قیمت جهانی سفر خارجی

سازمان جهانی گردشگری در جدیدترین گزارش خود از وضعیت صنعت گردشگری جهان، آمار ۹ ماهه این بخش آسیب‌‌دیده از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ را ارزیابی کرده است که براساس آن ورود گردشگران بین‌المللی در مقایسه با مدت مشابه خود در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۰‌درصد کمتر بود، اما همچنان ۷۶‌درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ یعنی سال قبل از کروناست.

گردشگری جهان در سه‌ماه سوم ۲۰۲۱ شاهد رشد صعودی بوده، اما روند بهبودی آسیب‌‌پذیر باقی مانده است. پس از نیمه اول ضعیف سال ۲۰۲۱ که کاهش ۷۲‌درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ را تجربه کرده بود، گردشگری بین‌المللی در طول فصل تابستان نسبتا بهبود یافت و نتایج را برای سه‌ماهه سوم سال به‌‌ویژه در اروپا افزایش داد. تعداد گردشگران بین‌المللی (بازدیدکنندگان شبانه) در ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۱ (تیر تا شهریور) نسبت به مدت مشابه خود در سال ۲۰۲۰، حدود ۵۸‌درصد افزایش یافته است. با این حال، ۶۴‌درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ باقی مانده است. در آگوست و سپتامبر ۲۰۲۱، ورود گردشگران بین‌المللی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ توانست به منفی ۶۳‌درصد برسد که این رقم بهترین نتایج ماهانه از زمان شیوع همه‌گیری بوده است. افزایش تقاضا در سه‌ماه سوم سال ۲۰۲۱ را می‌توان ناشی از افزایش اعتماد مسافران برای ایمنی سفرها، پیشرفت سریع واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌‌های ورود گردشگران در بسیاری از مقاصد دانست.

توریسم جهان در نیمه اول سال نتوانست رکود را در مقایسه با ۲۰۲۰ تغییر دهد و حتی وضعیت سخت‌‌تری را پشت سر گذاشت. در سه‌ماه نخست ۲۰۲۱ میزان کاهش گردشگران ورودی ۸۳‌درصد کمتر از سه‌ماهه ۲۰۲۰ بود و در سه‌ماهه دوم این رقم به منفی ۵۸‌درصد رسید.  در تفکیک منطقه‌‌ای، اروپا بهترین عملکرد را در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ به ثبت رساند و ورودی‌‌های بین‌المللی نسبت به فصل مشابه سال ۲۰۱۹، حدود ۵۳‌درصد کاهش یافت. ایالات متحده نیز قوی‌‌ترین نتایج ورودی را از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ تجربه کرد و با وجود رشد یک‌درصدی ورودی‌‌ها نسبت به ۲۰۲۰، اما همچنان ۶۵‌درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ باقی ماند. کارائیب با رشد ۵۵‌درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰، با ورودی ۳۸‌درصد کمتر از سال ۲۰۱۹، قوی‌‌ترین نتایج را در بخش منطقه‌‌ای به ثبت رسانده است.

به‌‌رغم بهبود نسبی در سه‌ماه سوم سال، سرعت بهبودی در سراسر مناطق جهان به‌‌دلیل سیاست‌های مختلف محدودیت‌‌های حرکتی، میزان واکسیناسیون و اعتماد مسافران کُند و متغیر باقی ماند. حجم سفرها در آسیا و اقیانوسیه در سه‌ماه سوم سال ۲۰۲۱، همچنان ۹۵‌درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ بود، زیرا بسیاری از مقاصد برای سفرهای غیرضروری بسته بودند. آفریقا و خاورمیانه نیز به ترتیب ۷۴‌درصد و ۸۱‌درصد نسبت به ۲۰۱۹ کاهش داشته‌‌اند.

در کنار مناطق برخی از کشورها نیز در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ عملکرد بسیار بهتری را تجربه کرده‌‌اند. براساس اطلاعات موجود، در میان مقاصد بزرگ‌تر، کرواسی با منفی ۱۹‌درصد، مکزیک با منفی ۲۰‌درصد و ترکیه با منفی ۳۵‌درصد بهترین نتایج یا کمترین افت ورودی توریست را در سه ماه سوم به ثبت رساندند.

داده‌‌های مربوط به درآمدهای بین‌المللی در سه‌ماه سوم ۲۰۲۱ نیز روند بهبود را نشان می‌‌دهد. مکزیک توانست به درآمد مشابه با سال ۲۰۱۹ برسد و ترکیه با منفی ۲۰‌درصد، فرانسه منفی ۲۷‌درصد و آلمان با منفی ۳۷‌درصد کاهش نسبتا کمتری نسبت به سال گذشته داشته‌‌اند. در سفرهای خروجی نیز، نتایج نسبتا بهتر بود، به‌‌طوری که هزینه‌‌های بین‌المللی در طول سه‌ماه سوم در فرانسه به منفی ۲۸‌درصد و آلمان به منفی ۳۳‌درصد رسید.

نکته بسیار مهمی که سازمان جهانی گردشگری در گزارش خود مطرح کرد، اینکه هزینه‌‌های گردشگری در هر سفر به‌‌دلیل افزایش پس‌اندازها و تقاضا برای سفر پس از ماه‌‌ها محدودیت به‌‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۹میزان درآمدهای گردشگری بین‌المللی، به‌‌ازای هر گردشگر ورودی به‌‌طور میانگین‌هزار دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۱۳۰۰ دلار افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود در پایان سال ۲۰۲۱ و بعد از اعلام آمار رسمی از ۱۵۰۰ دلار فراتر رود. هزینه‌‌های بالاتر در سفرها در نتیجه دوره‌‌های اقامت طولانی‌‌تر و افزایش قیمت‌های حمل‌ونقل و اقامت است.

باوجود پیشرفت‌‌های اخیر در بهبودی سفرها، میزان نابرابر واکسیناسیون در سراسر جهان و سویه‌‌های جدید کووید-۱۹ می‌تواند بر کُند کردن روند بهبودی و آسیب‌‌پذیر بودن آن تاثیر بگذارد. براساس آخرین داده‌های سازمان جهانی گردشگری، انتظار می‌‌رود تعداد گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ به‌‌طور میانگین بین ۷۰ تا ۷۵‌درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ باقی بماند که کاهشی مشابه سال ۲۰۲۰ خواهد بود. درآمد صادراتی از گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ می‌تواند به ۷۰۰ تا ۸۰۰‌میلیارد دلار برسد که نسبت به سال ۲۰۲۰ بهبود کمی داشته اما همچنان کمتر از نیمی از درآمد ثبت شده در سال ۲۰۱۹ به مبلغ ۷/ ۱ تریلیون دلار است. سهم مستقیم اقتصاد گردشگری در سال ۲۰۲۱ حدود ۹/ ۱ تریلیون دلار با توجه به تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری بسیار کمتر از ارزش ۵/ ۳ تریلیون دلاری قبل از همه‌گیری است.

باتوجه به شرایط موجود ازسرگیری ایمن گردشگری بین‌المللی تا حد زیادی به واکنش هماهنگ بین کشورها از نظر محدودیت‌‌های سفر، پروتکل‌‌های بهداشتی و ارتباط موثر برای کمک به بازگرداندن اعتماد مصرف‌کننده بستگی دارد.