سیدعبدالله ارجائی در نشست خبری در زمینه ابعاد بودجه ۱۴۰۱ مشهد، از سهم ۷۰درصدی عمران و آبادانی شهر از این بودجه و افزایش چشمگیر بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری نسبت به سال‌های قبل گفت و از درخواست انتشار ۶٠٠‌میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح نوسازی اطراف حرم خبر داد.  بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مشهد بالغ بر ۲۶هزار‌میلیارد تومان است و به گفته شهردار مشهد برای نخستین بار ۷۰درصد بودجه به هزینه‌‌‌های عمرانی اختصاص پیدا کرده که قرار است ۳۶‌درصد از این مقدار، به طرح‌‌‌های مناطق کمتر توسعه‌‌‌یافته اختصاص یابد. وی اظهار امیدواری کرد: درآمدهای پایدار مشهد در سال آینده به ۴۶درصد برسد.

ارجائی در پاسخ به چرایی افزایش قابل‌توجه رقم بودجه شهرداری مشهد گفت: ما باید مطالبات پیمانکاران را هم پرداخت کنیم؛ این مطالبات مربوط به دوره ما نیست اما باید پرداخت شود، به همین دلیل نیاز است در بودجه دیده شود و اگر این ارقام را در بودجه پیش‌بینی نکنیم، پرداخت مطالبات قانونی نخواهد بود.

ارجائی در ادامه درباره تعیین‌تکلیف طرح‌‌‌های ناتمام مدیریت شهری گذشته، برخی طرح‌‌‌ها را «فاقد مطالعه» دانست و گفت: قرار نیست برخی از طرح‌‌‌ها را اجرا کنیم.  وی تصریح کرد: طرحی که محاسباتش سه ماه بعد از کلنگ‌‌‌زنی انجام شده یا قبل از آغاز عملیات اجرایی، تملک زمینش صورت نگرفته و راه دسترسی آن مشخص نشده را ادامه نمی‌‌‌دهیم.  شهردار مشهد همچنین درباره ادامه برنامه مدیریت شهری گذشته برای ساماندهی معتادان متجاهر تاکید کرد: باید «رفتار سلیقه‌‌‌ای» را حذف کنیم و قانون را ملاک عمل قرار دهیم و کارهای واقعی کنیم؛ زیرا معتاد متجاهر توان انجام کارهای سنگین ساختمانی را ندارد.  ارجائی از درخواست انتشار ۶٠٠‌میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح نوسازی اطراف حرم خبر داد و گفت: در صورت موافقت نهادهای ذی‌صلاح، این اوراق منتشر خواهد شد.

شهردار مشهد با تاکید بر اینکه باید به سمت شهر ثروتمند به جای شهرداری ثروتمند برویم، تصریح کرد: شهر ثروتمند با بودجه دولتی اداره نمی‌شود و باید زمینه ورود بخش خصوصی فراهم شود. از سرمایه‌گذاری سالم حمایت می‌‌‌کنیم؛ اما تعیین سالم یا ناسالم بودن سرمایه با دستگاه قضایی است.  شهردار مشهد با گلایه از رفتار دوگانه با نیروگاه‌‌‌های شهرهای مختلف گفت: چرا باید در نیروگاه مشهد از سوخت مازوت استفاده شود؟ ۲۰درصد آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به یک نقطه است؛ ما رفتار دوگانه با نیروگاه‌‌‌ها را برنمی‌‌‌تابیم. اگر قرار است در نیروگاه‌‌‌ها مازوت بسوزد، برای همه نیروگاه‌‌‌ها باید باشد و اگر قرار است به نیروگاه‌‌‌ها گاز تخصیص یابد، باید به نیروگاه مشهد هم تخصیص یابد.  ارجائی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه با تغییر کاربری کوهستان پارک موافق نیستیم، تصریح کرد: اگر متولی کوهستان پارک برای احیای این مجموعه همکاری کند، ما حمایت می‌‌‌کنیم.