رضا علیخانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در این نشست با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه شهری باید بر اساس سند چشم‌‌انداز مشخص شده و مبتنی بر دانش و خبرگی باشد و بر اساس چارچوب راهبردی تدوین شود، افزود: در این طرح باید به مسائل بومی توجه کنیم و متناسب با شرایط روز جامعه و همچنین هوشمندانه و منعطف باشد.

وی با بیان اینکه طرح جامع باید نگاه به آینده داشته و توسعه‌‌محور باشد و به رشد جمعیت هم توجه کند، خاطرنشان کرد: نظام سکونتگاهی، نظام اقتصادی، حفظ حقوق بیت‌المال، توجه به محیط زیست و منابع طبیعی، سیاست‌های کلان نظام اسلامی، اسناد بالادستی، بحران و پدافند غیرعامل باید در این طرح مورد توجه قرار گیرد. این مسوول با اشاره به اهمیت زمین در مازندران و اعلام این موضوع که در مازندران با کمبود زمین مواجه هستیم، ادامه داد: مازندران یک کلان‌شهر است و روستاها و شهرها در کنار هم قرار دارند باید بلندمرتبه‌سازی را در این استان نهادینه کنیم به این ترتیب قیمت زمین هم فروکش خواهد کرد.

وی با اشاره به در پیش بودن رویداد ۲۰۲۲ که ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: ساری باید به عنوان شهر گردشگری مورد توجه قرار گیرد، مرکز استان از نظر خیابان‌‌ها، ترافیک، حمل و نقل و نظام سکونتگاهی در شأن مردم مرکز استان نیست. علی بابایی‌کارنامی، نماینده ساری و میاندورود در مجلس نیز اظهار کرد: این انتظار وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی در حوزه نظر، با نگاه استراتژیک، برنامه‌های کوتاه‌‌مدت، میان‌‌مدت و بلندمدت برای شهر ساری داشته باشد و افق جدیدی را پیش روی مرکز استان باز کند. وی با بیان اینکه صورت‌جلسه‌ها باید به مرحله اجرا دربیاید، افزود: آنچه امروز در این جلسه تصویب بشود را باید سند راهبردی و اجرایی قلمداد کنیم.

نماینده ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید برای درآمد شهرداری تدبیری بیندیشیم، گفت: بلند‌مرتبه‌‌سازی در دیگر شهرهای مازندران انجام می‌شود اما قوانین مربوط به این حوزه در ساری به شکل دیگری اجرا می‌شود که باعث شده انبوه‌‌سازان از مرکز استان عبور کرده و بلندمرتبه‌سازی را در مناطقی از مازندران انجام دهند که از زیرساخت‌‌های لازم برخوردار نیست.

پرویز شعبانی، رئیس شورای شهر ساری نیز در این جلسه اظهار کرد: شهر ساری در مسیر توسعه، نیازمند بلندمرتبه‌سازی است تا نیازهای شهری مرتفع شود. وی با اشاره به آماده‌‌سازی بیش از ۹۰ درصد از طرح تفصیلی شهر ساری افزود: در این طرح جنبه‌های مختلف زیست شهری در نظر گرفته شده است. رئیس شورای شهر ساری با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی شهر ساری، پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی مشخص شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تصویب این طرح، بتوانیم سرمایه‌های شهر ساری را حفظ کنیم.

سیدحمزه حسینی‌سیدی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری ساری نیز در این جلسه اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از طرح تفصیلی شهر ساری جمع‌‌بندی شده است.

وی با بیان اینکه در تدوین این طرح، دغدغه‌هایی داریم که مناطق الحاقی یکی از این دغدغه‌هاست، افزود: مدیریت شهری در نظر دارد مناطقی که بافت کاملا شهری دارد به محدوده شهری الحاق شود به این دلیل که این مناطق نه در محدوده شهری قرار دارند و نه در محدوده روستایی و خدمات‌‌دهی به این مناطق کامل نیست، چنانچه این مناطق به حوزه شهری الحاق شود از خدمات متناسب برخوردار خواهد بود.

سیدمحمد نظری، مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز اظهار کرد: ساری در ۲۰۲۲ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو، میزبان این رویداد است و لازم می‌‌دانیم به ساری به عنوان مرکز استان، به ویژه در ورودی و المان‌‌های شهری توجه همه‌‌جانبه شود که مورد تاکید استاندار مازندران است. وی ادامه داد: با توجه به تخریب اراضی و اقبال مردم سراسر کشور به مازندران، نگاه استاندار هم به بلندمرتبه‌‌سازی است.

علی عاشقان، عضو شورای شهر ساری نیز اظهار کرد: دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر ساری و شهردار ساری، تصویب طرح تفصیلی است چرا که طرح تفصیلی را نقشه راه می‌‌دانیم که هدف شهر در آن مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه نقاط الحاقی و بلندمرتبه‌سازی برای مجموعه مدیریت شهری، آورده مالی به همراه دارد، افزود: شهرداری ساری در وضعیتی قرار دارد که آورده مالی به ویژه در زمینه بلندمرتبه‌سازی، مهم است.

فرزانه صادق مالواجرد، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز اظهار کرد: ساری جزو نخستین شهرهایی است که محورهای بلندمرتبه‌سازی را در طرح جامع، مشخص کرده بود.

وی با اشاره به اینکه با بلندمرتبه‌‌سازی موافق هستیم، افزود: اما بلندمرتبه‌‌سازی نمی‌تواند در همه نقاط شهری صورت گیرد و برای اجرای آن باید پهنه و محور بلندمرتبه‌سازی مشخص شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح تفصیلی ساری در مراحل پایانی تدوین قرار دارد و پیشنهاد ما این است طرح تفصیلی را با همان معدود مغایرت‌‌هایی که با طرح جامع دارد به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال کنید تا بررسی و ابلاغ کنیم، پس از آن می‌توانید مغایرت‌‌ها را رفع کنید.

صادق مالواجرد با بیان اینکه در ساری باید به دنبال مکان‌‌یابی برای احداث شهرک باشیم، تصریح کرد: تاب‌‌آوری ساری را نمی‌توان بیش از این تحت‌الشعاع قرار داد.