صنعت نفت هند، عامل اصلی افزایش قیمت ذرت!

در این راستا پیش‌تر خبرگزاری بازار اعلام کرد مهم‌ترین عامل افزایش قیمت ذرت در بازارهای جهانی را باید سیاست‌‌‌های جدید نفتی دولت و پالایشگاه‌‌‌های هندی معرفی کرد. نشریه اکونومیست هند، روز چهارشنبه هفته جاری با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: «حرکت هند به سمت تولید اتانول بیشتر از ذرت، منجر به اتفاقی نادر طی چند دهه گذشته شده است. بزرگ‌ترین صادرکننده ذرت آسیا اکنون به واردکننده ذرت تبدیل شده و در نتیجه صادرات ذرت هند به بازارهای جهانی نیز متوقف شده است. همچنین، جهش در واردات ذرت به هند از ماه ژانویه برای تولید اتانول و کاهش وابستگی به اتانول نیشکر مورد استفاده در ترکیبات گازوئیل، منجر به افزایش شدید قیمت شده است.» دولت هند در نظر دارد به منظور حرکت در راستای کربن‌‌‌زدایی، از اتانول ذرت به جای نیشکر در ترکیبات گازوئیل خود استفاده کند. به اعتقاد دولت هند، کاهش تقاضای بخش نفتی برای نیشکر، منجر به کاهش شدید قیمت این محصول کشاورزی نیز خواهد شد که به سود اقتصاد مردم است. در هر صورت، تقاضای کشوری چون هند که دومین مصرف‌کننده منابع سوختی در آسیا محسوب می‌شود برای یکی از غلات مهم چون ذرت، تکانه‌‌‌ای شدید و قابل‌توجه به حساب می‌‌‌آید که در صورت ادامه این روند، باید منتظر افزایش بیشتر قیمت ذرت و دیگر غلات باشیم.

افزایش مجدد تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک

تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک طی هفته‌‌‌های گذشته در اکثر میادین جنگ روز جهان به چشم می‌‌‌خوردند. در اوکراین، نیروهای نظامی ‌‌‌این کشور برای نخستین بار از آغاز زمان جنگ تاکنون، مناطقی از خاک روسیه به‌ویژه «کورسک» را تصاحب کردند که نقطه بسیار استراتژیکی به حساب می‌‌‌آید. چراکه منطقه «سودژا» در حومه این شهر، دقیقا نقطه مبادله گاز ترانزیتی روسیه به مقصد اروپا بوده که از خاک اوکراین عبور می‌‌‌کند.

در سرزمین‌‌‌های اشغالی نیز اوضاع بهتر نیست. به‌‌‌رغم تمامی ‌‌‌فشار ایالات متحده و مواردی چون تحریم تسلیحاتی بریتانیا علیه اسرائیل، هنوز توافقی میان حماس و تل‌آویو شکل نگرفته است. ادامه وضعیت فعلی، می‌تواند به واکنش احتمالی نیروهای مقاومت در منطقه منجر شود. مضاف بر اینکه بر اساس گمانه‌‌‌زنی رسانه‌‌‌ها، ایران نیز حمله تلافی‌‌‌جویانه خود به اسرائیل را به زمان پس از توافق میان طرفین موکول کرده که در صورت شکست مذاکرات احتمال حمله ایران علیه مواضع تل‌آویو نیز وجود دارد. چنین وضعیتی نهایتا به افزایش احتمالی حملات حوثی‌‌‌ها علیه کشتی‌‌‌های تجاری حامل غلات آسیا به مقصد اروپا منجر خواهد شد که نتیجه‌ای جز کاهش عرضه غلات در اروپا و نهایتا افزایش قیمت نخواهد داشت.

خطر افزایش قیمت نهاده‌‌‌های دامی‌‌‌ در داخل ایران

به نوشته نشریه اقتصادی اکو ایران، داده‌‌‌های اعلام‌شده از سوی گمرک در سال گذشته بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی حجم واردات کالا به کشور برابر با ۱۴ میلیون و ۴۰۰‌هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که از حیث وزن ۲.۱۷‌درصد و از نظر ارزش ۷.۴۹‌درصد رشد داشته است. از سوی دیگر، ذرت و سویا مهم‌ترین اقلام نهاده‌‌‌های دامی ‌‌‌و خوراک دام به‌ویژه برای پرورش مرغ محسوب می‌‌‌شوند. حال با فرض اینکه افزایش روند قیمت ذرت ادامه داشته باشد، باید آماده آغاز دور تازه‌‌‌ای از افزایش قیمت در بسیاری از اقلام مصرفی در داخل ایران به‌ویژه در بخش قیمت گوشت و مرغ و صنعت نان باشیم. برای جلوگیری از این رخداد نا‌مبارک، دولت باید به صورت طبیعی اقدام به افزایش سوبسید‌‌‌های تخصیص‌یافته به این گروه کند که فشار بسیار زیادی به اقتصاد ناخوش کشور وارد خواهد آورد.