سهم نماهای ساختمانی در بهبود سیمای شهر

در تمام مراحل شهرنشینی چگونگی شکل‌گیری نماها ارتباط مستقیمی با دانش و ذهنیت ساکنان داشته و شهر آیینه تمام‌نمای توان اقتصادی، باورهای فرهنگی و مدیریت ساکنان خود است. به همین دلیل در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، ضوابط و مقررات ویژه‌ای در ارتباط با سیما و کالبد شهر وجود دارد و گروهی از برجسته‌ترین افراد با تخصص‌های مرتبط با هنر، زیباسازی و زیبایی‌شناسی به کنترل طرح‌های بزرگ و کوچک معماری و شهر از نظر هماهنگی نمای بیرونی و رعایت اصول هماهنگی در نماها می‌پردازند. این در حالی است که معماری ما را هرج‌ومرج دربرگرفته و هر کس به ‌صرف داشتن سرمایه به خودش اجازه می‌دهد که نمایی متناسب با سلیقه خودش ایجاد کند. در این میان معدود سازنده‌هایی که پروژه‌های بزرگ و شاخصی در شهر اجرا می‌کنند، سعی در زنده نگه‌داشتن ارزش‌های فراموش‌شده معماری دارند که به ‌نوبه خود بر سایر پروژه‌ها تاثیرگذار است.

گروه «نکسا»، یکی از معدود شرکت‌های ساختمانی است که بهبود کیفیت سیما و منظر شهری را هدف قرار داده و در ساختمان‌سازی همواره خودش را به‌عنوان یک پیشرو نشان داده است.

این شرکت از سال ۱۳۸۸ در حوزه‌ سرمایه‌گذاری، ساخت و فروش ساختمان‌های مسکونی فاخر به ارائه‌ خدمات می‌پردازد و توانسته پروژه‌های چشم‌نوازی را خلق کند و حتی همگام با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، سعی کرده با برگزاری مسابقات طراحی بین معماران، در این خصوص هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

 زیبایی در عین سادگی

داود دوست‌محمدی، مدیرعامل شرکت «نکسا» در مورد معماری ساختمان‌های این شرکت به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: واقعیت این است که ما دنبال فرهنگ جاری ساخت‌وساز نرفته‌ایم چون معیارمان صرفا فروش نیست. ما در نکسا به این عقیده رسیده‌ایم که نباید برای زیبایی ساختمان رو به زوائد و ملحقات بیاوریم، بلکه باید فضا و نمای ساختمان به‌خودی‌خود فاخر و جذاب باشد. این نگاه باعث شده تا کارهای ما به سبک معماری معاصر و طراحی مینیمال نزدیک شود. درواقع با معماران بااستعداد در عین سادگی، زیبایی را در ساختمان خلق کرده‌ایم.

این سازنده با اشاره به اینکه بسیاری از سازنده‌ها از ساختمان‌های ما الهام گرفته‌اند، خاطرنشان می‌کند: ساختمان‌های بسیاری با الگوبرداری از ساختمان‌های ما طراحی می‌شوند و به‌نوعی ما تبدیل به رهبر بخش معماری مینیمال معاصر شده‌ایم.

وی می‌افزاید: ما شجاعت در طراحی را در دستور کار قرار داده‌ایم و حتی اگر این پروژه‌ها به مذاق بخشی از بازار خوش نیامده باشد، روی اصول درست پافشاری کرده‌ایم. ماحصل این رویه استقبال از پروژه‌های ما بوده است. ضمن اینکه شناسایی معماران بزرگ و خلاق همواره یکی از دغدغه‌های ما بوده و مسابقات مختلفی را با حضور طراحان برگزار کرده‌ایم. اقدام مهم دیگر ما یافتن ایده مناسب برای زندگی در دوران بیماری‌هایی نظیر کووید-۱۹ در ساختمان‌های مسکونی بود که طرح‌های بسیار خوبی از طرف معماران به دست ما رسید و در این بخش هم جایزه‌ای ویژه را به یکی از طرح‌ها تقدیم کردیم.

 انتقاد از نظام‌مهندسی و شهرداری

وی با انتقاد از سازمان نظام‌مهندسی ساختمان می‌گوید: امیدوارم دولت و وزیر راه و شهرسازی آینده وظایف سازمان نظام‌مهندسی ساختمان را بازنگری کند. به‌نظر می‌رسد این سازمان بیشتر از اینکه کیفیت ساختمان را مدنظر قرار دهد، تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده و اختیارات بیش ‌از اندازه به این سازمان نه‌تنها باعث ارتقای شأن مهندسی نشده است، بلکه امروزه معضلاتی مانند رواج صوری کاری را شاهدیم.

مدیرعامل شرکت «نکسا» همچنین به عملکرد شهرداری در قبال سازندگان اشاره می‌کند و عنوان می‌کند: شهرداری در دوره اخیر اگرچه با تراکم فروشی مبارزه کرد و به نظرم تا حدود زیادی هم در این زمینه موفق بود، اما متاسفانه به دلیل عدم تعریف درست از منابع درآمدی، رو به دریافت انواع جرایم سنگین از سازندگان آورد که برخی از آنها واقعا بسیار عجیب است. به‌طور نمونه برخلاف روال معمول که کمبود تامین پارکینگ مشمول جریمه می‌شود، اگر سازنده بیشتر از تعهد  پارکینگ تامین کند، بازهم مشمول جریمه می‌شود. استدلالشان هم این است که چون سازنده بابت فروش پارکینگ سود اضافه می‌کند باید شهرداری هم در این سود شریک باشد.