کورس سفر داخلی با مسافرت خارجی

«انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا)» اعلام کرد که سفرهای هوایی با وجود «جنگ در اوکراین» و «محدودیت‌های سفر در چین»، روند بهبودی قوی را در آوریل از سر گرفت. این امر در درجه اول ناشی از شروع تقاضاهای بین‌المللی است. در آوریل ۲۰۲۲، کل تقاضاها برای سفرهای هوایی، ۷/ ۷۸‌درصد نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۱، رشد داشته و این رقم اندکی جلوتر از ۷۶‌درصد افزایش سالانه در مارس ۲۰۲۲ است. با وجود افزایش چشمگیر سفرهای بین‌المللی، سفرهای هوایی داخلی در آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک‌درصد کاهش داشت. این در حالی است که در ماه مارس افزایش تقاضا با رشد ۶/ ۱۰‌درصدی همراه بود. این امر کاملا به‌‌‌دلیل ادامه محدودیت‌های شدید سفر در چین بود؛ جایی که ترافیک داخلی ۸/ ۸۰‌درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. به‌‌‌طور کلی ترافیک داخلی در ماه آوریل، ۸/ ۲۵‌درصد نسبت به آوریل ۲۰۱۹ کاهش یافته است. البته، مجموع تقاضای مسافر در آوریل ۲۰۲۲ نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ همچنان با کاهش ۲/ ۳۷‌درصدی همراه بود که در مقایسه با کاهش ۳/ ۴۱‌درصدی در مارس ۲۰۲۲ نسبت به مارس ۲۰۱۹ روند بهبودی را نشان می‌دهد.

آمارهای یاتا نشان می‌دهد، درآمدهای بین‌المللی سفرهای هوایی در این ماه ۳۳۲‌درصد در مقایسه با آوریل ۲۰۲۱، افزایش یافتند. این رقم در ماه مارس ۲۹۰‌درصد رشد در مقایسه با مارس ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. حتی برخی مناطق از جمله اروپا، آمریکای مرکزی، خاورمیانه و آمریکای شمالی به سطحی بالاتر از سطوح قبل از همه‌گیری رسیدند. نکته بسیار مهم پس از برداشته شدن محدودیت‌های سفر اینکه، برخلاف گذشته که بسیاری از پروازها خالی بود و رزروها کم و در برخی مواقع کلا انجام نمی‌‌‌شد، در حال حاضر صنعت هوایی شاهد افزایش انتظاری طولانی در رزرو هستند، زیرا مردم به‌‌‌دنبال جبران دو سال فرصت‌‌‌های از دست‌‌‌رفته سفر هستند. داده‌‌‌های ماه آوریل حاکی از خوش‌بینی تمامی بازارها به‌‌‌جز چین است که همچنان سفر را به شدت محدود می‌کند.

بازارهای بین‌المللی سفر هوایی

ترافیک بین‌المللی شرکت‌های اروپایی در آوریل ۴۸۰‌درصد نسبت به آوریل ۲۰۲۱ افزایش یافت، که به طور قابل‌‌‌توجهی نسبت به افزایش ۳/ ۴۳۴‌درصدی در مارس ۲۰۲۲ نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۱ رشد داشته است. ظرفیت صندلی‌‌‌ها ۵/ ۲۳۳‌درصد و ضریب بار ۷/ ۳۳‌درصد افزایش یافته است. خطوط هوایی آسیا-اقیانوسیه حدود ۲۹۱‌درصد در ترافیک بین‌المللی افزایش یافت. در این منطقه ظرفیت صندلی‌ها با رشد ۶/ ۸۸‌درصدی و ضریب بار ۶/ ۳۴‌درصد رشد را تجربه کرد. البته در مقایسه با سایر مناطق کمترین میزان افزایش را داشته است.

خطوط هوایی خاورمیانه در آوریل با افزایش ۲۶۵‌درصدی تقاضا همراه بود که این رقم در ماه مارس افزایش ۲۵۳‌درصدی را نسبت به مدت مشابه خود در سال ۲۰۲۱ تجربه کرده‌اند. ظرفیت پروازها نیز ۱۰۱‌درصد افزایش یافته و ضریب بار به رشد ۷/ ۷۱‌درصد رسید. آوریل نسبت به دوره سال قبل ۱۰۱.۰‌درصد افزایش یافت و ضریب بار ۲/ ۳۲درصد افزایش یافت که به ۶/ ۳۱‌درصد می‌رسد. خطوط هوایی آمریکای لاتین در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل، ۲/ ۲۶۳‌درصد افزایش ترافیک را تجربه کردند که از افزایش ۲/ ۲۴۱‌درصدی در مارس ۲۰۲۲ نسبت به مارس ۲۰۲۱ بیشتر شد. ظرفیت آوریل ۱۸۹درصد و ضریب بار ۸/ ۱۶‌درصد رشد داشته است. ترافیک خطوط هوایی آفریقا در آوریل ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل ۲/ ۱۱۶درصد افزایش یافت، شتابی بیش از ۳/ ۹۳‌درصد افزایش سالانه ثبت شده در مارس ۲۰۲۲. ظرفیت پروازهای آوریل ۲۰۲۲ به ۷/ ۶۵‌درصد رسید  و ضریب بار ۷/ ۱۵‌درصد افزایش یافت.

بازارهای مسافرتی داخلی

تقاضای داخلی استرالیا ۵/ ۴۷‌درصد نسبت به آوریل ۲۰۲۱ افزایش یافته است که به دلیل رفع محدودیت‌های سفر و افزایش اعتماد مصرف‌کننده، نسبت به افزایش ۵/ ۳۶درصدی ترافیک مارس بهبود یافته است. ژاپن نیز در درآمدهای ترافیکی داخلی ۵۷‌درصد افزایش داشته است. اما قرنطینه‌های جدید کووید در چین، به سفرهای داخلی ضربه زد. پس از شیوع همه‌گیری کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰، با کاهش محدودیت‌های سفر داخلی، صنعت خطوط هوایی چین به‌‌‌سرعت به سطوح سال ۲۰۱۹ بازگشت. در اکتبر ۲۰۲۰؛ درآمدهای ترافیکی داخلی تنها ۷/ ۱‌درصد کمتر از اکتبر ۲۰۱۹ بود و در آوریل و مه ۲۰۲۱ بالاتر از قبل از بحران بود. اما با توجه به قرنطینه‌های مجدد، بازار داخلی دوباره به شدت تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

بازار مسافری داخلی ایالات متحده و اروپا از زمان بازگشایی آسمان به طور قابل ملاحظه‌‌‌ای بهبود یافته است. فروش بلیت برای سفر طی ماه‌‌‌های ژانویه تا مه ۲۰۲۲ در ایالات متحده بین ۱۰ تا ۲۰‌درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ است که دلیلی قوی برای خوش‌بینی در بهبود سفرهای هوایی در این کشور است، زیرا سفرهای داخلی آمریکا ۲۴‌درصد از کل سفرهای هوایی جهان را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است. در اروپا، کاهش سفرها در مقایسه با ۲۰۱۹ بین ۵۵ تا ۳۷‌درصد است که طی ماه‌های آینده به‌‌‌تدریج بهبود می‌‌‌یابد، زیرا تقاضا با توجه به کاهش محدودیت سفرها، افزایش داشته است.

با این حال، در چین، فروش بلیت بر اساس تعداد مسافران ماهانه بین فوریه و مه به تدریج کاهش می‌‌‌یابد و ۹۴‌درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ در ماه مه است. در حالی که قرنطینه مانع از پروازهای داخلی می‌شود، محدودیت‌های شدید مسافرتی همچنین پروازهای بین‌المللی به داخل و خارج از کشور را محدود می‌کند. در نتیجه، فروش بلیت‌‌‌های بین‌المللی بین ژانویه تا مه ۲۰۲۲، حدود ۹۷‌درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ بوده است. در سال ۲۰۲۱، مسافران داخلی چینی بازار ۱۹‌درصد از مسافران جهانی را به خود اختصاص داده است، این رقم به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۲ کمتر خواهد بود.

با توجه به اهمیت این بازار بزرگ در جهان هوانوردی، رویدادهای چین بر تعداد ترافیک جهانی نیز تاثیر خواهند داشت. با این حال، بهبود مستمر در سایر بازارهای داخلی و بین‌المللی حداقل تاثیر آن را کاهش می‌دهد، مشروط بر اینکه محدودیت‌های سفر همچنان کاهش یابد و تمایل به سفر همچنان خطرات اقتصادی را جبران کند.