photo_2024-08-12_11-45-33 copy

نقش تحول دیجیتال در بخش کشاورزی و زیربخش‌‌‌های آن

بخش کشاورزی با داشتن سهم حدود 12 درصدی از تولید ناخالص ملی، یکی از سه بخش مهم اقتصادی کشور ما ایران است و صنایع دام، طیور، آبزیان نیز از زیربخش‌‌‌های مهم آن به شمار می‌رود و از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و بدون تردید از ضرورت تحول دیجیتال مستثنی نخواهد بود؛ به‌‌‌طوری که رفته‌‌‌رفته با کـم کـردن دخالـت نیروی انسـانی و کاهـش نیـروی کار، نیــاز بــه ماشین‌‌‌های خــودکار فرآوری و اســتفاده از هــوش مصنوعــی و نرم‌‌‌افزارهای پیشرفته در ایــن صنایع، ضروری‌‌‌تر به نظر می‌‌‌رسد؛ بنابراین به‌‌‌کارگیری فناوری و بازار دیجیتال در توسعه کشاورزی و بهبود صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته یک ضرورت است. فعالیت برخی پلتفرم‌‌‌های کسب‌و‌کار‌محور در این حوزه نشان داده است که حرکت در این مسیر و تلاش برای هدایت صنعت به این سمت‌‌‌وسو با وجود مشکلات و موانع موجود، موضوعی قابل انجام و ضروری است.

بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی

در بازاریابی سنتی صاحبان مشاغل همیشه به این فکر هستند که چه اطلاعاتی به مشتری بدهند که برایش مفید باشد، اما در دنیای دیجیتال این خود مشتری‌‌‌ها هستند که به دنبال چیزی که می‌‌‌خواهند می‌‌‌گردند. به‌‌‌علاوه، اینترنت به شخصی‌‌‌سازی کمک کرده و صفحات هر وب‌سایت می‌تواند با ابزارهای گوناگون مطابق با نیاز مشتری شخصی‌‌‌سازی و فیلتر شود. در بازاریابی دیجیتال، مشتری دیگر یک آیتم بی‌‌‌نام در دنیای فروش نیست، بلکه یک شریک تجاری محسوب می‌شود. با سیستم بازخورد، خریداران و حتی بازدیدکنندگان معمولی می‌توانند نظرات خود را نسبت به فعالیت آن شرکت ابراز کنند. پس شرکت می‌تواند بیشتر به مشکلات کسب‌و‌کار خود پی برده و برای رفع آنها بکوشد.

تمامی‌‌‌ یا اکثر فعالیت‌‌‌ها در بازار دام، طیور و آبزیان بر اساس ارتباطات شخصی انجام می‌شود. در حالی که در دنیای دیجیتال و با ابزارهای آنلاین می‌توان به مشتری‌‌‌های جدید دست یافت. اینجاست که بازاریابی دیجیتال به کمک می‌‌‌آید. با اینکه بیشتر ارتباطات و مناسبت‌‌‌های صنعت دام و طیور در بازار سنتی انجام می‌گیرد، اما با این حال فعالان این بخش روز‌به‌روز علاقه بیشتری به دنیای دیجیتال نشان می‌دهند. به همین دلیل این مهم است که شرکت‌ها، مزارع، کارخانه‌های تولیدی و... که در این حوزه فعالیت دارند در فضاهای آنلاین هم دیده شوند. همچنین نباید نقش کارخانه‌ها و مزارع هوشمند را در زمینه ایجاد ارزش افزوده و کاهش هزینه‌‌‌های مدیریت، اپراتوری، بازاریابی و فروش زنجیره تامین به عنوان نسل جدید نادیده گرفت.

فعالان صنعت دام و طیور به خوبی با آمار و ارقام آشنا هستند و از این مقادیر بهره می‌‌‌جویند. یکی از مزایای درونی و هویتی دیجیتال مارکتینگ همین قابل اندازه‌‌‌گیری بودن است. هر ایمیل، هر تبلیغ اینترنتی، هر کلمه‌‌‌ای که در گوگل جست‌‌‌وجو می‌شود، نتایج قابل رهگیری است. در مقایسه با روش‌های بازاریابی و تبلیغات سنتی، بازاریابی دیجیتال نتایجی دقیق به شما می‌دهد. مثلا دقیقا می‌توانید ببینید چند نفر تبلیغ شما را در اینترنت دیده‌‌‌اند، یا چند نفر روی آن کلیک کرده‌‌‌اند و این در حالی است که هزینه‌‌ این تبلیغات نسبت به موارد سنتی، بسیار پایین‌‌‌تر است.

فناوری‌‌‌های نو‌ظهور مدرن مانند هوش مصنوعی، داده‌‌‌های بزرگ، اینترنت اشیا، حسگرها، بینایی ماشین و روبات‌‌‌ها به تدریج در کل فرآیند زنجیره تامین دام، طیور و آبزیان برای آزادسازی نیروی کار سنتی شرکت و در نهایت نظارت بر تولید را در همه‌‌‌ حال و هوای چند‌صحنه‌‌‌ای محقق خواهند کرد. به‌‌‌طور کلی دیجیتالی شدن به نوبه خود، مشاغل و بیزینس‌‌‌ها را از نو بنا نهاده و مزیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رقابتی منحصر به فردی برای آنها ایجاد می‌کند.