پرونه با اشاره به سابقه تاریخی روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی ایران و ایتالیا، گفت: این موضوع مسوولیت ما را برای گسترش همکاری‌‌‌ها بیشتر می‌کند و من امروز به همراه همکارانم به تبریز آمده‌‌‌ام تا همه فرصت‌‌‌های همکاری را بررسی کنم. وی با اشاره به حضور یک شرکت ایتالیایی در طرح نیروگاه هریس، گفت: این شرکت در سخت‌‌‌ترین شرایط تحریم به فعالیت خود در ایران ادامه داد که این موضوع، نشانه‌‌‌ای از همکاری عمیق و مثبت ما با ایران است.سفیر ایتالیا همچنین با استقبال از پیشنهاد استاندار آذربایجان شرقی درخصوص خواهر خواندگی تبریز و یکی از شهرهای ایتالیا، گفت: آماده برقراری روابط بین صنایع ایتالیا و آذربایجان شرقی به‌ویژه در حوزه انتقال دانش فنی و برگزاری نمایشگاه‌‌‌های مشترک هستیم .  شهردار تبریز نیز با تاکید بر عظمت تاریخی شهر تبریز گفت: تبریز پایتخت معنوی ایران است و پیام ما برای دنیا پیام صلح و دوستی است.

یعقوب هوشیار در دیدار با جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در ایران اظهار کرد: تبریز سومین شهر بزرگ ایران است که از ظرفیت‌‌‌های بزرگی برخوردار است و قطب اقتصادی ایران محسوب می‌شود. در شهر ما مجموعه‌‌‌های اقتصادی از جمله تراکتورسازی و چند مجموعه صنعتی و غذایی فعالیت می‌کنند و در حوزه گردشگری نیز تبریز قطبیت خاصی دارد. وی ادامه داد: بازار بزرگ تبریز یکی از بی‌‌‌نظیرترین سازه‌‌‌های جهان را دارد و مقبره‌‌‌الشعرا نیز از ظرفیت بی‌‌‌نظیری برخوردار است و ۴۰۰ شاعر نامی در آنجا آرمیده‌‌‌اند. تبریز همچنین تاریخ ویژه‌‌‌ای دارد و علاوه بر کلان‌شهر بودن، یک جهانشهر است و در پنج دوره تاریخ پایتخت ایران بوده است.

شهردار تبریز اظهار کرد: تبریز ظرفیت‌‌‌های قابل اتکایی داشته و فرهنگ مردم تبریز در جهان زبانزد است. مردمان تبریز مشهور به داشتن رشادت هستند و در ۸ سال جنگ تحمیلی، رشادت‌‌‌های به یادماندنی از خود نشان دادند. وی افزود: شهرداری تبریز مجموعه‌‌‌ای برآمده از خود مردم است و ارتباط خوبی بین مردم و مسوولان وجود دارد. تبریز در خود ایران شهری مطرح است که در موضوعات مختلف به آن تکیه می‌شود و در موضوعات جهانی نیز مورد توجه بیشتر مردمان قرار دارد. تبریز به دلیل واقع شدن در یکسری کریدور و همچنین مجاورتی که با کشورهای ترکیه و آذربایجان دارد، در حوزه اقتصادی توجه خاصی به آن می‌شود.

هوشیار با اشاره به اشتراکات دو کشور ایران و ایتالیا گفت: محبت دیرینه‌‌‌ای بین مردم ایران و ایتالیا وجود دارد و این باعث می‌شود ارتباطات بین دو طرف استمرار پیدا کند. شهردار تبریز افزود: برندهای خاصی مثل فرش تبریز می‌تواند نقطه آغازی برای معرفی فرهنگ تبریز در ایتالیا باشد. وی ادامه داد: از موضوع خواهرخواندگی با یکی از شهرهای ایتالیا استقبال می‌‌‌کنیم و دوست داریم در زمینه محیط‌زیست نیز اشتراکات و ارتباطات خوبی داشته باشیم. در موضوع آب، اقدامات خوبی انجام می‌‌‌دهیم و امیدواریم از تجربیات کشورهای دیگر همچون ایتالیا در این زمینه استفاده کنیم. شهردار تبریز با اشاره به دیگر ظرفیت‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های همکاری دوجانبه بین تبریز و ایتالیا، یادآور شد: تبریز دارای دانشگاه‌‌‌های بسیار قوی در حوزه‌‌‌های پزشکی و  فنی- مهندسی است که در جهان دارای برند مخصوص هستند.