سیدمحمد دهنوی یکی از ظرفیت‌‌‌‌های استان را برای رسیدن به توسعه، روستاها دانست و گفت: حدود ۴۷‌درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند و اگر قرار است به شعارهای عدالت محوری و فسادستیزی عمل کنیم باید تمرکز را از شهرها برداریم و به سمت روستاها ببریم. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: بر اساس ارزیابی‌‌‌‌های انجام شده حدود ۷۵‌درصد جمعیت روستاهای استان جزو اقشار آسیب‌‌‌‌پذیر یا در معرض خطر هستند و در سال‌های گذشته نیز سهم چندانی از منابع و امکانات نداشتند.

وی به استناد مرکز آمار ایران، آخرین وضعیت درآمد سرانه خانوار در استان را تشریح کرد و گفت: متوسط درآمد سرانه خانوار در کشور ۵۹‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان تا پایان سال گذشته بوده که این شاخص در استان گلستان ۲۸‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان است.

دهنوی اضافه کرد: در شاخص درآمد سرانه خانوار گلستان پایین‌‌‌‌تر از سیستان و بلوچستان و در جایگاه سی‌‌‌‌ام کشور قرار دارد. در استان باید برای افزایش دست‌‌‌‌کم دو برابری درآمد سرانه خانوار برنامه‌‌‌‌ریزی کنیم تا بتوانیم به متوسط کشور نزدیک شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه استراتژی ما برای توسعه استان، تجارت جهانی مبتنی بر مزیت‌‌‌‌های رقابتی است، گفت: تولید محصولات ما باید صادرات‌محور باشد و منطقه آزاد اینچه‌‌‌‌برون در این زمینه می‌تواند مهم‌ترین فرصت و امکانی باشد که در اختیار استان گلستان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان درآمد ناخالص داخلی استان را ۵۶‌هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سهم بخش کشاورزی ۱۳‌هزار میلیارد تومان، سهم بخش صنعت، معدن و تجارت ۱۱‌هزار میلیارد تومان و سهم بخش خدمات ۳۲‌هزار میلیارد تومان است. وی در ادامه با بیان اینکه در کنار توجه به سایر بخش‌‌‌‌ها مانند صنعت و کشاورزی باید تجارت خارجی و بخش حمل‌ونقل بین‌المللی را مورد توجه و تمرکز بیشتری قرار دهیم، افزود: برای تبدیل شدن به قطب کشاورزی مدرن یا استانی صنعتی دست‌‌‌‌کم باید ۱۰۰ تا ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان انجام شود . همچنین از مزیت ترانزیتی استان غفلت شده و باید برای دو برابر شدن درآمد سرانه و افزایش تولید ناخالص داخلی، به بهترین نحو از این مزیت استفاده کنیم. دهنوی با بیان اینکه صرف پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی نمی‌تواند بیکاری را کم کرده و منجر به اشتغال شود، یادآور شد: با حجم تسهیلاتی که در این سال‌ها پرداخت شده، قاعدتا نباید فرد بیکار داشته باشیم اما می‌‌‌‌بینیم هنوز هم بیکاری، معضل جدی جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه استان گلستان برای توسعه اقتصادی باید به کریدور شمال - جنوب متصل شود، اظهار کرد: طرح پیشنهادی استان، اتصال اینچه‌‌‌‌برون به شاهرود، طبس و از آنجا به بندرعباس است که این مسیر ریلی می‌تواند ظرفیت جابه‌‌‌‌جایی بار را تا ۷‌میلیون تن در شبکه ریلی کشور افزایش دهد و ۵۰۰ کیلومتر نیز مسیر را کوتاه‌‌‌‌تر خواهد کرد.