عبدالرضا واعظی در جلسه ویدئوکنفرانسی با مدیران «شهرک پیمان‌‌‌سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای »با اشاره به عضویت اخیر ایران در سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرک پیمان سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای منعقد خواهد شد، دفتر انتقال تکنولوژی و تجارت دانش‌‌‌بنیان ایران در دپارتمان فناوری این شهرک فعالیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری آذربایجان‌‌‌شرقی به نمایندگی از ایران امور اجرایی این تفاهم‌‌‌نامه را انجام خواهد داد، افزود: این دفتر به مساحت ۱۳۰۰ مترمربع، به‌‌‌عنوان پل ارتباط فناوری بین فناوران چین و ایران، زمینه لازم برای گسترش همکاری‌‌‌های فناورانه برای تمامی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان کشور فراهم خواهد کرد.

واعظی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان ایران و چین با استقرار کوتاه‌‌‌مدت و بلندمدت در این دفتر می‌تواند  تبادل تکنولوژی و ارتباط تجاری داشته باشد.

وی یادآور شد: مطابق مدل پیشنهادی پارک آذربایجان‌‌‌شرقی، هاب ارتباط تمامی پارک‌‌‌ها و شرکت‌ها با اعضای پیمان شانگهای برای انتقال فناوری و تجهیزات «های‌تک» به کشور و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان چین خواهد بود و مرکز تجارت بین‌المللی ایران- چین به نمایندگی از طرفین، امور اجرایی مربوط به استقرار و فعالیت شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در این دفتر را بر عهده خواهد داشت.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌‌‌شرقی، شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان مستقر در این دفتر می‌توانند ضمن ارتباط با شرکت‌های چینی با دیگر شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان عضو سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای نیز ارتباط فناورانه و تجاری داشته باشند.

رئیس دپارتمان فناوری شهرک همکاری‌‌‌های شانگهای نیز ضمن ابراز مسرت از این دیدار گفت: بر اساس گزارش ارائه شده پیشرفت پارک علم و فناوری آذربایجان‌‌‌شرقی در سال‌های اخیر چشمگیر بوده و این مجموعه علاقه‌‌‌مند به استفاده از تجربیات این پارک و گسترش همکاری‌‌‌های مشترک است.

خانم چان اظهار امیدواری کرد: هرچه سریع‌‌‌تر در سال‌جاری میلادی زمینه لازم برای ایجاد ارتباطات فناورانه بین شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان ۲ کشور فراهم شود.

وی افزود: دپارتمان فناوری شهرک همکاری‌‌‌های شانگهای از این اقدام پارک علم و فناوری آذربایجان‌‌‌شرقی استقبال کرده و امیدوارم هرچه سریع‌‌‌تر فعالیت این دفتر فناوری ایران در این شهرک آغاز شود.