دپوی مرغ در سردخانه‏‏‌ها

بازار  عراق مانند بازار عمان موفق نبود 

در همین راستا حسین مهدی‌‌‌زاد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره آخرین وضعیت ممنوع یا مجاز بودن صادرات مرغ گفت: وزارت جهاد کشاورزی هیچ ابلاغیه رسمی مبنی بر ممنوعیت صادرات مرغ منتشر نکرده، اما در عمل مجوز صادرات هم نمی‌‌‌دهد، قیمت مرغ زنده در ۴۰ روز گذشته حدود ۵هزار تومان افزایش داشته و وزارت کشاورزی با استناد به همین اتفاق مجوز صادرات نمی‌‌‌دهد. در حالی که حتی با این افزایش چند هزار  تومانی هم حاشیه سود مطلوب برای تولیدکننده حاصل نمی‌‌‌‌‌‌شود و مرغدار همچنان تولید را با ضرر پیش می‌‌‌برد.   وی افزود: با آغاز فصل سرما تولید مرغداران در ماه مهر نسبت به ماه‌‌‌های پیش از آن به دلیل بالا رفتن تقاضا مانند هر سال افزایش پیدا کرده و اگر این توقف ناگهانی و از پیش اعلام نشده صادرات ادامه داشته باشد با این افزایش تولید، عرضه بر تقاضا فزونی می‌‌‌گیرد و تعادل بازار بر هم می‌‌‌ریزد. مهدی‌‌‌زاد ادامه داد: مازاد عرضه بر تقاضا به کاهش جوجه‌‌‌ریزی در اوایل پاییز و کمبود مرغ در اواخر این فصل و افزایش قیمت آن می‌‌‌انجامد، هم‌‌‌اکنون کاهش جوجه‌‌‌ریزی در پاییز سبب پایین آمدن قیمت جوجه زنده در چند روز گذشته شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: حجم صادرات مرغ از ابتدای امسال تا پایان خرداد به ۵۰۰۰ تن رسید و وزارت کشاورزی مجوز صادرات تا ۲۰هزار تن را صادر کرده بود، اما به یقین می‌‌‌توانم بگویم که حجم صادرات از ابتدای سال تاکنون به ۲۰هزار تن نرسیده است، زیرا از سوی کشورهای مقصد تقاضا وجود نداشت. وی درباره وضعیت صادرات تخم‌مرغ گفت: صادرات این کالا فعلا برقرار است و اتحادیه مرغداران میهن با خرید تضمینی که از مرغداران انجام داده بازار متعادلی را برای این کالا ایجاد کرده و صادرات تخم‌مرغ ایرانی به عراق، کشورهای حاشیه‌خلیج فارس و افغانستان ادامه دارد و همچنین تخم‌مرغ ایران در بازار روسیه نیز با اقبال روبه‌‌‌رو شده است.

مهدی‌‌‌زاد یادآور شد: مرغ ایرانی فعلا تنها به عراق صادر می‌‌‌شود، تلاش ما برای ورود به بازار عمان موفق نبود و دامپزشکی این کشور محصول ما را تایید نکرد، اما روس‌‌‌ها پس از اینکه تخم‌‌‌مرغ ایرانی را پسندیدند تصمیم به واردات مرغ از ایران گرفتند به همین منظور مسوولان دامپزشکی این کشور در چند روز آینده به ایران می‌‌‌آیند و در صورت تایید آنها صادرات مرغ به روسیه هم آغاز می‌‌‌شود، توجه داشته باشید برای باز شدن مسیر صادرات مرغ ایرانی به روسیه تلاش زیادی شده و اگر مانع‌‌‌تراشی‌ها در مسیر صادرات مرغ ادامه داشته باشد همه این تلاش‌‌‌ها بی‌‌‌ثمر خواهد ماند.  

اعتماد کشور‌‌‌های همسایه از دست رفت 

در این رابطه رئیس هیات مدیره انجمن کشتارگاه‌‌‌های طیور نیز  با تاکید بر اهمیت تصمیم‌‌‌گیری‌‌‌های درست و به موقع دولت در موضوع صادرات مرغ، گفت:  اگر دولت به هر دلیلی قصد داشته باشد تا صادرات مرغ را متوقف کند، باید حداقل ۶ ماه پیش از اتخاذ چنین تصمیمی به صادرکنندگان اطلاع‌‌‌رسانی کند تا آنها بتوانند برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های لازم را انجام دهند. یوسف رمضانی ادامه داد: از سال گذشته، با توجه به افزایش قابل توجه تولید مرغ در کشور، صادرات این محصول با روندی مثبت به کشور‌‌‌های دیگر صورت می‌‌‌گرفت. اما به طور ناگهانی و بی‌‌‌برنامه، خبری مبنی بر ممنوعیت صادرات مرغ اعلام شد که این گونه تصمیمات ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، خسارات جبران‌‌‌ناپذیری را به تولیدکنندگان و همچنین صادرات وارد می‌‌‌کند و باعث ایجاد عدم اطمینان در بازار داخلی و خارجی می‌‌‌شود.

وی همچنین بیان کرد که با جوجه‌‌‌ریزی ماهانه بالغ بر ۱۳۰ میلیون قطعه، این امکان وجود دارد که نیاز کامل بازار داخلی تامین شود و حتی با توجه به مازاد تولید، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از تولیدات می‌‌‌تواند به کشور‌‌‌های دیگر صادر شود. این شرایط به تولیدکنندگان این فرصت را می‌‌‌دهد تا از ظرفیت‌‌‌های خود به نحو احسن استفاده کنند و همزمان در بازار‌‌‌های خارجی حضور داشته باشند. رمضانی با اشاره به لزوم برنامه‌‌‌ریزی دقیق برای توقف صادرات، یادآور شد اگر به یک باره صادرات را متوقف کنیم، بازار‌‌‌های صادراتی را که سال‌‌‌ها با زحمت و تلاش به دست آورده‌‌‌ایم، از دست خواهیم داد و کشور‌‌‌های رقیب، به ویژه ترکیه، به سادگی جایگاه ما را در این بازار‌‌‌ها تصاحب  می‌کنند. علاوه بر این، وی افزود که قرارداد‌‌‌های صادراتی زیادی با کشور‌‌‌های عراق، افغانستان، بحرین، امارات، تاجیکستان و قطر به امضا رسیده بود و ۲۰‌هزار تن مرغ هم ذخیره‌‌‌سازی شده بود که به یکباره ممنوعیت صادرات اعلام شد. این تصمیم‌‌‌ها می‌‌‌تواند پیامد‌‌‌های منفی زیادی برای صنعت مرغداری کشور داشته باشد.

رمضانی همچنین بیان کرد: ما با راه‌‌‌اندازی چند شعبه در عراق، تلاش کردیم تا اعتمادی که در این بازار‌‌‌ها به دست آورده‌‌‌ایم، حفظ کنیم، اما با این‌گونه تصمیمات ناگهانی، آنها ممکن است اعتماد خود را از دست بدهند و کشور‌‌‌هایی دیگر به جای ما در این بازار‌‌‌ها جایگزین شوند. رئیس هیات‌مدیره انجمن کشتارگاه‌‌‌های طیور بر این نکته تاکید کرد که اتاق بازرگانی باید تصمیم‌‌‌گیری‌‌‌ها را با دقت و با در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان و صادرکنندگان انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که این قبیل تصمیمات به نفع صنعت و اقتصاد کشور خواهد بود.

حمایت‌‌‌هایی که از صنعت طیور نشد 

همچنین یکی از سرمایه‌‌‌گذاران بخش طیور و فعال صنعتی در مازندران با اظهار اینکه شرکت‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای در سال ۹۳ برای حمایت از مرغداران خرد و منفعل تشکیل شد، افزود: تامین اجتماعی به بهانه‌‌‌های واهی این مشارکت‌‌‌نامه‌‌‌ها را که با یک درصد مشخص، سود طرف مقابل را تامین می‌‌‌کند، به‌صورت پیمان یک‌طرفه می‌‌‌بیند و تولیدکنندگان را بدهکار و موانع زیاد و هزینه‌‌‌زایی در این مسیر ایجاد می‌‌‌کند. عبدالعلی طهماسبی با اظهار اینکه مرغ در تامین امنیت غذایی نقش موثری دارد، گفت: پیمان‌‌‌نامه و مشارکت‌‌‌نامه دو مقوله متفاوت بوده و تعاریف متفاوتی دارند لذا باید مشکلات فعالان صنعت طیور در این زمینه حل شود. وی با اشاره به مشکلات فرآروی نظیر افزایش تعرفه برق و گاز پیش‌‌‌تر به بازار گفته بود: شرکت‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای، مرغ مادر، مرغ گوشتی، کشتارگاه دام، و کارخانه‌‌‌های دام حلقه‌‌‌های زنجیره مرغ هستند که زیرمجموعه بخش کشاورزی هستند، اما شرکت‌‌‌های توزیع برق اینها را از بخش کشاورزی خارج کردند و چند برابر قیمت برق را افزایش دادند.

حال این تولیدکننده عنوان کرد: در حالی گفتند وصول برق ۱۲ ماهه باشد، اما از فروردین‌‌‌ماه وصول می‌‌‌کنند و  شرایط در پرداخت هزینه گاز هم به همین شکل است. اگر می‌‌‌خواهیم در رشد و جهش تولید با مردم مشارکت داشته باشیم، با تحمیل هزینه‌‌‌های گزاف و با قطع چند ساعته برق این جهش به سختی امکان‌ پذیر است. صادرات مرغ نیز از دیگر مشکلات و چالش‌‌‌هایی است که صنعت طیور با آن دست و پنجه نرم می‌‌‌کند و به اعتقاد تولیدکنندگان در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد.

هدررفت بازارهای صادراتی با سیاست‌‌‌های  ناصحیح 

یوسف رمضانی دیگر صادرکننده و تولیدکننده مرغ با اشاره به قوانین دست و پا گیر در بخش صادرات، اظهار کرد: جهاد کشاورزی نباید برای صادرات تصمیم بگیرد و این «شل کن و سفت کن» برای تولیدکننده هزینه دارد. وی ادامه داد: ما در افغانستان، عراق، عمان، قطر، و بحرین برای صادرات بلندمدت سرمایه‌‌‌گذاری کردیم. این تولیدکننده با اظهار اینکه صادرات یک فلسفه ۳ساله و ۵ساله یا ۱۰ ساله دارد، گفت: هرگاه کشور به تولید مرغ نیاز داشت تامین کردیم، ولی برای صادرات مشکل داریم و مرغ را با مارک‌‌‌های مختلف تولید و در سردخانه نگهداری کردیم و تمام مجوزها را از وزارتخانه گرفتم، اما اجازه صادرات نداریم. رمضانی با تاکید بر نقش اتاق ایران در صادرات، خواستار رفع مشکلات صادراتی شد. مشکلات فعالان صنعت طیور مازندران در شورای گفت‌‌‌وگوی بخش خصوصی دولتی و خصوصی مازندران بررسی شد و استاندار مازندران حمایت از تولیدکنندگان و  صادرکنندگان را اصل و ضرورتی مهم عنوان  کرد.