photo_2024-08-05_13-15-36 copy

 روابط دیپلماتیک دو کشور در سال 1262 خورشیدی باگشایش سفارت پادشاهی ایران در برلین، به طور رسمی ‌‌‌آغاز شد که البته فراز و فرودهای بسیاری هم داشته است. منظور اصلی این نوشتار موضوعات اقتصادی و به طور خاص، کشاورزی فی‌‌‌ما‌‌‌بین است که به نقطه اخیر مناسبات کشاورزی دو کشور در دی ماه سال 1394 (یعنی 132 سال پس از آغاز رسمی ‌‌‌روابط دیپلماتیک دو کشور) اشاره می‌کند هنگامی‌‌‌که وزیر وقت کشاورزی ایران در اجلاس وزیران کشاورزی جهان با اشمیت وزیر کشاورزی آلمان دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد و این دیدار به امضا و تبادل تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای در زمینه همکاری‌‌‌های مشترک شد.

آنچه روشن است، جذابیت و مزایای کشاورزی ایران برای آلمان بسیار است که از آن جمله می‌توان به توان قابل‌توجه صادراتی محصولاتی همچون زعفران، پسته، خرما، خاویار و... اشاره کرد. از سوی دیگر آلمان نیز می‌تواند در زمینه‌‌‌های سرمایه‌گذاری خارجی، تعاملات و تامین مالی بانکی و همکاری و تبادل آموخته‌‌‌ها با بانک کشاورزی، فناوری‌‌‌های نوین، فین‌‌‌تک‌‌‌ها و اینشورتک‌‌‌ها، کشاورزی ارگانیک، تجارت بین‌الملل، تجارب و دانش فنی خود را به ایران منتقل کند.

براین اساس به طور مشخص آلمان می‌تواند سهم بالایی از صادرات 22میلیون تنی محصولات کشاورزی ایران با ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلاری ایران در چهارماه نخست سال خورشیدی جاری داشته باشد. سخن آخر اینکه با سالیان دراز سابقه دوستی دو ملت باورمند به زیست خردمندانه در جامعه جهانی و همچنین پیشینه مراودات رسمی ‌‌‌دیپلماتیک دو کشور، انتظار می‌رود روابط اقتصادی و به ویژه در زمینه کشاورزی تقویت شود.

بی‌‌‌شک نقش سفارت جمهوری اسلامی‌‌‌ ایران در برلین که تاکنون و در ادوار گوناگون از زمان موید‌‌‌السلطنه نخستین سفیر ناصرالدین‌شاه تاکنون، باور و اهتمام به توسعه روابط دو کشور را داشته‌‌‌اند، ستودنی است و با حمایت ستاد وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های توانمند هر دو کشور دوست نیز زمینه‌‌‌های ارتقای بیشتر روابط کشاورزی فراهم خواهد آمد. مسلما توسعه بیش از پیش مناسبات اقتصادی، سیاسی و کشاورزی ایران و آلمان منجر به ارتقای منافع ملی دو کشور خواهد شد.