غارگردی در آخر هفته

استان مرکزی از جمله استان‌‌‌هایی است که در تابستان تعداد مسافرانش کاهش می‌‌‌یابد،‌‌‌ کسانی که قصد سفر به غرب را دارند از این استان می‌‌‌گذرند تا خود را به مناطق خنک‌‌‌تر برسانند. با این حال استان مرکزی مجموعه جاذبه‌‌‌هایی دارد که نباید تنها به عنوان مسیر سفر به آن نگریست. از جمله جذابیت‌‌‌های آن، غاری به نام «نخجیر» است. این غار در سال ۱۳۶۷ بر اثر یک انفجار کشف شد و از آنجا که در منطقه «نخجیر» قرار گرفته بود،‌‌‌ این نام را بر آن نهادند. غار  از جمله غارهای آهکی است که در دامنه کوه تخت واقع شده و گفته می‌‌‌شود قدمت آن به ۷۰ میلیون سال می‌‌‌رسد. از آنجا که اشکال غار از پدیده‌‌‌های رسوبی به وجود آمده‌‌‌، نخجیر را چندان زیبا کرده که برخی آن را در زمره زیباترین غارهای جهان می‌‌‌‌‌‌دانند. طول غار نخجیر چهار کیلومتر است. مشابه سایر غارها در نخجیر هم می‌‌‌توان حوضچه‌‌‌ها،‌‌‌ تراس‌‌‌ها،‌‌‌دالان‌‌‌ها و دهلیزها را دید. از جمله زیباترین تالا‌‌‌رهای غار‌‌‌، تالار چهلستون است که در آن انواع چکیده‌‌‌ها و چکنده‌‌‌ها (زمانی که آب بی‌کربنات محتوی کلسیم از منافذ غارها به شکل چکّه به فضای غار راه می یابند، به علت تماس با هوای درون غار و تغییر فشار، بخش کوچکی از آن بخار شده و به ازای آن  مقداری دی اکسیدکربن از قطره آب آزاد

 می شود و با تداوم این فرآیند طی میلیون ها سال، چکنده های بسیار زیبا و گوناگون در سقف غار تشکیل می‌شود و به اشکال مختلف در می‌آید) را می‌‌‌توان دید. از دیگر تالارهای غار باغ حیات‌‌‌وحش،‌‌‌ چهلچراغ،‌‌‌ سفره عروسی‌‌‌، برزخ،‌‌‌ دریاچه و .. است. مشابه سایر غارها در نخجیر هم می‌‌‌توانید نقوشی را ببینید که با گونه‌‌‌های جانوری روی زمین نظیر لاک‌‌‌پشت،‌‌‌ گوزن،‌‌‌ کبوتر و ... شباهت دارند. اما نکته شگفت‌‌‌‌‌‌انگیز درباره نخجیر زنده بودن آن است،‌‌‌ به این معنا که اگر بخشی از غار تخریب شود در طول سالیان ترمیم خواهد شد. البته این بدان معنا نیست که هر رفتاری را می‌‌‌‌‌‌توان در غار انجام داد به‌امید آنکه ترمیم صورت می‌‌‌گیرد. همان‌طور که درباره غار گفته شد ۷۰ میلیون سال پیش این غار شکل گرفته و زمان برای ترمیم شدن آن نیز به همین نسبت طولانی است. مورد جالب دیگر درباره غار وجود تهویه‌‌‌های طبیعی هوای داخل غار است، همین موضوع هوای درون غار را در تابستان خنک و در زمستان گرم می‌‌‌کند و باعث می‌‌‌شود مشکل کمبود اکسیژن در غار وجود نداشته باشد، بنابراین در این زمینه مشکل خاصی نخواهید داشت.

اگر با خواندن این مطلب مشتاق به دیدن غار نخجیر شده‌‌‌اید چند ملاحظه را در بازدید خود در نظر بگیرید:

-عکاسی از غار چه با موبایل و چه با دوربین ممنوع است،‌‌‌ این ملاحظه را در نظر داشته باشید. در مواردی گردشگران تلاش می‌‌‌کنند دور از چشم راهنمایان غار از خود یا خانواده و دوستان‌‌‌شان عکس بگیرند که همین کار به غار در طولانی‌‌‌مدت صدمه می‌‌‌زند. غار نخجیر آنقدر زیبا هست که قدم زدن و مشاهده این‌همه زیبایی شما را مسحور کند‌‌‌، فکر کنید این بار قصد دارید مقصدی را بدون عکس گرفتن ترک کنید و خاطره آن را در ذهن نگه دارید.

- در غار برخی امکانات رفاهی مانند بوفه و اتاق انتظار و .. تعبیه شده است،‌‌‌ در بیرون از آن نیز مهمانسرایی وجود دارد‌‌‌، با این حال پیش از حرکت هماهنگی‌‌‌های لازم را انجام دهید.