8 پرچمدار توریسم تا «2032»

چین و سریع‌ترین رشد اقتصادی توریسم

بر اساس این گزارش، چین سریع‌‌‌ترین رشد را طی ۱۰ سال آینده در میان کشورهای جهان خواهد داشت. بر اساس آخرین داده‌‌‌های سازمان جهانی گردشگری، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی سفر و گردشگری طی ۱۰ سال آینده به طور متوسط ۷/ ۹‌درصد رشد می‌کند که این رقم بیش از دوبرابر میزان رشد ۴/ ۴‌درصدی کل اقتصاد ملی این کشور است. این رشد، درآمدهای بخش گردشگری را به بیش از ۲/ ۲۵ تریلیون یوآن معادل ۷/ ۱۳‌درصد از کل اقتصاد چین تا سال ۲۰۳۲ افزایش می‌دهد. شورای جهانی سفر برآورد می‌کند تا پایان سال ۲۰۲۳، سهم بخش سفر و گردشگری در اقتصاد ملی چین، با رشد سالانه بیش از ۳۲‌درصد می‌تواند به بیش از ۱۳‌میلیون یوآن برسد. این گزارش نشان می‌دهد که سهم بخش سفر و گردشگری در اقتصاد چین می‌تواند از سطوح قبل از همه‌گیری در سال آینده نیز فراتر رود و پیش‌بینی می‌شود تقریبا ۱۰‌درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ افزایش یابد. در سال ۲۰۱۹، زمانی که سفر و گردشگری در اوج خود بود، هزینه بازدیدکنندگان بین‌المللی در چین نزدیک به ۹۵۱‌میلیارد یوآن یعنی ۱۴‌درصد از کل هزینه‌های داخلی رسید.

با این حال سال گذشته از آنجا که چین مرزهای خود را بسته نگه داشت، کل هزینه‌‌‌ها کمتر از ۹۱‌میلیارد یوآن یعنی تنها ۳‌درصد بود که هر سال تقریبا ۸۶۲‌ میلیارد یوآن را از دست می‌‌‌داد. پیش از همه‌گیری، سهم کل سفر و گردشگری چین در تولید ناخالص داخلی ۶/ ۱۱‌درصد معادل بیش از ۹/ ۱۱ تریلیون یوآن در سال ۲۰۱۹ بود که در سال ۲۰۲۰ به ۳/ ۴‌درصد نزدیک به ۵/ ۴۵ تریلیون یوآن کاهش یافت که نشان‌دهنده زیان چشمگیر ۵/ ۶۲‌ درصدی است. رشد تولید ناخالص داخلی برای ژاپن نیز پیش‌بینی می‌شود و شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) برآورد می‌کند که بخش سفر و گردشگری در ژاپن در سال آینده با افزایش سهم تولید ناخالص داخلی این کشور به سطوح پیش از همه‌گیری، تقویت قابل‌توجهی را در بهبود اقتصادی این کشور ارائه خواهد کرد.

بر اساس این پیش‌بینی‌‌‌ها، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی ژاپن می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۰ تریلیون ین برسد که فقط ۲/ ۲‌درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ است. انتظار می‌رود در دهه آینده، تولید ناخالص داخلی سفر و گردشگری به طور متوسط سالانه ۶/ ۲‌درصد رشد کند که بیش از سه برابر نرخ رشد ۷/ ۰‌درصدی برای کل اقتصاد کشور است و به بیش از ۷/ ۴۶ تریلیون ین معادل ۸/ ۷‌درصد از کل اقتصاد در سال ۲۰۳۲ برسد. تا پایان سال‌جاری، انتظار می‌رود سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی با رشد خیره‌‌‌کننده ۶۰‌درصدی به بیش از ۲/ ۳۶۲ تریلیون ین برسد که معادل ۵/ ۶‌درصد از کل تولید ناخالص داخلی اقتصادی است. قبل از همه‌گیری، سهم بخش سفر و گردشگری ژاپن به تولید ناخالص داخلی ۳/ ۷‌درصد (۸/ ۴۰ تریلیون ین) در سال ۲۰۱۹ بود که به ۵/ ۳‌درصد (۴/ ۱۸ تریلیون ین) در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت که نشان‌دهنده زیان ۸/ ۵۴‌درصدی بود. سال گذشته، سهم آن در تولید ناخالص داخلی ۹/ ۲۲‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به ۷/ ۲۲ تریلیون ین رسید.

اقتصاد سفر و گردشگری «کره‌جنوبی» نیز نشان می‌دهد که این بخش از کل اقتصاد این کشور برای ۱۰ سال آینده پیشی خواهد گرفت. بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی سفر و گردشگری کره‌جنوبی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ با نرخ متوسط ۸/ ۴‌درصد رشد کند که به طور قابل‌توجهی از نرخ رشد ۸/ ۱‌درصدی کل اقتصاد ملی پیشی می‌گیرد. این جهش، سهم این بخش را نزدیک به ۹/ ۱۱۶ تریلیون وون (واحد پول کره‌جنوبی) افزایش می‌دهد که ۶/ ۴درصد از کل اقتصاد را تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۲۳، پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی کره‌جنوبی می‌تواند نزدیک به ۴/ ۸۳ تریلیون وون برسد که تنها ۷/ ۴‌درصد کمتر از سطح قبل از همه‌گیری است.  با نگاهی به سال‌جاری، سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی می‌کند که سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی ۶/ ۳۰۶‌درصد رشد کند و نزدیک به ۷۳ تریلیون پوند یعنی به ۵/ ۳‌درصد از کل اقتصاد برسد. قبل از همه‌گیری، سهم بخش سفر و گردشگری کره‌جنوبی در تولید ناخالص داخلی ۴/ ۴‌درصد (۵/ ۸۷ تریلیون وون) در سال ۲۰۱۹ بود که به ۷/ ۲‌درصد (۲/ ۵۴ تریلیون وون) در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت که نشان‌دهنده ۳۸‌درصد زیان تکان‌دهنده است.

رشد اقتصاد گردشگری آفریقای جنوبی

شورای جهانی سفر و گردشگری نشان داده است که تولید ناخالص داخلی سفر و گردشگری آفریقای جنوبی موجب بهبود اقتصاد ملی در دهه آینده خواهد شد. تا سال ۲۰۳۲، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی می‌تواند به بیش از ۶/ ۵۵۴‌میلیارد رند (واحد پول آفریقای جنوبی) یعنی ۴/ ۷‌درصد از کل اقتصاد برسد و نزدیک به ۲۸۷‌میلیارد رند به اقتصاد ملی تزریق کند. پیش‌بینی شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که، بخش سفر و گردشگری آفریقای جنوبی متوسط سالانه به‌‌‌طور متوسط ۶/ ۷‌درصد در دهه آینده رشد کند که به طور قابل‌‌‌توجهی از نرخ رشد ۸/ ۱‌درصدی کل اقتصاد این کشور پیشی می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری سهم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی با رشد ۲/ ۳۷درصدی سالانه نزدیک به ۲۶۸‌میلیارد رند معادل ۳/ ۴‌درصد از کل اقتصاد برسد. در سال ۲۰۱۹، سهم بخش سفر و گردشگری آفریقای جنوبی به تولید ناخالص داخلی به عنوان سهمی از کل اقتصاد، ۴/ ۶۴‌درصد (۲/ ۴۰۵‌میلیارد رند) بود که به ۱/ ۳‌درصد (۱۸۰‌میلیارد رند) در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت که نشان‌دهنده زیان خیره‌کننده ۶/ ۵۵‌درصدی بود. در سال گذشته، سهم آن در تولید ناخالص داخلی ۴/ ۸‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به بیش از ۱۹۵‌میلیارد رند رسید. پیش‌بینی شورای جهانی سفر و گردشگری همچنین نشان می‌دهد که این بخش پس از دو سال رنج، نیروی محرکه بهبود اقتصادی کشور خواهد بود. انتظار می‌رود طی ۱۰ سال آینده، بخش سفر و گردشگری اندونزی با نرخ متوسط سالانه ۱۰‌درصد رشد کند که این رقم دو برابر نرخ کلی اقتصاد یعنی ۱/ ۵‌درصد است.

سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۲ نزدیک به ۴/ ۱۱۸‌میلیارد دلار خواهد رسید که ۹/ ۷۲‌میلیارد دلار بیشتر به اقتصاد این کشور تزریق می‌کند که ۵.۷۷/ ۵درصد از کل اقتصاد را تشکیل می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی با ۲/ ۵۷‌درصد رشد به ۵/ ۴۵‌میلیارد دلار معادل ۶/ ۳‌درصد از کل تولید ناخالص داخلی اقتصادی برسد. قبل از همه‌گیری، سهم بخش سفر و گردشگری اندونزی در تولید ناخالص داخلی ۶/ ۵‌درصد (۴/ ۶۵‌میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۹ بود که به ۸/ ۲‌درصد (۳/ ۳۲۳‌میلیارد دلار) در ۲۰۲ کاهش یافت. سال گذشته سهم آن در تولید ناخالص داخلی ۳/ ۱۰‌درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش یافت و به ۲۹‌میلیارد دلار معادل ۴/ ۲درصد از کل اقتصاد رسید.

عربستان پیشتاز در خاورمیانه

بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، انتظار می‌رود بخش سفر و گردشگری در عربستان سعودی در دهه آینده به طور متوسط سالانه ۱۱‌درصد رشد کند و این کشور را به سریع‌‌‌ترین رشد سفر و گردشگری در خاورمیانه تبدیل کند. این رشد سالانه، بیش از شش برابر نرخ رشد ۸/ ۱‌درصدی کل اقتصاد این کشور است که بهبود اقتصادی عربستان را به دنبال خواهد داشت. تا سال ۲۰۳۲، سهم بخش سفر و گردشگری به تولید ناخالص داخلی می‌تواند به ۶۳۵‌میلیارد ریال عربستان برسد که ۱/ ۱۷درصد از کل اقتصاد را تشکیل می‌دهد. تا سال ۲۰۲۳، پس از دو سال رنج، سهم بخش سفر و گردشگری عربستان سعودی در اقتصاد ملی می‌تواند از سطوح قبل از همه‌گیری فراتر رود وپیش‌بینی می‌شود ۲‌درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ افزایش یابد و به نزدیک به ۲۹۷‌میلیارد ریال برسد.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی با رشد ۲/ ۱۵درصدی نزدیک به ۲۲۳‌میلیارد ریال یعنی ۲/ ۷درصد از کل تولید ناخالص داخلی اقتصادی برسد. قبل از همه‌گیری، سهم سفر و گردشگری عربستان سعودی در تولید ناخالص داخلی ۷/ ۹‌درصد (۶/ ۲۹۱‌میلیارد ریال) در سال ۲۰۱۹ بود که به ۶/ ۶‌درصد (۶/ ۱۹۰‌میلیارد ریال) در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت که نشان‌دهنده زیان چشمگیر ۶/ ۳۴‌درصدی است. در ادامه این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که سهم سفر و گردشگری نیجریه نیز در تولید ناخالص داخلی با نرخ متوسط ۴/ ۵‌درصد بین سال‌های ۲۰۳۲-۲۰۲۲ رشد کند که به طور قابل‌‌‌توجهی از نرخ رشد ۳‌درصدی کل اقتصاد پیشی می‌گیرد. این رشد، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی را نزدیک به ۳/ ۱۲ تریلیون نایرا (واحد پول نیجریه) تا سال ۲۰۳۲ می‌‌‌رساند که نشان‌دهنده ۹/ ۴‌درصد از کل اقتصاد است.

سازمان جهانی گردشگری در گزارش‌های خود به بهبودی کوتاه‌مدت خوش‌بین است، زیرا قرار است سهم این بخش تا سال آینده نزدیک به سطوح قبل از همه‌گیری تنها با ۵/ ۳‌درصد کمتر از ۲۰۱۹ برسد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری سهم بخش سفر و گردشگری نیجریه به تولید ناخالص داخلی ۴/ ۱۰‌درصد رشد کند و به بیش از ۲/ ۷تریلیون نایرا معادل ۹/ ۳‌درصد کل اقتصاد نیجریه برسد. قبل از همه‌گیری، سهم بخش سفر و گردشگری نیجریه به تولید ناخالص داخلی ۵/ ۴‌درصد (۸ تریلیون نایرا) در سال ۲۰۱۹ بود که به ۸/ ۲‌درصد (۹/ ۴ تریلیون پوند) در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت که نشان‌دهنده زیان ۳/ ۳۹درصدی بود. سال گذشته، سهم آن در تولید ناخالص داخلی ۱/ ۳۵‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و نزدیک به ۶/ ۶ تریلیون پوند رسید. آمریکا نیز در مسیر رشد اقتصاد گردشگری قرار گرفته و بر اساس آخرین گزارش بخش اقتصادی شورای جهانی سفر و گردشگری، انتظار می‌رود بخش مسافرت و گردشگری ایالات متحده ۲/ ۹‌درصد از کل اقتصاد ایالات متحده را تشکیل دهد. این امر نشان‌‌‌دهند رشد سالانه ۹/ ۳‌درصدی این کشور طی ۱۰ سال آینده است. شورای جهانی سفر و گردشگری برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کند که سهم تولید ناخالص داخلی این بخش در مقایسه با سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۲‌درصد رشد کند و تا پایان سال‌جاری ۶/ ۷‌درصد از کل اقتصاد ایالات‌متحده را تشکیل دهد.