معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه برای نخستین‌بار طی نیم قرن اخیر چهار سال متوالی کاهش نرخ بیکاری استان را داشتیم، از وجود ۴۰۰ هزار اشتغال غیررسمی در استان خبر داد‌‌. بهزاد باباخانی با اشاره به اینکه کرمانشاه همواره طی نیم قرن اخیر نرخ بیکاری بالاتری از کشور داشته و اکنون کاهشی شده، بخشی از این روند کاهشی بیکاری را حاصل تلاش بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی دانست. باباخانی سپس به وضعیت اشتغال غیررسمی در استان و کشور اشاره کرد و با بیان اینکه آمار اشتغال غیررسمی در کشور ۵۸ درصد است، اظهار کرد: در این بخش هم وضعیت ما از کشور پایین‌‌تر بوده و درصد اشتغال غیررسمی استان ۶۹ درصد است و در جایگاه ششم کشور قرار داریم. وی اضافه کرد: از ۵۷۰ هزار نفر آمار اشتغالی که در استان داریم ۴۰۰ هزار مورد آن غیررسمی و ۱۷۰ هزار مورد رسمی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز گفت: میل به سرمایه‌‌گذاری در کرمانشاه طی دو سال گذشته پنج برابر شده است.

محسن دارابی با اشاره به نام‌گذاری امسال به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌‌ها و مانع‌‌زدایی‌‌ها اظهار کرد: برای تحقق این شعار شش راهبرد اصلی تعریف شده که در کرمانشاه با جدیت پیگیری می‌شود.

وی این شش راهبرد را شامل استمرار تولید و صیانت از اشتغال، فعال‌سازی واحد‌‌های راکد، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، توسعه صادرات غیرنفتی، احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن و تامین زیرساخت‌‌های مورد نیاز واحد‌‌های تولیدی اعلام کرد که در کرمانشاه نیز اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. دارابی به وضعیت تجارت خارجی استان هم اشاره و خاطرنشان کرد: در هشت ماه امسال ۶/ ۱میلیارد دلار کالا از مرزهای کرمانشاه صادر شده که نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۹ درصد و از نظر وزنی ۸درصد رشد داشته است. در ادامه نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: باید دست این قشر را ببوسیم زیرا اگر تلاش آنها نبود اکنون بار بیشتری به دوش دولت بود.

عبدالرضا مصری با اشاره به اینکه اکنون عمده بودجه دولت خرج هزینه‌های جاری می‌شود، افزود: با این شرایط بودجه‌‌ای برای ایجاد اشتغال در بخش دولتی برای حدود پنج میلیون نفر بیمار کشور نمی‌‌ماند.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی تولیدکنندگان هستند که با سر کار بردن هر نفر سالانه ۱۵۰ میلیون تومان بار از دوش دولت برمی‌‌دارند و اگر هر تولید‌کننده فقط ۱۰ نفر را سر کار ببرد سالانه ۵/ ۱میلیارد به دولت کمک کرده است.

جهانبخش شکری، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز با اشاره به شرایط نامناسب اقتصاد استان کرمانشاه که پرچمدار بیکاری است، افزود: رونق تولید تنها راه نجات از این مشکلات است.