جهان برای بقا به کشاورزی وابسته است، با توجه به افزایش جمعیت جهان و نیاز به تامین امنیت غذایی در مناطق مختلف، تقاضا برای تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته است. با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های نوین کشاورزی به تدریج جایگزین برخی از روش‌های سنتی می‌‌‌شوند. یکی از این روش‌ها کشاورزی در مزارع هوشمند است. در حقیقت مزرعه هوشمند به مزرعه‌‌‌ای گفته می‌شود که در آن تکنولوژی‌‌‌های جدید جایگزین فرآیندهای دستی و سنتی شده‌‌‌اند. مزرعه‌‌‌ هوشمند با استفاده از ابزارهای نوین، کمترین نیاز را به انسان دارد. در مزارع هوشمند فرآیند رشد محصولات، کاشت، برداشت و عرضه همگی به کمک فناوری و بدون نیاز به انسان انجام می‌شود.

به این فرآیند کشاورزی هوشمند می‌‌‌گویند. البته کشاورزی هوشمند بیشتر به مفهوم مدیریت مزرعه اشاره دارد که از فناوری مدرن با هدف افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی استفاده می‌کند. این رویکرد شامل جنبه‌‌‌هایی مانند استفاده از اینترنت اشیا‌(IOT)، مدیریت داده‌‌‌ها، اسکن خاک و همچنین دسترسی به GPS و سایر فناوری‌‌‌های هوشمند است. جالب است بدانید طبق تحقیقات آینده‌پژوهی کشاورزی هزینه‌‌‌های این صنعت با به‌‌‌کارگیری مزراع هوشمند به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

از آنجا که مزارع هوشمند همچنان در سراسر جهان محبوبیت پیدا می‌کنند، دولت کره‌جنوبی به همراه آژانس توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کره (KOTRA) که با بودجه دولتی تامین می‌شود، هفته گذشته اعلام کرد که چهار دفتر جدید در برخی مناطق برای توسعه این نوآوری معرفی خواهد کرد. علاوه بر دفتر موجود در ریاض عربستان سعودی، دفاتر جدید از گسترش توسعه‌‌‌دهندگان فناوری مزارع هوشمند کره به بازارهای مختلف در مناطق مربوطه پشتیبانی خواهند کرد. دفاتر جدید در کشور کویت، آلماتی قزاقستان، باکو آذربایجان و ملبورن استرالیا خواهند بود و دفتر ریاض که در سپتامبر گذشته افتتاح شد، امسال توسعه خواهد یافت.

به گفته این وزارتخانه، این مناطق بر اساس آمار صادرات سال گذشته، تقاضا برای مراکز پشتیبانی مزارع هوشمند محلی و سفارش‌‌‌های پروژه‌‌‌ای که شرکت‌های مزارع هوشمند کره‌‌‌ای از خارج از کشور دریافت کرده‌‌‌اند، تعیین شده‌‌‌اند. همچنین این دفاتر به عنوان پل فنی بین شرکت‌های کره‌‌‌ای فعال در زمینه مزارع هوشمند عمل می‌کنند که علاقه‌‌‌مند به فروش فناوری‌‌‌های ساخت خود در خارج از کره و برآورده ساختن نیازهای شهرها در مورد سیستم‌های کشاورزی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) و اتوماسیون هستند. این دفاتر به شرکت‌های کره‌‌‌ای این امکان را می‌دهند تا با شرکت‌های حقوقی محلی در این شهرها مشورت و بررسی کنند که آیا صادرات فناوری‌‌‌های کشاورزی به آنها قانونی، ایمن و امکان‌‌‌پذیر است یا خیر. این دفاتر همچنین برای کشف تقاضای محلی برای پروژه‌‌‌های مزرعه هوشمند جدید، انجام بررسی‌‌‌های بازار محلی و حل مشکلات شرکت‌های مزرعه هوشمند کره‌‌‌ای در این شهرها اقدام خواهند کرد.

برای ترویج کشاورزی هوشمند و کشف مسیرهای صادراتی جدید، این وزارتخانه به همراه KOTRA و دفاتر جدید، امسال نیز میزبان نمایشگاه K-Smart Farm Roadshow در کشورهای مربوطه خواهند بود. یکی از مقامات دفتر سیاست نوآوری کشاورزی زیر نظر این وزارتخانه گفت: دفاتر جدید کمک بزرگی برای شرکت‌های ارائه‌‌‌دهنده خدمات و تجهیزات مزرعه هوشمند این کشور خواهند بود که علاقه‌مند به گسترش بازار در خارج از کره هستند، اما فاقد تجربیات و منابع مرتبط در خارج از کشور هستند. وی در ادامه افزود: دولت کره‌جنوبی به ارائه اقدامات جدید برای ارائه انواع حمایت‌‌‌ها از شرکت‌های مزرعه هوشمند برای افزایش حضور آنها در میان سایر کشورها ادامه خواهد داد.

صادرات مزرعه هوشمند کره‌جنوبی و سفارش‌های پروژه‌‌‌های ایمن در این خصوص در سال گذشته به رقم ۲۹۶ میلیون دلار رسید که بیش از دو برابر سال قبل است. کشاورزی هوشمند به طور فزاینده‌‌‌ای به راه‌‌‌حلی برای صنعت کشاورزی کره تبدیل می‌شود که از نیروی کار ضعیف و شرایط آب و هوایی مرتبط با بحران آب و هوایی رنج می‌‌‌برد که به طور فزاینده‌‌‌ای کمتر قابل پیش‌بینی می‌شود. این سیستم کشاورزی که توسط هوش مصنوعی تقویت شده و به واسطه حسگرها و فناوری‌‌‌های ذخیره‌‌‌سازی کلان‌داده‌‌‌ها کنترل می‌شود، مزارع را با واکنش خودکار به محیط اطراف راه‌‌‌اندازی می‌کند. چنین اتوماسیونی باعث افزایش بهره‌‌‌وری و کاهش ساعات کاری می‌شود. پنج‌شنبه هفته گذشته، وزیر کشاورزی کره‌جنوبی، سونگ می‌‌‌ریونگ از مزرعه هوشمند توت فرنگی در نونسان، استان چونگ چئونگ جنوبی در این کشور بازدید کرد که از راه‌‌‌حلی استفاده می‌کند که احتمال ابتلای مزرعه به بیماری‌‌‌های احتمالی ناشی از هجوم حشرات را بر اساس شرایط داخل مزرعه پیش‌بینی می‌کند. کشاورزان در این سایت با وزیر ملاقات کردند و گفتند که این رویکرد فناوری به آنها امکان می‌دهد تا برای موقعیت‌‌‌های مختلف بهتر آماده شوند و در هزینه‌‌‌های آفت‌‌‌کش‌‌‌ها صرفه‌‌‌جویی کنند.