فرگل صحاف با اعلام این خبر اشتغال پایدار و تامین مسکن را از مولفه‌های اصلی توانمندسازی مددجویان بهزیستی اعلام کرد و ادامه داد: این دو اصل جزو اولویت‌های بهزیستی آذربایجان شرقی است و تلاش برای فراهم ساختن امکان برخورداری از خدمات آموزشی و آماده‌سازی شغلی، پرداخت حق بیمه، پرداخت جبران کارآیی و ارائه تسهیلات بدون کارمزد به کارفرمایان و تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان در دستور کار قرار گرفته است.

وی ارائه تسهیلات اشتغال‌‌زایی و کارفرمایی را از اقدامات بهزیستی آذربایجان شرقی برای توانمندسازی جامعه هدف اعلام کرد و گفت: به این منظور ۲۴ مورد تسهیلات با اعتبار ۳۴ میلیارد ریال به کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را به کار گرفته‌‌اند، پرداخت شده است. به گفته صحاف علاوه بر تسهیلات فوق، برای خوداشتغالی مددجویان نیز طی سال گذشته تعداد ۳ هزار و ۳۱۲ مورد تسهیلات به میزان ۱۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

صحاف رشد و ارتقای مددجویان بهزیستی به لحاظ فکری، جسمی، مالی و معیشتی را از رویکردهای جدید این مجموعه برشمرد و افزود: بر همین اساس طرح‌های مختلفی در حال اجر است که می‌توان طی چند سال نسبت به تحقق این اهداف امیدوار بود، تا مددجو با حمایت‌‌های بهزیستی بتواند روند عادی زندگی خود را تداوم دهد. وی کوچک‌‌سازی مراکز نگهداری از مددجویان دارای مشکلات ذهنی و حرکتی را از طرح‌های توانمندسازی اعلام کرد و گفت: به این منظور برخلاف روندهای قبلی، امروز با بهره‌گیری از امکانات بخش خصوصی مراکز بزرگ نگهداری به خانه‌های نگهداری از این قشر تبدیل شده است تا برخلاف سال‌های قبل که تعداد کثیری از افراد دارای معلولیت ذهنی در یک محل بزرگ نگهداری می‌شدند، امروز در خانه‌هایی با جمعیت پایین‌‌تر از ۱۰ نفر نگهداری می‌شوند. مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی مجموع افراد تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی را ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۸۰ هزار و ۹۰۵ نفر از خدمات مستمری ماهانه برخوردار بوده و بقیه نیز از خدمات غیرمستمر و موردی بهره‌‌مند می‌شوند.