فاصله قشم تا گردشگری دریایی

در خبرهای گردشگری همین یکی دو ماه پیش اگر نگاه مختصری می‌انداختید، ‌‌‌ می‌‌‌رسیدید به سفر متولیان توریسم کشور به شهرهای جنوب و وعده‌‌‌هایی که درباره توسعه این شیوه از گردشگری داده بودند. با این حال تاکنون مشخص نیست آیا کاری در این زمینه انجام شده است یا نه، سعید انوری‌‌‌نژاد کارشناس و فعال در حوزه این شیوه از گردشگری در پاسخ به این پرسش «دنیای‌اقتصاد» که از زمان دیدار شما با متولیان گردشگری تاکنون آیا شاهد اجرای فعالیتی در زمینه توسعه توریسم دریایی یا برنامه‌ای برای جذب گردشگران جام جهانی قطر به جنوب ایران بوده‌‌‌اید یا نه؟ می‌گوید: اطلاع من از نوع بی‌‌‌اطلاعی است.

 همین دو ماه پیش در نشستی با متولیان گردشگری قرار بود این بحث‌‌‌ها ادامه پیدا کند اما از آن زمان تاکنون حرکتی ندیده‌‌‌ و جایی نخوانده‌‌‌ام اتفاقی افتاده باشد. تنها یک بار متولی گردشگری درباره صدور مجوز کشتی کروز (کشتی مسافرتی و تفریحی بزرگ که برای سفر در اقیانوس‌‌‌ها استفاده می‌شود) صحبت کرد، موردی که ما بارها گفته‌‌‌ایم ربط آن به گردشگری دریایی ایران دور است و نباید توریسم دریایی در ایران را با کروز آغاز کرد.

انوری‌‌‌نژاد که در حوزه گردشگری با لنج‌‌‌های بادبانی فعالیت می‌کند، درباره مشتریان این حوزه از توریسم می‌‌‌گوید: ما تازه این کار را شروع کرده‌‌‌ایم با این حال شاهد افزایش تقاضاها در این زمینه هستیم. خوشبختانه در حال حاضر گردشگران زیادی برای سفر به قشم آمده‌‌‌اند و ورودی مسافر نسبت به سال گذشته بالاست. همین موضوع باعث شده ما چند تور در حوزه گردشگری دریایی برگزار کنیم.

او در این باره که با توجه به تاکید متولیان گردشگری باید چه اقدامی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ماه آینده در تهران انجام می‌شود، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه متولی گردشگری وعده‌‌‌های زیادی درباره رونق این شیوه از توریسم داده بود، ‌‌‌ می‌توانستند برنامه‌‌‌ریزی خوبی کرده و محل ویژه‌‌‌ای را برای این موضوع در نظر بگیرند. همچنین انتظار می‌‌‌رفت گردشگری دریایی در قالب مجموعه‌‌‌ای از سخنرانی ‌ها، ‌‌‌ طراحی‌‌‌ها، ‌‌‌ ایده‌‌‌های سرمایه‌گذاری و... در نظر گرفته شود. قطر نزدیک به ۱۰ سال است فستیوال لنج‌‌‌های سنتی را برگزار می‌کند و متاسفانه در ایران با وجود ثبت سنت لنج‌‌‌سازی به عنوان بخشی از میراث جهانی همچنان شاهد کار قابل‌توجهی در این زمینه نیستیم.

او اضافه می‌کند: در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری می‌توانیم غرفه‌‌‌ای را به این موضوع اختصاص دهیم و بخشی از اقلام مرتبط با سنت دریانوردی را برای بازدیدکنندگان نمایشگاه و کسانی که علاقه‌‌‌مند به این حوزه هستند به نمایش بگذاریم. همچنین ارائه پکیج‌‌‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند بخشی از این برنامه‌‌‌ها باشد.

در حوزه گردشگری دریایی ما باید زیرساخت‌های مرتبط با این حوزه را ایجاد کنیم. برای اجرایی شدن این حوزه هم می‌توان پکیج‌‌‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. علاوه بر اینها ما در حوزه آیین‌نامه‌‌‌ها هم مشکل داریم که همه اینها می‌تواند به بهانه نمایشگاه شروع شود.

انوری‌‌‌‌‌‌نژاد ادامه می‌دهد: در جلسه‌‌‌ای که با متولیان گردشگری داشتم، آنها خودشان به این موضوع اشاره کردند که چند ارگان در حوزه گردشگری دریایی دخیل هستند اما متاسفانه بین آنها هماهنگی وجود ندارد. به نظر می‌رسد دولت ‌‌‌می‌تواند متولی شده و سنگ بنای یک مرکز برای گردشگری دریایی و هماهنگی میان ارگان‌‌‌های مختلف را بگذارد. متاسفانه از زمان جلسه مذکور تاکنون اقدامی نشده است در حالی که ما می‌توانستیم گام‌‌‌های ابتدایی در این زمینه برداریم. با این شرایط دور از انتظار نیست که چند ماه دیگر هم که ما دوباره کنار هم جمع شده و جلسه‌ای بگذاریم صحبت‌‌‌های تکراری با هم در این باره داشته باشیم.

گفته‌های این کارشناس حوزه توریسم دریایی نشان می‌دهد با وجود سخنان متولیان گردشگری همچنان مشکل آیین‌‌‌نامه در این حوزه وجود دارد و اصلاحی در این زمینه صورت نگرفته است. فقدان زیرساخت‌‌‌هایی مانند اسکله‌‌‌های تفریحی یا در نظر نگرفتن پکیج‌‌‌های سرمایه‌گذاری از دیگر مواردی است که در این حوزه حل نشده باقی مانده است و تا زمانی که این موضوعات جدی گرفته نشوند، ‌‌‌ نمی‌توان امیدوار بود توریسم دریایی در جنوب ایران تحرکی به اقتصاد این منطقه داده و شاهد توریست‌های داخلی و خارجی با سلایق متعدد در این منطقه باشیم.