نقشه شکست کرونا در گردشگری

همه‌‌گیری کرونا، خسارات قابل توجهی بر جوامع سراسر جهان وارد کرده و تاثیر مخربی بر سفر و گردشگری داشته است. براساس اعلام شورای جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۰، حدود ۶۲ میلیون شغل در حوزه سفر از بین رفت که نشان‌دهنده کاهش ۵/ ۱۸ درصدی بوده است. در واقع در مقایسه با ۳۳۴ میلیون شغل در سال ۲۰۱۹، تنها ۲۷۲ میلیون شغل در این بخش در سراسر جهان باقی ماند. در سال ۲۰۱۹، سفر و گردشگری یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های جهان بود که از هر ۱۰ شغل یک شغل را به خود اختصاص داده بود و بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ مسوول ایجاد یک شغل جدید از هر چهار شغل در سراسر جهان بود. در واقع بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، بخش سفر و گردشگری سریع‌تر از اقتصاد جهانی رشد کرد و پیش‌‌بینی می‌شد که در دهه آینده ۱۰۰ میلیون شغل جدید ایجاد شود. اما در حال حاضر مشاغل این صنعت در معرض خطر قرار گرفته‌‌اند.

اگرچه تقاضا برای سفر می‌تواند منجر به بهبود قوی سفر و گردشگری شود، اما در حال حاضر به‌‌دلیل کمبود نیروی کار در کشورهای توسعه‌یافته، بهبود این بخش با مشکل مواجه شده و یکی از چالش‌‌ها و مسائل کلیدی این بخش به‌‌شمار می‌‌رود. در واقع، بسته شدن طولانی‌‌مدت مرزها و تعطیلی جزئی یا کامل مشاغل باعث شده بسیاری از کارکنان فرصت‌‌های جدیدی را در بخش‌های دیگر انتخاب کنند. همچنین، بهبودی بازار گردشگری مجددا تحت تاثیر ظهور نوع اُمیکرون قرار گرفته که باعث شده دولت‌ها بار دیگر سفرها را محدود کنند.

شورای جهانی سفر و گردشگری با توجه به وجود ۳۳۰ میلیون شغل صنعت گردشگری که نزدیک به ۹ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی جهان کمک می‌کند، نقشه شکست کرونا در گردشگری تدوین کرد و اقدام به به‌اشتراک‌گذاری داستان‌های افراد و جوامع در این بخش کرده است؛ زیرا معتقد است هر فرد خود به تنهایی در آینده و توسعه این صنعت تاثیرگذار است. گردشگری که ۳۳۰ میلیون شغل در سراسر جهان را حمایت می‌کرد با همه‌‌گیری کرونا همه‌چیز را تغییر داد. این بخش نیروی کار متنوع، فراگیر و فعالی را شامل می‌شود که حدود ۵۰ درصد از جمعیت آن را زنان، ۳۰ درصد  را جوانان و باقی را گروه‌های اقلیت و افراد دارای معلولیت دربر می‌گیرد.

در همین راستا، این سازمان بین‌المللی اعلام کرده است «‌ما می‌خواهیم داستان‌های افراد و جوامعی را که در پشت این داده‌ها هستند به اشتراک بگذاریم، زیرا در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر به حمایت و همبستگی مشاغل نیاز است و پشت هر شغلی در سفر و گردشگری، یک چهره، یک داستان، یک خانواده و گاهی اوقات معیشت کل جامعه قرار دارد.» دلیل اهمیت فرد به فرد افراد شاغل در این صنعت در این است که شغل‌‌های مربوط به سفر و گردشگری برای افراد چیزی فراتر از یک شغل است. از این رو از فعالان این بخش خواسته داستان‌های خود را با شعار «یک در ۳۳۰ میلیون» به اشتراک بگذارند. همچنین شورای جهانی سفر و گردشگری برای حمایت از مشاغل صنعت گردشگری مردم را دعوت به سفر کرده‌‌اند و اعلام کردند «‌درطول یک بیماری همه‌‌گیر ما از شما خواستیم سفر نکنید، اما اکنون از شما درخواست می‌کنیم که دوباره سفر کنید، تا سفر و ماجراجویی مجدد بازگردد.»

داستان‌هایی که از سوی افراد شاغل در عرصه گردشگری بازنشر شده نشان می‌دهد همه‌‌گیری بر هر فردی تاثیر و شرایط متفاوتی را وارد کرده است. این داستان‌ها سه هدف عمده شامل تاثیر تک تک افراد بر این صنعت، زنده بودن شغل‌ها تاکنون و معرفی ابتکار عمل‌‌ها را دنبال می‌کند. اگرچه برخی از افراد همچون جمیلیا ساموئل پس از فعالیت ۲۳‌ساله در این صنعت کاملا خانه‌‌نشین شده و امید آنها تنها برداشتن محدودیت‌‌های سفر و بازگشت مجدد مسافران است، اما برخی افراد به‌‌شکل کاملا متفاوتی در این دوره عمل کردند و تهدید ناشی از بحران کرونا را به یک فرصت تبدیل کردند. ریتا آنونزیاتا که یک راهنمای گردشگری و برگزار‌کننده مراسم عروسی خارجی‌‌ها در بلاجیو و دریاچه کومو در ایتالیا بوده، پس از همه‌‌گیری کرونا و با تعطیلی و کاهش چشمگیر سفرها و مراسم عروسی، به‌‌دلیل علاقه بیش از حد به معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر کوچک (روستا) خود به برگزاری تورهای مجازی به این روستا پرداخت و در کنفرانس‌‌های بین‌المللی در حوزه گردشگری از طریق برنامه اینترنتی زوم شرکت کرده است. حتی مراسم عروسی در بلاجیو را برای چند زوج خارجی به‌‌صورت مجازی برگزار کرد. از تجربه‌های موفق بعدی می‌توان به پاراس لامبو یک مهندس برق حرفه‌‌ای در هند اشاره کرد که تا پیش از کرونا مسوولیت ایجاد انرژی خورشیدی در دورافتاده‌‌ترین روستاها به‌‌ویژه در منطقه هیمالیا را برعهده داشت تا روستاییان شرایط پذیرش ‌میهمانان به روستای خود را داشته و به درآمدزایی و ایجاد اشتغال برسند. با همه‌‌گیری کرونا و تعطیلی سفرها بسیاری از این روستاها که به فعالیت‌‌های گردشگری وابسته بودند آسیب دیدند. لامبو در این مدت دو ساله اقدام به تامین برق مراکز پزشکی دورافتاده‌‌ترین روستاهای هند کرد تا ضمن ایجاد شرایط سلامتی مردم روستا، شرایط ورود گردشگران را در آینده در این روستاها فراهم کند.