گره «ابتلا» در سفر توریست‏‏‌ها

او می‌‌‌افزاید: توریست‌‌‌های خارجی در صورت ابتلا به کرونا معمولا عنوان می‌کنند توان پرداخت هزینه قرنطینه را ندارند. آنها همچنین خواهان عودت مبلغی هستند که برای سفر پرداخت کرده‌‌‌اند در حالی که معمولا سایر کشورها توریست‌‌‌هایشان را اجبار می‌کنند با هزینه شخصی‌‌‌ خودشان را قرنطینه کنند و آژانس‌‌‌ها در این زمینه  خود را درگیر نمی‌‌‌کنند. داشتن یا نداشتن توان پرداخت هزینه قرنطینه موضوعی نیست که آژانس یا راهنما درگیر آن باشد.

این راهنمای گردشگری با اشاره به اینکه ما در ایران به واسطه محدودیت تعداد گردشگران ورودی نگرانی‌های جدی بابت رضایت آنها داریم، ‌‌‌ تاکید می‌کند: این موضوع بر توریست‌‌‌هایی که به ایران می‌‌‌آیند پوشیده نیست و باعث شده فشار بیشتری به آژانس وارد کنند. در مواردی هم شاهدیم توریست‌‌‌ها سراغ خرید تست‌‌‌های منفی کرونا از مجاری غیرقانونی می‌‌‌روند.

او درباره راهکار رفع این معضل اضافه می‌کند: منطقی‌‌‌‌‌‌ترین کار این است که قانونی در این باره از سوی ستاد ملی کرونا یا نهادهای متولی وضع و از سوی آژانس‌‌‌ها پیاده شود.

حرمت الله رفیعی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی این کار است، عنوان می‌کند: کسانی که در ایران مبتلا به کرونا می‌‌‌شوند باید به مراکز درمانی رفته و قرنطینه شوند.

او درباره هزینه‌‌‌های درمانی این توریست‌‌‌ها می‌‌‌گوید: گردشگران هزینه‌‌‌های درمانی‌‌‌شان را از بیمه دریافت می‌کنند. هر گردشگری که می‌‌‌آید باید بیمه باشد و این بیمه‌‌‌ها هستند که هزینه را می‌‌‌پردازند.

آرین قائی کارشناس حوزه گردشگری نیز به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: ما دو نوع بیمه سفر داریم، ‌‌‌ یکی بیمه با پوشش کرونا و دیگری بیمه عادی که ایرانیانی که از ایران به خارج از کشور سفر کرده و کسانی که به ایران سفر می‌کنند می‌توانند یکی از این انواع بیمه را برای سفرشان انتخاب کنند.

او با اشاره به اینکه در مقابل هزینه قرنطینه، مبلغ بیمه‌‌‌ای که شامل کرونا می‌شود بسیار اندک است، ‌‌‌ می‌‌‌افزاید: مسافرانی که از طریق تور به ایران سفر می‌کنند بهترا ست از این بیمه استفاده کنند، زیرا در طول دوره‌ای که در ایران هستند می‌توانند با خیال راحت سفر کنند و نگران هزینه‌‌‌هایشان نباشند.  قائی در این باره که آیا این بیمه هزینه‌های قرنطینه کرونا را هم شامل می‌شود‌‌‌، می‌گوید: این بیمه چنین هزینه‌‌‌هایی را پوشش می‌دهد. با این حال چنانچه ما در فصل داغ گردشگری باشیم احتمال زیادی دارد هزینه هتل یا ایرلاین‌‌‌های مسافر سوخت شود. هتل‌‌‌ها در این زمان‌‌‌ها عنوان می‌کنند برای آماده‌سازی هتل هزینه‌‌‌هایی انجام داده‌‌‌اند که نمی‌توانند پول مسافر را برگردانند، یا ممکن است این‌طور استدلال کنند که به واسطه کرونا درآمدهایشان محدود شده و توان ضرردهی در ایام پیک سال را هم ندارند. البته مواردی هم بوده که هزینه مسافر عودت داده شده است. خوشبختانه در ایران هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل مسافر خارجی در داخل کشور عموما به واسطه سفرهای زمینی پایین است و با فرض سوخت شدن این هزینه، گردشگر چندان متضرر نمی‌شود.

نگاهی به گفته‌‌‌های این کارشناسان حوزه گردشگری نشان می‌دهد، ‌‌‌ فقدان یا آگاهی اندک مسافران و توریست‌‌‌های ایرانی یا خارجی که خارج از تور سفر می‌کنند از چنین بیمه‌‌‌هایی سبب داغ شدن کار مراکز غیرمجاز می‌شود. مراکزی که تست‌‌‌ منفی کرونا را چه در ایران و چه در سایر کشورها مانند ترکیه با دریافت هزینه‌‌‌ای اندک می‌‌‌فروشند و سلامت شهروندان خود را به خطر می‌اندازند، زیرا مسافران توان تامین هزینه‌‌‌های طولانی‌‌‌مدت قرنطینه را ندارند. علاوه بر اینها در نظر نگرفتن سایر هزینه‌‌‌ها توسط بیمه‌‌‌ها آن‌هم برای مسافران خارجی باعث شده برخی سراغ گزینه تست‌‌‌های تقلبی بروند تا مسافران‌‌‌ خود را راضی نگه دارند. در این زمینه آن‌طور که گائینی می‌‌‌گوید ما نیازمند وضع قوانینی هستیم که آژانس بتواند آن را در بندهای قرارداد ذکر کند و به این ترتیب بتواند پاسخگوی مسافران خود باشد.