خوش‏‌بینی «با احتیاط» به آینده توریسم

براساس آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری، تعداد گردشگران بین‌المللی در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ با رشد ۱۷۲درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ تقریبا سه برابر شد. این به آن معناست که این بخش تقریبا ۶۰درصد از سطوح قبل از همه‌‌گیری (قبل از ۲۰۲۰) را احیا کرده است. این بهبودی حاصل تقاضای قوی برای سفرهای بین‌المللی و همچنین کاهش یا لغو محدودیت‌‌های سفر تا به امروز است. (۸۶ کشور تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ هیچ محدودیتی مرتبط با کووید-۱۹ نداشتند)‌. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، گفت: «گردشگری به‌طور پیوسته در حال بهبودی است، با این حال چند چالش از ژئوپلیتیک گرفته تا اقتصادی باقی مانده است. این بخش امید و فرصت را برای مردم در همه جای جهان بازمی‌‌گرداند. اکنون زمان بازنگری درباره گردشگری است، اینکه به کجا می‌‌رود و چگونه بر مردم و سیاره زمین تاثیر می‌‌گذارد.»

برآوردها نشان می‌دهد ۴۷۴ میلیون گردشگر بین‌المللی در این دوره زمانی سفر کرده‌اند، که این رقم در ماه‌های مشابه با سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷۵میلیون ورودی بوده است. در مجموع ۲۰۷میلیون گردشگر بین‌المللی در ژوئن و ژوئیه ۲۰۲۲ ثبت شده است که بیش از دو برابر تعداد مشاهده شده در دو ماه مشابه در سال گذشته است. این ماه‌ها ۴۴درصد از کل ورودی‌‌های ثبت‌شده در ۷ ماه اول سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص می‌دهند.۳۰۹میلیون نفر از این ورودها به اروپا سفر کرده‌‌اند که ۶۵ درصد از کل ورودی‌‌ها را تشکیل می‌دهد.

اروپا و خاورمیانه پیشتاز در بازیابی

اروپا و خاورمیانه سریع‌‌ترین بهبود را در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ نشان دادند و ورود به این مناطق به ترتیب به ۷۴ و ۷۶ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسید. اروپا با افزایش ۱۹۰درصدی تقریبا سه برابر بیشتر از ۷ ماه اول سال ۲۰۲۱ از ورود توریست خارجی استقبال کرد، که این امر به‌‌دلیل تقاضای قوی درون‌منطقه‌‌ای و سفر از آمریکا تقویت شد. این منطقه در ماه ژوئن (افت ۲۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹) و ژوئیه (افت ۱۶ درصدی) عملکرد قوی‌‌تری داشته است که بازتاب یک دوره شلوغ تابستانی است و حتی تعداد ورودی‌‌ها در ژوئیه به حدود ۸۵درصد از سطوح سال ۲۰۱۹ افزایش یافت که البته، لغو محدودیت‌‌های سفر در تعداد زیادی از مقاصد نیز به این نتایج دامن زد (۴۴ کشور در اروپا تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ هیچ محدودیتی مرتبط با کووید-۱۹ نداشتند)‌.

خاورمیانه با افزایش ۲۸۷درصدی شاهد رشد تقریبا چهار برابری ورود گردشگر بین‌المللی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ بود. تعداد ورودی‌‌ها با رشد ۳درصدی در ماه ژوئیه از سطح قبل از همه‌‌گیری فراتر رفت، که این افزایش به دلیل رشد ۱۲۱درصدی عربستان سعودی پس از حج بوده است. دیگر مناطق نیز رشد قابل توجهی را تجربه کردند. قاره آمریکا با ۱۰۳درصد و آفریقا با ۱۷۱درصد رشد نیز در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ رشد قوی را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ ثبت کردند و به ترتیب به ۶۵درصد و ۶۰درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسیدند. آسیا و اقیانوسیه نیز با رشد ۱۶۵درصدی در ۷ ماه اول سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر شده بود، هرچند که ۸۶درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ باقی ماندند، زیرا برخی از مرزها برای سفرهای غیر‌ضروری همچنان بسته بودند.

مقاصد در مناطق فرعی

چندین زیرمنطقه در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ به ۷۰ تا ۸۵درصد از سطح ورودهای تا قبل از همه‌‌گیری رسیدند. اروپای مدیترانه جنوبی (با ۱۵درصد کمتر نسبت به سال ۲۰۱۹)، دریای کارائیب (منفی ۱۸درصد) و آمریکای مرکزی (منفی ۲۰درصد) سریع‌‌ترین بهبود را نشان دادند. همچنین، نسبت به سطح ۲۰۱۹ اروپای غربی (منفی ۲۶درصد) و اروپای شمالی (با منفی ۲۷درصد) نیز نتایج مثبتی را ثبت کردند. در ماه ژوئیه، ورودی‌‌ها در کارائیب (منفی ۵درصد)، اروپای جنوبی و مدیترانه (منفی ۶درصد) و آمریکای مرکزی (منفی ۸درصد) به سطح قبل از همه‌‌گیری نزدیک شدند.

در میان مقاصدی که داده‌های مربوط به ورودی‌‌های بین‌المللی را در ۵ تا ۷ ماه اول سال ۲۰۲۲ گزارش می‌کنند، مقاصدی از جمله جزایر ویرجین ایالات متحده (۳۲درصد بیشتر از ۲۰۱۹)، آلبانی (۱۹درصد)، سنت مارتن (۱۵درصد)، اتیوپی و هندوراس (هر دو ۱۳درصد)، آندورا (۱۰درصد)، پورتوریکو (۷درصد)، امارات و جمهوری دومینیکن (هر دو ۳درصد)، سن مارینو و السالوادور (هر دو یک درصد) و کوراسائو (صفر درصد) از سطح قبل از همه‌‌گیری فراتر رفته‌‌اند.

افزایش هزینه‌های گردشگری با افزایش چالش‌‌ها

براساس داده‌های مربوط به دریافتی گردشگری بین‌المللی در پنج تا هفت ماه اول سال ۲۰۲۲ مقاصدی همچون صربستان (۳ درصد)، سودان (۶۴درصد)، رومانی (۴۳درصد)، آلبانی (۳۲درصد)، مقدونیه شمالی (۲۴درصد)، پاکستان (۱۸درصد)، ترکیه، بنگلادش و لتونی (همگی ۱۲درصد)، مکزیک و پرتغال (هر دو ۸درصد)، کنیا (۵درصد) و کلمبیا (۲درصد) همگی فراتر از سطح پیش از کرونا بودند. تداوم بهبودی در هزینه‌های گردشگری خروجی را می‌توان از بازارهای اصلی نیز مشاهده کرد. هزینه‌های فرانسه در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به منفی ۱۲درصد رسید در حالی که هزینه‌های آلمان به منفی ۱۴درصد رسید. هزینه‌های گردشگری بین‎المللی در ایتالیا منفی ۲۳درصد و در آمریکا منفی ۲۶درصد بوده است. همچنین، بر اساس گزارش یاتا، با افزایش ۲۳۴ درصدی در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ (۴۵ درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹) و بهبود حدود ۷۰ درصدی سطح ترافیک قبل از همه‌‌گیری در جولای، عملکرد قوی در ترافیک هوایی مسافر بین‌المللی نیز ثبت شد.

تقاضای قوی‌‌تر از حد انتظار نیز چالش‌‌های عملیاتی و نیروی کار مهمی را در شرکت‌‌ها و زیرساخت‌‌های گردشگری به ویژه فرودگاه‌ها ایجاد کرده است. علاوه بر این، وضعیت اقتصادی، که با حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است، نشان‌دهنده یک خطر منفی بزرگ است. ترکیبی از افزایش نرخ بهره در تمام اقتصادهای بزرگ، افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی و چشم‌انداز رو به رشد رکود جهانی همان‌طور که توسط بانک جهانی نشان داده شده است، تهدیدهای اصلی برای احیای گردشگری بین‌المللی در باقی‌مانده سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هستند. این کاهش سرعت را می‌توان در آخرین شاخص آماری سازمان جهانی گردشگری مشاهده کرد که نشان‌دهنده چشم‌اندازی محتاطانه‌‌تر است و همچنین در روند رزرو که نشانه‌هایی از رشد کندتر را نشان می‌دهد.

احتیاط کارشناسان گردشگری در چشم‌‌انداز آینده

براساس اعلام کارشناسان گردشگری سازمان جهانی گردشگری، چشم‌انداز باقی‌مانده سال «با‌احتیاط» خوش‌‌بینانه است. اگرچه انتظار می‌‌رود عملکرد بالاتر از حد متوسط باشد، کارشناسان گردشگری دوره سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۲ را با امتیاز ۱۱۱ رتبه‌‌بندی کردند که کمتر از امتیاز ۱۲۵ در چهار ماه گذشته بود که نشان‌دهنده کاهش سطح اطمینان است. تقریبا نیمی از کارشناسان (۴۷درصد) چشم‌انداز مثبتی را برای دوره سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۲ می‌‌بینند، در حالی که ۲۴درصد انتظار تغییر خاصی ندارند و ۲۸درصد معتقدند که می‌تواند بدتر باشد. کارشناسان همچنین درباره سال ۲۰۲۳ مطمئن هستند، زیرا ۶۵ درصد عملکرد گردشگری بهتری نسبت به سال ۲۰۲۲ دارد.

به نظر می‌‌رسد محیط اقتصادی نامطمئن چشم‌‌انداز را برای بازگشت به سطوح قبل از همه‌‌گیری در کوتاه‌‌مدت معکوس کرده است. اکنون حدود ۶۱درصد از کارشناسان بازگشت بالقوه ورود بین‌المللی به سطوح ۲۰۱۹ را در سال ۲۰۲۴ یا بعد از آن مشاهده می‌کنند، در حالی که آنهایی که نشان‌دهنده بازگشت به سطوح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۲۳ هستند (۲۷درصد) در مقایسه با نظرسنجی ماه مه (۴۸درصد) کاهش یافته است. به گفته کارشناسان، محیط اقتصادی همچنان عامل اصلی در بهبود گردشگری بین‌المللی است. افزایش تورم و افزایش قیمت نفت منجر به افزایش هزینه‌های حمل و نقل و اقامت می‌شود و در عین حال قدرت خرید مصرف‌‌کننده و پس‌انداز را تحت فشار قرار می‌دهد.