طعم گردشگری در حومه همدان

 در این شهر حتما مسجد جامع آن را ببینید، مسجدی که گفته می‌شود زمانی آتشکده بوده و بعدتر محراب برای آن گذاشتند و کاربری‌‌اش تغییر یافت. بخش‌هایی از مسجد نظیر محراب تزئینات دوره سلجوقی را دارد و بخش دیگر آن به تزئینات دوره صفوی مزین شده است. در حیاط مسجد چند درخت زیتون و انار روییده و سه طرف آن بناهای مسجد قرار گرفته است و در کنار آن برج سلجوقی به چشم می‌‌خورد. پس از بازدید از مسجد می‌توانید به سمت همدان برانید. چنانچه ساعت هفت‌ونیم تا هشت صبح راه افتاده باشید‌‌، حوالی ظهر شده و تنها می‌توانید یکی از اماکن تاریخی این شهر را ببینید، این اثر می‌تواند آرامگاه ابن‌‌سینا باشد و در ادامه برای ناهار به یکی از رستوران‌‌های شهر بروید. اگر از همدانی‌‌ها آدرس بگیرید یکی از رستوران‌‌های مشهور شهر را به شما معرفی می‌کنند. با این حال می‌توانید به جای این رستوران یا چند رستوران دیگر معروف شهر به جایی که گذر مردم محلی است، بروید. می‌گویند دیزی و کباب همدان معروف است، بنابراین یکی از این دو گزینه را انتخاب کرده و در بخش‌های قدیمی شهر، در رستورانی آن را صرف کنید.

ورکانه، روستای سنگی

در ادامه سفرتان می‌توانید سراغ چند جاذبه دیگر داخل شهر بروید و سپس به سمت روستای ورکانه برانید. ورکانه در کردی به معنای کنار چشمه است. البته برخی هم معتقدند به واسطه قرار گرفتن معادن سنگ فراوان در اطراف آن‌‌، چنین نامی را به ورکانه داده‌‌اند. روستا در ارتفاعات قرار گرفته و اغلب خانه‌ها را با سنگ ساخته‌‌‌‌اند. همین موضوع «ورکانه» را از دیگر روستاها متفاوت می‌کند، همچنین از آنجا که این روستا جزو روستاهای هدف گردشگری است، ‌‌کوچه‌های آن را سنگفرش کرده‌‌اند که همین موضوع هم جلوه بیشتری به آن بخشیده است. مشابه بسیاری از شهرها و روستاهای همدان در ورکانه هم گردو یکی از درختان ثابت است و در کنار آن انگور، زردآلو، سیب و... را هم می‌توان یافت. در ورکانه می‌توانید از مسجد آن که در بافت قدیمی روستا قرار گرفته و قلعه مهری خانم و اصطبل پرورش اسب آن دیدن کنید. یکی از گزینه‌هایی که در این بخش از سفر دارید این است که شب را در ورکانه بمانید، در روستا هم اقامتگاه بوم‌‌گردی قرار دارد و هم رستوران و هم خانه‌هایی که اهالی آنها را به گردشگران کرایه می‌دهند. بنابراین از این جهت مشکلی نخواهید داشت. ضمن اینکه با اقامت می‌توانید غذای محلی از جمله آش پلته، آش واره، آش جو و ترخین، آش اوماج، آبگوشت یا کباب سفارش دهید. گزینه دوم این است که در اطراف سد اکباتان اتراق کنید. متاسفانه گرچه آلاچیق‌‌هایی برای اقامت گردشگران در بالادست سد ساخته شده، اما به دلیل عدم رسیدگی، استفاده از آنها ممکن نیست. می‌توانید ابتدا کنار سد رفته و آنجا قدم بزنید و در نهایت در بالادست چادر بزنید.

تویسرکان، شهر گردو

صبح روز بعد به جای بازگشت به همدان به سمت تویسرکان برانید، شهری که به واسطه گردوهایش معروف است. حتی اگر اسم تویسرکان را از جاده بردارند با رسیدن به این شهر متوجه می‌شوید در تویسرکان هستید. درخت غالب در شهر گردوست و حتی در کنار جدول خیابان‌‌ها هم گردو کاشته شده است. در تویسرکان امکان بازدید از سه مکان را دارید؛ خانه مسعودی، آرامگاه میر‌رضی آرتیمانی شاعر و عارف عصر صفوی و دیگری آرامگاه حیقوق نبی از انبیای بنی‌‌اسرائیل که برایش ضریح هم ساخته‌‌اند. با دیدن جاذبه‌های تویسرکان ‌‌می‌توانید به سمت سرکان در همان حوالی بروید و بازدیدی از‌‌ این شهر داشته باشید. گفته می‌شود سرکان به معنای سر‌چشمه است. در این شهر مجموعه‌‌ای از جاذبه‌های طبیعی مانند آبشار، دره و پارک توریستی وجود دارد که در یک روز گرم تابستان برای گردشگران دلنشین خواهد بود. پس از ساعتی استراحت و گشت و گذار در سرکان برنامه بعد بازگشت به همدان است که دو گزینه را پیش روی شما می‌‌گذارد. اگر اهل سفرهای ماجراجویانه هستید و با رانندگی در ارتفاعات مشکلی ندارید می‌توانید از سمت جاده گنجنامه به سمت همدان برانید، اما چنانچه ترجیح می‌دهید به جای رانندگی در جاده کوهستانی مسیر راحت‌‌تری داشته باشید مسیر آمده را برگردید. ابتدای جاده گنجنامه بسیار زیباست. اطراف شما مزرعه‌های گندم قرار دارد که رنگ طلایی آنها زیر تابش خورشید، براق‌‌تر شده و بادی که می‌‌وزد موج به آن می‌دهد. در ادامه مسیر وارد فضای کوهستانی می‌شوید که ابتدای آن گاردریل هم ندارد. همچنان به سمت ارتفاعات حرکت می‌کنید تا آنکه با رسیدن به خط‌‌الراس با یک شیب ملایم ارتفاع شما کم شده و به گنجنامه که همان منطقه توریستی همدانی‌‌هاست و انواع رستوران‌‌ها و کافه‌ها قرار دارد می‌‌رسید. از گنجنامه تا همدان عملا راهی نیست و می‌توان گفت گنجنامه بخشی از همدان است، همچنان که دربند و درکه جزئی از تهران تلقی می‌شود.

سوغات و صنایع‌‌ دستی

برای خرید سوغات و صنایع دستی در همدان گزینه‌های متعددی دارید از سفال گرفته تا صنایع چوبی و... همدان خوراکی هم کم ندارد، از جمله آنها می‌توان به کماچ و زرده، نان چای و باسلق اشاره کرد. در تویسرکان انواع میوه تابستانه را داریم و البته سیر این منطقه که هواداران خود را دارد.

درسفر به همدان چه نکاتی را در نظر بگیریم

برای رفتن به روستای ورکانه ابتدا وارد جاده همدان به ملایر شوید، با عبور از سد اکباتان و روستاهای یلفان، شمس‌ آباد و علی‌‌آباد به ورکانه می‌‌رسید.

در سفر خود برای ارتباط بیشتر با همدانی‌ها و تویسرکانی‌‌ها به قهوه‌‌خانه‌های این شهر سری بزنید. در خلال گفت‌وگو با مشتریان این فضاها می‌توانید درباره شهر و سابقه و اتفاقات آن بیشتر بدانید.

خانه مسعودی تویسرکان امروزه اداره میراث فرهنگی این شهر است، ‌‌بنابراین زمان بازدید آن به ساعت اداری محدود می‌شود. این گزینه را در بازدید از این شهر در نظر بگیرید.

ساعات بازدید از فضاهای توریستی همدان تا ۷ عصر است، برنامه‌‌ریزی خود را به شکلی انجام دهید تا بتوانید بیشترین بازدیدها را داشته باشید.

جاده گنجنامه شاید برای تابستان گزینه مناسبی باشد اما برای سایر فصول گزینه مناسبی برای تردد نیست، بهتر است در فصل‌‌های دیگر سال از مسیر معمول از تویسرکان به تهران بازگردید.