‌‌یابد. سال ۲۰۲۲ سال خوبی برای هتل‌‌‌های دوبلین بوده است که برخی از بالاترین نرخ‌های اشغال را در اروپا گاهی تا بیش از ۹۰‌درصد به دست آورده‌‌‌اند هر دو سازمان گردشگری این کشور، یعنی فیلت، و شرکت تحلیل هتل‌‌‌ها در ایرلند انتظار دارند که تعداد رزرو اتاق‌‌‌ها در شب در سال آینده به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد. انتظار می‌رود همراه با افزایش تقاضا، کمبود مداوم اتاق‌‌‌های هتل و افزایش هزینه‌‌‌های انرژی، نیروی کار و غذا، قیمت‌ها نیز افزایش یابد.

در ایالات‌متحده، هتل‌‌‌های شهر نیویورک با ۲/ ۸‌درصد بیشترین افزایش قیمت را خواهند دید که این با نرخ تورم ۳/ ۸‌درصدی کنونی این کشور مطابقت دارد. سفرهای تفریحی به شهر نیویورک با افزایش میزان اشغال اتاق‌‌‌ها به ۸۷‌درصد از سطوح قبل از کووید رسیده که در میان همه مقاصد گردشگری آمریکا بالاترین سطح را به خود اختصاص داده است. اما بخش پرسودتر یعنی «سفرهای تجاری»، ۵۵‌درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ است. Amex GBT انتظار دارد با بازگشت جلسات و رویدادهای حضوری، این تعداد افزایش یابد. برزیل در سال گذشته تورم دو رقمی را تجربه کرده است و هتل‌‌‌ها در تجارت و سرمایه مالی این فشار را احساس می‌کنند. با اضافه شدن تقاضای سرکوب شده برای جلسات و رویدادهای حضوری، پیش‌بینی می‌شود قیمت هتل‌‌‌های سائوپائولو در سال ۲۰۲۳ به میزان ۷/ ۷‌درصد افزایش یابد.

قیمت هتل‌‌‌ها در سیاتل آمریکا نیز ۵/ ۷درصد افزایش خواهد یافت. نرخ هتل‌‌‌های سیاتل سال‌هاست که در حال افزایش است، اما این باعث کاهش تقاضا نشده است. میانگین اشغال اتاق‌‌‌ها در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲ به ۹/ ۷۱درصد رسید که تنها چند‌درصد کمتر از میزان قبل از همه‌گیری در این شهر است. ورود هتل‌‌‌های جدید به این شهر در سال‌جاری و در سال ۲۰۲۳ باید به افزایش متوسط قیمت کمک کند. برآوردها نشان می‌دهد هزینه هتل‌‌‌ها در آمستردام هلند نیز ۵/ ۷درصد افزایش یابد. در سال ۲۰۲۲، بازدید از آمستردام در ۵ ماه اول سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار برابر شد. علاوه بر این، میزان درآمد به ازای هر اتاق در دسترس، در ماه مه و ژوئن تقریبا به سطح سال ۲۰۱۹ بازگشته است.

Amex GBT خاطرنشان می‌کند که تقاضای مسافران تفریحی برای رزرو اتاق‌‌‌های متوسط هتل‌‌‌ها باتوجه به مقیاس اقتصادی، مسافران تجاری را به رزرو اتاق‌‌‌های با سطوح قیمت بالاتر و گران‌‌‌تر سوق داده است. با افزایش فشارهای تورمی (در ماه ژوئیه، هلند برای اولین بار از دهه ۱۹۷۰ تورم دو رقمی را تجربه کرد)، هتل‌‌‌ها احتمالا قصد دارند افزایش هزینه‌‌‌ها را به مسافران شرکت‌ها منتقل کنند. از آنجا که آلمان محدودیت‌های کووید-۱۹ را دیرتر از بسیاری از کشورهای اروپایی کاهش داد، Amex GBT برآورد می‌کند که ۱۲ ماه آینده می‌تواند شاهد سرازیر شدن تقاضا برای کنفرانس‌‌‌ها و نمایشگاه‌‌‌های تجاری به فرانکفورت باشد. این امر منجر به افزایش ۵/ ۷‌درصدی قیمت هتل‌‌‌ها خواهد شد. زیرا هتل‌‌‌های این شهر در دو سال گذشته اشغال کم و افزایش هزینه‌‌‌های عملیاتی را تجربه کرده‌‌‌اند. بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود، با بازگشت تقاضا، به احتمال زیاد هتل‌‌‌داران برای دفاع از منافع خود قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

این افزایش قیمت‌‌‌ هتل‌‌‌ها در سان‌فرانسیسکو نیز تا ۳/ ۷‌درصد خواهد بود. بر اساس گزارش Amex GBT تقاضای شرکت‌ها در سان‌فرانسیسکو به آرامی در حال بهبود است و درآمد سفرهای تجاری هتل در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۸/ ۶۸‌درصد کاهش یافته است. گزارش Amex GBT پیش‌بینی می‌کند که سال آینده، منطقه آسیا و اقیانوسیه شاهد کمترین میزان افزایش قیمت هتل‌‌‌ها در جهان خواهد بود. انتظار می‌رود قیمت هتل در سیدنی و ملبورن در سال آینده به ترتیب ۳/ ۴ و ۲/ ۱درصد افزایش یابد، در حالی که نرخ هتل‌‌‌های هنگ‌کنگ تنها ۲/ ۱‌درصد افزایش خواهد یافت.

در اروپا، با توجه به پیش‌بینی افزایش ۲/ ۶‌درصدی قیمت هتل در پایتخت انگلیس در مقایسه با جهش ۱۰‌درصدی پاریس، لندن یک انتخاب کاملا معقول به نظر می‌‌‌رسد. در بهار و تابستان امسال، هتل‌‌‌های لندن بالاترین نرخ اتاق را ثبت کردند و اشغال هتل‌‌‌ها در این دوره بالاترین میزان ازژوئیه ۲۰۱۹ بود. اما لندن یکی از قوی‌‌‌ترین خطوط ساخت‌وساز هتل در اروپا را دارد که Amex GBT پیش‌بینی می‌کند به مهار تورم قیمت هتل کمک می‌کند. در ایالات‌متحده، شیکاگو به عنوان یک مقصد با افزایش نسبی معرفی شده و پیش‌بینی می‌شود که نرخ هتل‌‌‌ها در سال آینده فقط ۵/ ۴‌درصد افزایش یابد.