پیشرفت زیرساخت‏‏‌های بندری مازندران

وی افزود: برای اجرای طرح راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی تاکنون حدود ۴۰۰‌میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و تا پیش از شکل‌‌‌گیری دولت سیزدهم روند اجرای آن حدود ۴۰‌درصد پیشرفت داشت و پس از تزریق این میزان اعتبار طی یکسال گذشته، روند اجرای طرح به حدود ۷۵‌درصد رسیده است.  احداث راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی یکی از شاخص‌‌‌ترین طرح‌های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی نوشهر است که با بهره‌‌‌برداری از این راه علاوه بر برقراری ارتباط میان بندرخشک واقع در حاشیه کمربندی با بندرنوشهر شتاب‌‌‌بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا و رفع معضل ترافیک شهری با ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک و به تبع آن رونق اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی محقق خواهد شد.

این طرح پس از سال‌ها کش و قوس از پنج سال پیش در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت و با پیگیری‌های فراوان در نهایت نتیجه آن شد که مسیر اجرای طرح تغییر کند و دولت هم ۱۵۰‌میلیارد تومان تحت عنوان اعتبارات اولیه برای اجرای این طرح  اختصاص داد. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: اکنون دولت در یکسال گذشته حدود ۳۲۱‌میلیارد تومان اعتبار برای اجرای کامل این طرح اختصاص داد که با صرف آن راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر تا پایان امسال به بهره‌‌‌برداری می‌رسد و با تحقق این مهم، بستر برای تملک ۲۰۰ هکتار اراضی تحت عنوان بندر خشک نیز فراهم خواهد شد. محمدتقی انزانپور همچنین از تخصیص ۱۷‌میلیارد تومان اعتبار در دولت سیزدهم برای تکمیل برج کنترل (مرجع دریایی) بندر فریدون‌‌‌کنار خبر داد و اظهار کرد: با این میزان اعتبار هزینه شده در مدت یکسال گذشته پیشرفت این برج با ۴۰‌درصد رشد به ۹۰‌درصد رسید. وی بهره‌‌‌گیری از تجهیزات نوین و به‌روز را در ناوبری کشتی‌‌‌های تجاری، ثبت و بازرسی شناورها و ارتقای سطح کیفی خدمات را از مزایای ایجاد برج بندری در بندر خصوصی فریدون‌‌‌کنار برشمرد. 

انزانپور در ادامه از پهلوگیری کشتی تجاری رو - رو پس از ۲۱ سال در بندر نوشهر خبر داد و گفت: آخرین باری که کشتی‌ رو-رو با نام «مرکوری ۲» در این این بندر پهلو گرفت مربوط به سال ۳۸۰ خورشیدی با محموله آهن و مسافر بوده است. انزانپور یادآور شد: این کشتی حامل ۶۶ دستگاه کامیون متعلق به امارات متحده عربی بود که اردیبهشت امسال پس از بارگیری از روسیه در بندر نوشهر پهلو گرفت. این کشتی به طول حدود ۱۲۵ متر، حدود ۸۱۹ تن محموله اولیه‌‌‌اش را از بندر اولیا استراخان روسیه بارگیری و پس از تخلیه از راه زمینی به مقصد امارات متحده عربی تزانزیت کرد. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران در ادامه گفت: فعال شدن اسکله نفتی در بندر نوشهر، دستاورد دیگری بود که در دولت سیزدهم رقم خورد، موضوعی که سال‌های سال با هدف پیشگیری از آلودگی‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی براثر تردد نفت‌‌‌کش‌‌‌های حامل بنزین برای سوخت‌‌‌رسانی به جایگاه‌‌‌های بنزین خطه غربی مازندران مورد پیگیری قرار گرفت.

وی افزود: با فعال‌‌‌سازی اسکله نفتی در اسفند سال گذشته نخستین کشتی حامل بنزین در بندر نوشهر پهلو گرفت. این کشتی با محموله ۲‌هزار و ۲۶۰ تن بنزین برای رفع نیازهای غرب مازندران در مخازن شرکت فرآورده‌های نفتی چالوس تخلیه شد و در پی این اتفاق بسیار مهم، در زمان اوج سفرها به خطه گردشگرپذیر غرب مازندران مشکلات ناشی از معضل ترافیک حاصل تردد نفت‌کش‌‌‌ها در جاده‌‌‌های ارتباطی و شلوغ غرب مازندران کمتر می‌شود. وی در ادامه گفت: آزادسازی حریم ساحلی با هدف دسترسی آزاد عموم مردم به دریای خزر و فراهم‌‌‌سازی بستر سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش‌خصوصی از رویاهای دست نیافتی مردم ساحل‌‌‌نشین مازندران و غرب این استان بود که با عزم و اراده دولت سیزدهم این آرزو تبدیل به واقعیت شد.  

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در این ارتباط تصریح کرد: طی یکسال گذشته به طول حدود ۲‌هزار و ۸۰۰ متر از اراضی ساحلی با همکاری ستاد آزادسازی حریم ساحلی از چنگال ساحل‌‌‌خوران خارج و تحویل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه شد.  انزانپور یکی از چالش‌های اساسی توسعه زیرساخت‌‌‌ها و سرمایه‌گذاری در بندر نوشهر را کمبود زمین اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بندر زیاد است به خاطر این مشکل امکان آنکه به هر سرمایه‌گذاری مجوز برای سرمایه‌گذاری ارائه دهیم ممکن نیست. وی افزود: این موضوع در بازدید وزیر کشور در اردیبهشت امسال مطرح شد و این مقام مسوول وعده داد که با تملک حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی پس‌کرانه‌ای این مشکل تا حدودی حل خواهد شد. وی پایین آمدن تراز آب دریای خزر را مشکل دیگر برای پهلوگیری کشتی‌‌‌ها مطرح کرد و گفت: ادامه این وضعیت سبب می‌شود در آینده کشتی‌هایی که در حوزه تخلیه و بارگیری کالاها فعالیت دارند دچار مشکل شوند.