10 گزینه اول توریست‌های خارجی

جست‌وجوهای اینترنتی برای انتخاب مقصد سفر در چند سال اخیر گسترش یافته که بر اساس این جست‌وجوها می‌توان مقاصد محبوب و پرطرفدار را مشخص کرد. در این جست‌وجوها، ترکیه به عنوان محبوب‌‌‌ترین مقصد سفر در سال ۲۰۲۲ انتخاب شد که بیشترین جست‌وجوها را برای برنامه‌‌‌ریزی تعطیلات داشته است. پس از دو سال محدودیت‌های دائمی، دوباره فرصتی برای رویای سفر در جهان فراهم شده است و دوستداران سفر در سراسر جهان برای جبران زمان از دست رفته خود در جست‌وجوی رزرو سفر به مقاصد بعدی خود هستند.

هولیدو (Holidu) موتور جست‌وجوی اجاره تعطیلات، فهرستی از کشورهایی را که برای سال ۲۰۲۲ قابل بازدید است گردآوری کرده است. بررسی‌‌‌های جست‌وجوهای گوگل در ۱۲ ماه گذشته، رتبه‌بندی کشورهایی را که مردم بیشتر مشتاق بازدید از آنها هستند نشان می‌دهد. که در این لیست ترکیه پرطرفدارترین مقصد سفر است و یونان پس از آن در رتبه دوم قرار گرفت. مالدیو، اسپانیا، تایلند، قبرس، مالت، مکزیک، ایتالیا و ایسلند به ترتیب در رتبه‌های بعدی و در لیست ۱۰ مقصد پرطرفدار ۲۰۲۲ جای گرفتند. تعداد مجموع جست‌وجوهای بیش از ۱۰۲‌هزار مورد طی یک ماه، ترکیه را به یکی از محبوب‌‌‌ترین‌‌‌ها تبدیل کرد. باتوجه به تجربه سفر ساحلی، تاریخی و فرهنگی، و تفریحی در آنتالیا، استانبول و کاپادوکیه و غذاهای ترکی این مقصد را در جهان پس از کرونا در رتبه اول در انتخاب مقصدها قرار داد. اما شاید مهم‌تر از همه کاهش ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار باشد که این کشور را به مقصدی ارزان برای بسیاری از کشورها تبدیل کرده است.

 یونان دومین کشوری است که با ۹۰هزار جست‌وجو در یک ماه، بیشترین جست‌وجوها را برای برنامه‌‌‌ریزی افراد برای تعطیلات به خود اختصاص داده است. این کشور که یک فانتزی بزرگ بر اساس فیلم معروف ماما میا (Mamma Mia) به شمار می‌رود، دارای جاذبه‌‌‌های باورنکردنی از همه چیز، از باستان‌شناسی، تاریخ، هنر و فلسفه گرفته تا سواحل دوست داشتنی و آب‌‌‌های شفاف کریستالی همراه با غذاهای منحصر به فرد است که گردشگران بسیاری را در تعطیلات تابستانی به خود جذب می‌کند.

مالدیو با حدود ۸۴هزار جست‌وجو در ماه، در رتبه سوم قرار گرفت. این کشور جزیره‌ای در اقیانوس هند، یکی از لوکس‌‌‌ترین مقاصد گردشگری جهان به شمار می‌رود که محبوبیت آن در سال‌های اخیر به‌‌‌ویژه در دو سال کرونایی به‌‌‌شدت افزایش یافته است. وجود سواحل ماسه‌‌‌ای سفید، آب‌‌‌هایی فیروزه‌‌‌ای رنگ و دنیایی در زیر آب، این کشور را تبدیل  به مقصد مهمی برای گذران تعطیلات می‌کند. مالدیو دارای بیش از ۱۰۰ استراحتگاه با جزیره خصوصی است و به‌‌‌دلیل سکوت و آرامش و جمعیت کم، مقصد مناسبی برای گردشگرانی است که از شلوغی‌‌‌ها به سکوت پناه آورده‌‌‌اند.

اسپانیا نیز با بیش از ۷۴‌هزار جست‌وجو در ماه در لیست ۱۰ مقصد پرطرفدار قرار گرفت. سرزمین تاپاس، پائلا و سانگریا جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد. اسپانیا همیشه مورد علاقه مسافران بریتانیایی بوده است که این امر در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه دارد. این کشور با داشتن برخی از بهترین سواحل و جذاب‌‌‌ترین رشته کوه‌‌‌های اروپا و مناظر متنوع، مقصد مناسبی برای کاوش و ماجراجویی است. بر اساس نتایج هولیدو، اسپانیا به کلیشه خود مبنی بر پر بودن از افرادی که به دنبال لذت بردن از زندگی هستند، عمل می‌کند و همیشه یک یا چند رویداد و جشن در برنامه‌‌‌های خود دارد.

تایلند با بیش از ۵۷‌هزار جست‌وجو در یک ماه، رتبه پنجم را کسب کرد. باتوجه به اینکه بانکوک در سال ۲۰۲۱، به‌‌‌عنوان بهترین شهر جهان برای کار معرفی شد، جای تعجب نیست که تایلند در صدر فهرست کشورهایی است که مسافران برای رفتن به آن عجله دارند. تایلند کشوری است که بیش از ۱۴۰۰ جزیره دارد و از جاذبه‌‌‌های طبیعی و تفریحات ساحلی شگفت‌‌‌انگیزی برخوردار است و غذاهای خیابانی و معابد آن نیز دارای شهرت است. مجموع این عوامل تایلند را به یک مقصد پرطرفدار در شرق آسیا تبدیل کرده است. قبرس ششمین کشور محبوب امسال است. این انتخاب هم می‌تواند برای فرهنگ و تاریخ غنی و سواحلی شنی غرق آفتاب باشد و هم غذاهای محلی بسیار لذیذ. قبرس مقصد مناسب و پرطرفداری برای سفرهای خانوادگی و گروه‌‌‌های دوستانه است، زیرا امکانات بسیاری برای سرگرمی مسافرانش دارد. از تمامی ورزش‌‌‌ها و تفریحات آبی از اسکی روی آب گرفته تا غواصی برخوردار است. در کنار این تفریحات غذاهای مخصوص این کشور همچون حمص خامه‌‌‌ای، هالومی و کباب بسیار مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد.مالت، یکی دیگر از مقاصد پرطرفدار با بیش از ۴۸هزار جست‌وجو در ماه بود. این کشور اگرچه کوچک است، اما دلایل بسیاری وجود دارد برای اینکه چرا مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این کشور یک مقصد مهم برای غواصی است، زیرا در زیر آب جهانی دیگر نمایان می‌شود و در مسیر غواصی غارها، صخره‌‌‌ها و خرابه‌‌‌های زیادی وجود دارد. والتا، پایتخت این کشور، عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را در سال ۲۰۱۸ دریافت کرد و به این معناست که این شهر مرکز فعال هنر، طراحی و معماری است. در رده هشتم، مکزیک با بیش از ۴۸هزار جست‌وجو در ماه قرار دارد. این کشور بسیار بیشتر از یک مقصد سفر معمولی است. مقصدی است که باتوجه به موقعیت خاص جغرافیایی خود تمامی ذائقه‌‌‌ها را پوشش می‌دهد و از طبیعت‌‌‌گردان و علاقه‌مندان به گردشگری روستایی و کشاورزی تا طرفداران سفرهای لوکس شهری را به خود جذب می‌کند. سفر به مریدا، تالوم، کاوش در سینوت‌‌‌ها، بازدید از گواناخواتو شهری زیبا متشکل از ساختمان‌‌‌های رنگی و طبیعتی زیبا سرشار از رود و آبشار این کشور را به یک مقصد مهم گردشگری در جهان تبدیل کرده است. همچنین غذاهای محلی همچون چیلاکی، کوزادیلا کلاسیک، تاکوریای محلی و تاکوها طرفداران بسیاری دارد. تمرکز ویژه مکزیک بر جوامع محلی به‌‌‌ویژه در مناطق روستایی این کشور را به‌‌‌عنوان الگوی مهم گردشگری روستایی در جهان تبدیل کرده است. در کنار این جاذبه‌‌‌ها و ویژگی‌‌‌ها، دلیل مهم دیگری که مکزیک را به یک کشور پرطرفدار تبدیل کرده، برداشتن قوانین سخت‌گیرانه و کاهش محدودیت‌ها و اکنون برداشتن کامل محدودیت‌ها از ژوئن ۲۰۲۰ است. مکزیک از اولین کشورهایی بوده که شرایط ورود مسافران پس از کرونا را در کشور خود فراهم کرد و مرزهای خود را به روی گردشگران بین‌المللی گشود.

ایتالیا را که می‌توان یکی از جذاب‌‌‌ترین مقاصد جهان به‌‌‌شمار آورد در رتبه نهم جست‌وجوی مقاصد با بیش از ۴۵هزار جست‌وجو در ماه قرار گرفت. مسلما ایتالیا به‌‌‌دلیل غذاهای معروف خود همچون پیتزا، کارابونا و پاستاهای خاص خود در جهان محبوب‌‌‌ترین است. اما علاوه بر غذا در رتبه نخست بیشترین میراث فرهنگی جهان نیز قرار دارد و به‌‌‌ دلیل داشتن طبیعت بکر، روستاهای متفاوت و معماری خاص بسیاری از گردشگران سفر و کاوش در این کشور را افسانه‌‌‌ای می‌‌‌دانند. آخرین کشور و البته نه کم اهمیت، ایسلند است که جایگاه خود را به‌‌‌عنوان دهمین کشور محبوب جهان برای سفر در سال ۲۰۲۲ به‌‌‌دست آورد. این کشور برای طرفداران مناظر طبیعی چون آتشفشان‌‌‌ها، آبشارها، چشمه‌‌‌های آبگرم و مزارع گدازه‌‌‌ای بهترین مقصد محسوب می‌شود. تاریخ وایکینگ‌‌‌ها که بسیار مورد توجه گردشگران است در موزه‌‌‌های ملی در اختیار گردشگران قرار گرفته که طرفداران بسیاری دارد.