تجربه سفر توریستی به کلمبیا

در آمریکای لاتین دو کشور برزیل و آرژانتین بیشتر برای گردشگران شناخته شده است، ‌‌‌ این در حالی است که کلمبیا با وجود کمتر شناخته شده بودن بین گردشگران ایرانی، ‌‌‌ هواداران خاص خود را در جهان دارد. صنعت گردشگری بزرگ‌ترین منبع درآمد خارجی کلمبیاست و این کشور توانسته است پیش از شیوع کرونا در کنار ترکیه، اکوادور، آلبانی، مصر و تونس جهش قابل‌توجهی در این صنعت داشته باشد.  گردشگرانی که به کلمبیا سفر می‌کنند چند جاذبه برایشان مهم است. Santuario de Las Lajas در شمال مرز اکوادور یکی از این جاذبه‌‌‌هاست. کلیسایی که روی پلی روی رودخانه گوایتارا قرار گرفته است. این کلیسا به سبک گوتیک با هزینه محلی‌‌‌ها در ابتدای قرن بیستم ساخته شده و موزه‌‌‌ کوچکی نیز در آن قرار دارد. تورهای این کلیسا معمولا از «ایپیالِس» که شهری مجاور کلیساست برای بازدید عازم می‌‌‌شوند.  در حوالی بوگاتا و با یک ساعت رانندگی از پایتخت، جاذبه دیگر کلمبیا قرار دارد که همان کلیسای بزرگ نمکی است. کلیسا در شهری قرار گرفته که زمانی طولانی ساکنانش به کار استخراج نمک مشغول بودند و با متروک شدن کاربری‌‌‌‌‌‌اش را تغییر دادند. که این روزها کلیسای بزرگ نمکی واقع در معدن قدیمی از مقاصد گردشگری اصلی کلمبیا به شمار می‌آید.

«ال پنون» که هیچ‌گاه خالی از گردشگر نیست را هم می‌توان از جاذبه‌‌‌های اصلی گردشگری در این کشور دانست. «ال‌پنون» صخره‌‌‌ای است که برای بالا رفتن از آن باید ۷۴۰ پله را بالا رفت. جایزه این کار، منظره شگفت‌‌‌انگیز ازفراز آن است‌‌‌، دریاچه‌‌‌ها و طبیعت سبزی که اطراف صخره را فرا گرفته و چشم‌‌‌اندازی فوق‌‌‌العاده را پدید آورده است. ال پنون معمولا به عنوان سفری یک‌روزه برای گرشگران شهر مدلین تعریف می‌شود. شهری که تا سه دهه پیش به دلیل فعالیت کارتل‌های مواد مخدر از جمله ناامن‌ترین شهرهای دنیا بود ولی اکنون به محیط جوان و توریستی آن معروف است. موقعیت جغرافیایی شهر به گونه‌ای است که پیدا کردن نمایی که گستره شهر را در دامن سبز تپه‌های محاصر آن عرضه کند چندان دشوار نیست. از دیگر جاذبه‌های مدلین وجود خط‌های تله‌کابینی است که در ابتدا به منظور متصل کردن نواحی حاشیه‌ای و غالبا فقیر‌نشین شهر به خطوط اصلی حمل‌ونقل (قطار شهری تنها در مدلین رایج است) ساخته شده و اکنون کاربرد گردشگری نیز دارد.

از جمله دیگر شهرهایی که در این کشور جزو مقاصد توریستی به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند، ‌‌‌ شهر کالی است که آن را به اسم «سانتیاگو دو کالی» هم می‌‌‌شناسند. این شهر نزدیک به ۵۰۰ سال قدمت دارد و با حدود ۲میلیون نفر جمعیت سومین شهر بزرگ کلمبیا بعد از بوگوتا و مدلین است و اقتصاد مردم آن از راه نیشکر، گوشت گاو، ‌‌‌ معادن طلا و... تامین می‌شود.  خیابان‌‌‌های کالی در جنوب غربی کلمبیا از طراوتی خبر می‌دهد که نه‌تنها از هوای همیشه بهاری شهر حکایت دارد بلکه از سادگی و در عین حال خوش رنگی شهر و مردمانش حرف می‌‌‌زند. مردمانی که همچون هر شهر و قوم دیگری یک‌دست نیستند و گهگاه گزارش‌های ناامنی از نقاط پراکنده شهر تصویری خاکستری در ذهن هر بازدیدکننده و عابری بر جای می‌‌‌گذارد.  رودخانه‌ای در ضلع شمالی شهر از غرب به شرق روان است که محل پیاده‌‌‌روی مطبوعی در دو سوی آن را برای گردشگران به ارمغان می‌‌‌آورد. بالاتر از رودخانه محله‌‌‌ای مدرن قرار دارد که اکثر هتل‌‌‌های شهر را شامل می‌شود. در پایین رودخانه و سمت غربی شهر محله‌‌ قدیمی سن آنتونیو قرار دارد که مناسب گردشگرانی است که به بافت تاریخی شهر علاقه‌مندند.

کلیسایی قدیمی‌‌‌بر فراز پارکی در همین نواحی پاتوق خانواده‌‌‌ها و جوان‌‌‌ترها درعصرهاست که در کنارش چند غرفه غذاخوری محلی هر مسافری را به خود جلب می‌کند. مجسمه بزرگ  عیسی مسیح (ع) که به رسم اکثر شهرهای آمریکای لاتین بر فراز شهر خودنمایی می‌کند در ادامه مسیر غربی شهر قرار دارد و محوطه دورش محلی است برای دیدن شهر از نمایی مرتفع؛ هر چند در منتهی‌الیه ضلع شمالی هم بام دیگری است با سه صلیب سفید که شب‌‌‌ها با رنگ چراغ‌‌‌های اطرافش خودنمایی می‌کند.  از دیگر ویژگی‌‌‌های کالی دسترسی آسان آن به طبیعتی بکر و زندگی روستایی است. پیدا کردن تاکسی یا مینی‌‌‌بوسی که در فاصله یک یا دو ساعتی توریستی را به کنجی خلوت برای پیاده‌روی در کنار رود یا میان جنگل ببرد چندان دشوار نیست. تمیزی طبیعت روستایی در عین حال نشان از فرهنگ مردمی‌‌ دارد که هرچند از شرایط خوب اقتصادی کشورهای پیشرفته‌‌‌تر که در نزدیکی آن قرار گرفته‌‌‌اند، برخوردار نیستند اما برای طبیعت خود احترام قائلند و در عین حال می‌‌‌دانند با تخریب آن، ‌‌‌ منبع درآمد مهمی را از دست خواهند داد.  از کالی به دره قهوه در چند صد کیلومتری شمال هم مسیر زمینی و هم هوایی وجود دارد در حالی که در همان فاصله به سمت شرق شهر، پایتخت یعنی بوگوتا در ارتفاعی بالاتر از اقیانوس به نسبت کالی قرار دارد. با این حال جنوبی‌ترین شهر کلمبیا در کنار جنگل آمازون تنها امکان پرواز را برای مسافران مهیا می‌کند.

مشخصات سفر به کلمبیا و کالی

اگر قصد دارید با تور یا به تنهایی به کلمبیا و کالی سفر کرده یا توری را به این مقصد تعریف کنید، ‌‌‌ بهتر است به چند نکته در سفرتان توجه داشته باشید. در غالب شهرهای کلمبیا گرفتن تاکسی به صرفه است و برای صرفه‌‌‌جویی بیشتر در هزینه‌‌‌ها گزینه اتوبوس هم وجود دارد. همین‌طور مسافرت بین شهری با اتوبوس یا مینی‌بوس به صرفه است هرچند مسیر هوایی هم به دلیل فاصله زیاد بین برخی شهرها گزینه معقولی است. از ژوئن تا سپتامبر توریست‌‌‌های بیشتری به کالی سفر می‌کنند، ‌‌‌همین موضوع باعث گران‌‌‌تر شدن هتل‌‌‌ها می‌شود. اقامت در مسافرخانه‌ها نیز می‌تواند هم در هزینه‌ها شما را کمک کند و هم امکان آشنایی با توریست‌های دیگر را داشته باشید و مقاصد مشترکی برای گردشگری با سایرین تعریف کنید.

از آنجا که کالی دمای ثابتی دارد که بین ۱۸ تا ۲۹ درجه در تمام فصول سال است، ‌‌‌ بهتر است در بازه زمانی دیگری سراغ این مقصد بروید تا بتوانید هزینه کمتری بپردازید.  غذاهای کلمبیایی مانند غذاهای دیگر کشورهای آمریکای لاتین ادویه زیادی دارند و همین موضوع باعث می‌شود طعم‌‌‌های خاصی داشته باشند. تندی در کنار گوشت زیاد از دیگر مولفه‌‌‌های غذاهای این کشور هستند. عموما هر شهر و ناحیه‌ای به غذایی مخصوص مشهور است که می‌توانید آنها را هم درلیست غذایی خود جای دهید.  کلمبیا قهوه‌‌‌هایش معروف است. بنابراین در سفرتان حتما قهوه در کافه‌‌‌های این شهر را تجربه کنید. در کنار قهوه انواع نان‌‌‌هاو دسرهای این شهر را فراموش نکنید. کلمبیا در سوی دیگری از زمین واقع شده است و فرصت سفر به آن محدود است. از جمله سوغات‌‌‌های مهم کلمبیا قهوه، ‌‌‌ کلاه، ‌‌‌ شکلات، ‌‌‌ جواهرات، بافتنی‌های دستی و... است که می‌توانید آنها را از فروشگاه‌‌‌های محلی بخرید و دوستان‌‌‌تان را شگفت‌‌‌زده کنید. پیش از سفر به این کشور برخی واکسن‌‌‌ها مانند مالاریا، ‌‌‌ هپاتیت بی ‌و  ای، تب زرد و... را بزنید تا در سفرتان مشکلی برای شما پیش نیاید.