عبدالکریم درویش‌‌زاده از افزایش چشمگیر میزان حمل‌ونقل ریلی نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: حمل‌‌ونقل ریلی بار استان در سال گذشته ۱۱ میلیون تن بوده است که از نظر تناژ ۱۳ درصد و از نظر تن کیلومتر شاهد رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن بوده‌‌ایم اما امسال تلاش می‌کنیم میزان حمل و نقل ریلی به بالای ۱۲ میلیون تن برسد. وی افزود: در اوایل سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۳۲۱ هزار و ۸۲۵ تن کالا بارگیری و حدود یک میلیون و ۱۶ هزار تن کالا در ایستگاه‌های این محور ریلی تخلیه شده است. درویش‌‌زاده تصریح کرد: اکنون بیشترین حمل بار مربوط به ایستگاه بندر امام خمینی (ره) است که شامل محصولات غلات و کالاهای اساسی می‌شود. همچنین در ایستگاه میاندشت شمش فولاد صادراتی از شرکت فولاد خوزستان را داریم که این دو کالا، بیشترین سهم بارگیری راه‌‌آهن جنوب را به خود اختصاص داده‌‌اند اما در بحث تخلیه بار، شمش فولاد و سنگ آهن مربوط به شرکت فولاد خوزستان بیشترین سهم را در حمل و نقل راه‌‌آهن جنوب دارند.

وی در رابطه با سهم حمل و نقل ریلی استان در کشور اظهار کرد: براساس سنجش‌‌های انجام‌‌شده سهم کل خوزستان از حمل و نقل ریلی در کشور نسبت به سایر خطوط حمل و نقل ریلی، از لحاظ تناژ حدود ۱۰ درصد و از لحاظ تن کیلومتر ۱۳ درصد است اما سهم بخش ریلی استان در کل حمل‌‌ونقل استان حدود ۱۲ درصد است.

درویش‌‌زاده درباره ظرفیت‌‌های حمل‌‌و‌نقل ریلی در استان گفت: در ۸ سال گذشته و براساس مذاکرات انجام شده توانستیم سهم تناژ حمل‌ونقل ریلی در استان را افزایش دهیم، به گونه‌‌ای که در سال ۹۲ میزان بارگیری و تخلیه کمتر از ۵ میلیون تن بود اما در سال گذشته این میزان به ۱۱ میلیون تن رسید. وی افزود: امسال ظرفیت تناژ حمل‌‌و‌نقل ریلی جنوب به ۱۸ میلیون تن در داخل استان افزایش یافته است اما با تکمیل دو خط اهواز- اندیمشک و اهواز- بندرامام این ظرفیت می‌تواند به ۲۵ میلیون تن هم افزایش پیدا کند.

درویش‌‌زاده با اشاره به مطالعات انجام‌شده در زمینه توسعه خطوط در داخل و خارج از استان اظهار کرد: از جمله این طرح‌ها می‌توان به راه‌‌آهن اهواز- ایذه- اصفهان اشاره کرد. از طرف دیگر طرح خط سربندر - خرمشهر - شادگان را داریم که مناقصه قطعات اولیه این طرح در حال برگزاری است؛ با احداث این خطوط به ظرفیت حمل‌ونقل ریلی استان افزوده می‌شود. وی ادامه داد: همچنین اگر موفق به احداث خط شلمچه-‌‌بصره شویم، قطعا در بحث صادرات و واردات به عراق سهم بیشتری خواهیم داشت.

مدیرکل راه‌‌آهن جنوب درباره هزینه حمل‌‌و‌‌نقل ریلی نسبت به سایر روش‌های حمل‌‌و‌‌نقل در کشور تصریح کرد: هزینه حمل‌‌و‌‌نقل ریلی حدود ۱۵ درصد از حمل‌‌و‌‌نقل جاده‌‌ای به صرفه‌‌تر است.