گشت‌وگذار در ایــــــلام

 با آنکه در سال‌های اخیر گردشگری و رفتن به نقاط بکر خیلی رونق گرفته و همه روی نقشه به‌جای تمرکز بر استان‌های قرار گرفته در مرکز دنبال مناطقی هستند که کمتر کسانی به آنجا سفر کرده باشند‌، ایلام همچنان چندان شناخته‌شده نیست. بسیاری گمان می‌کنند به خاطر نقطه قرارگیری ایلام در غرب، حتما باید هوایی سرد داشته باشد و فصل گردشگری آن تابستان است،‌ اما کسانی که به این منطقه سفر کرده‌اند می‌دانند که اواخر زمستان و ابتدای بهار بهترین زمان سفر به این نقطه است. در این هنگام است که درختان ارغوان گل داده‌اند، همه‌جا سبز است و می‌شود بهشت غرب را به‌راستی در آنجا دید.

دره ارغوان که در نزدیکی ایلام قرار گرفته می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که در ابتدای سفرتان بگنجانید. دشت تماما ارغوانی است. رودخانه آب جاری و مسیری که به میانه دشت می‌رسد،‌ شما را مسحور خود می‌کند. دمی توقف کردن، باز کردن زیرانداز و نشستن زیر درختان و نگریستن به پرنده‌ای که از بالای سر می‌گذرد‌، آسمانی که صاف است و از دود در آنجا خبری نیست و محو زیبایی زاگرس شدن.  مسیرها در ایلام عموما به شکل گردنه‌ای است،‌ در گردنه درختان بلوط پیدا هستند‌، از جنگل‌های انبوه شمال خبری نیست و همین فرصت می‌دهد که از زیبایی یک تک‌درخت هم حظ کامل را برد. گاه شقایق‌های وحشی گوشه‌ای از دشت را قرمز کرده‌اند، انگار که تجمعی باشد و همه در باد به سویی می‌چرخند تا صدایشان را برسانند.  از شهر ایلام به سمت صالح‌آباد که بروید به غار زینگان می‌رسید. ممکن است اسم غار شما را به این اشتباه بیندازد که قرار است وارد محیط سربسته‌ای شوید،‌ اما زینگان به تنها چیزی که شباهت ندارد‌، غار است.  زینگان در واقع تنگه‌ای است که در آن باریکه آبی جریان دارد. دیواره بلندی در دو طرف شما را احاطه می‌کند‌، اطراف دیواره‌ها از نمناکی با گیاهان سبز شده‌اند. گاه در میانه راه فضایی دایره‌ای و باز شکل می‌گیرد و در مواردی جای عبور دو نفر به شکل همزمان هم نیست. زینگان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی است که به‌تنهایی می‌تواند انگیزه سفر شما به ایلام باشد، عجیب نیست که آن را به اسم غار بهشت هم می‌شناسند.  تنگه رازیانه از دیگر جاذبه‌های ایلام است. برخلاف زینگان که می‌توانید داخل تنگه قدم بزنید در رازیانه این امکان چندان برای شما وجود ندارد، مگر آنکه قصد ماجراجویی داشته باشید. طبیعت اطراف رازیانه که همان جنگل‌های بلوط است و پلی که بر فراز تنگه قرار داده شده،‌ بسیاری را برای گرفتن عکس‌های متفاوت به سمت این تنگه می‌کشاند. چرا شما این عکس‌ها را نداشته باشید؟  نمی‌شود تا ایلام آمد و دریاچه دوقلو آبدانان «سیاه‌گاو» را ندید. دو دریاچه که با یک کانال طبیعی به هم متصل می‌شوند. دریاچه‌هایی که آب آنها چنان زلال است که می‌شود رد انگشتان پا را در آن دید و ماهی‌هایی که در میانه آن چرخ می‌زنند. این دریاچه‌ها جزو دریاچه‌های آب شیرین هستند و از جالب‌ترین ویژگی‌های آن‌، جریان مداوم آب است که همواره آن را تازه نگه می‌دارد. اطراف دریاچه کوه‌هایی بلند قرار دارد و پرنده‌هایی که بر فراز سر شما در هنگام شنا کردن حرکت می‌کنند. در حوالی دریاچه سیاه‌چادر عشایر هم هست که می‌توان پس از بازگشتن لیوانی چای داغ صرف کرد یا دوغی که طعمش را در کمتر جایی تجربه کرده‌اید. بد نیست صحبتی هم با اهالی داشته باشید،‌ از اینکه زندگی چطور می‌گذرد در این طبیعت و آیا گردوغباری که خودش را تا این منطقه رسانده تاثیری در شیوه زیست آنها گذاشته است یا خیر.

سوغات و صنایع دستی

گیوه را به اسم کرمانشاه می‌شناسند اما ایلامی‌ها هم انواع و اقسام گیوه‌ها را درست می‌کنند که گاه قیمت آن از شهرهای دیگر هم مناسب‌تر است. گلیم با طرح برجسته از دیگر صنایع‌دستی است که زنان و مردان هنرمند ایلامی آن را می‌بافند و در فروشگاه‌های شهر ایلام می‌توانید آنها را تهیه کنید.  اگرهم می‌خواهید سری به بازار خوراکی‌های این شهر بزنید‌، سراغ نان‌های ایلامی را بگیرید. یکی از آنها شله‌کینه است که در تهیه آن علاه بر آرد و روغن محلی و نمک از زعفران استفاده کرده‌اند. نان گرده دیگر سوغات این شهر است که همان‌طور که از اسمش برمی‌آید دایره‌ای است. مواد اولیه این نان شکر و زردچوبه و شیر و  آب و آرد هستند. نان پیگ که در تهیه‌اش از پیاز و آرد و آب و نمک استفاده شده یکی از نان‌های بسیار جذاب در این شهر است که در جای دیگری نمی‌توانید نمونه‌اش را بیابید. معروف‌ترین شیرینی ایلام هم «ب‍ژی‌برساق» است که در آن از روغن محلی‌، رازیانه‌، شکر،‌ تخم‌مرغ و زردچوبه استفاده شده است. بژی‌برساق زیاد شیرین نیست بنابراین با سلیقه بسیاری که امروزه خوراکی‌های پر شکر را نمی‌پسندند تطابق دارد. یادتان باشد این شیرینی را حتما در ایلام تهیه کنید،‌ آن وقت سر کار یا در خانه هنگام خوردن چای‌، یکی از بهترین تنقلات را دارید. در شهرستان‌های اطراف ایلام ممکن است هتل‌هایی که پیدا می‌کنید امکانات ویژه‌ای نداشته باشند. با این حال اخلاق خوب پرسنل این هتل‌ها،‌ کمبودها را جبران می‌کند. در سال‌های اخیر انواع و اقسام اقامتگاه‌ها در استان ایلام شکل گرفته،‌ با این حال تصورتان از اقامتگاه بوم‌گردی در شیراز و یزد و اصفهان را کنار بگذارید.

جاذبه‌های طبیعی ایلام در کمتر شهری پیدا می‌شود. عمده مسیرهایتان در گردنه‌هایی است که اطرافش را جنگل‌های زاگرس فرا گرفته‌اند. تلاش کنید از صنایع دستی و خوراکی‌های ایلام تهیه کنید و با کمک به اقتصاد جامعه بومی و محلی قدمی در توسعه این استان بردارید.

لبنیات ایلام از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است،‌ به‌ویژه طعم دوغی که در این شهر می‌توانید تهیه کنید بسیار متفاوت از سایر شهرستان‌ها است.