شرکت پپسی کو این استارت‌آپ را به عنوان برنده دومین دوره برنامه شتاب‌دهنده گلخانه‌‌‌ای خود با همکاری وزارت تغییر اقلیم و محیط‌زیست امارات متحده عربی (MOCCAE) و شرکت( Food Tech Valley (FTV اعلام کرده است. دودا سولوشنز از بین بیش از ۱۸۰ متقاضی، پس از یک فرآیند گزینش چند‌مرحله‌‌‌ای دقیق و ۶ماهه انتخاب شد و کمک هزینه‌ای ۱۰۰‌هزار دلاری را همراه با انبوهی از مزایای دیگر دریافت خواهد کرد تا راه‌‌‌حل کشاورزی پایدار و تجارت خود را توسعه دهد. شرکت دودا، دارای یک مزرعه کرم خاکی تحت رهبری زنان است که در تولید ورمی‌‌‌کمپوست درجه یک در مقیاس تجاری تخصص دارد. در مراحل پایانی برنامه، این تیم یک راه‌‌‌حل نوآورانه و مقیاس‌‌‌پذیر ارائه کرد که با تعهد به پیشبرد مرزهای نوآوری‌‌‌های کشاورزی پایدار پیشنهاد شده بود.

هیات داوری در این رویداد متشکل از شاهزاده خالد بن الولید بن طلال آل سعود، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت KBW Ventures، شیخ مجید القاسمی، موسس و شریک مشاوران مدیریت سوما ماتر؛ وائل اسماعیل معاون امور شرکتی پپسی‌کو آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا و جورج شنودا، رهبر آفریقا، توسعه و سرمایه‌گذاری در مصدر بودند. برنامه امسال بر کشاورزی پایدار در راستای استراتژی پایدار شرکت پپسی کو متمرکز بود. صنعت فناوری کشاورزی در منطقه منا حدود ۲۵۰ میلیون دلار بودجه در سال ۲۰۲۲ جذب کرده است که این امر باعث ایجاد اعتماد به استارت‌آپ‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و پتانسیل نوآوری آنها برای کشاورزی پایدار شده است. برنامه تسریع‌‌‌کننده گلخانه‌‌‌ای فرصت‌‌‌های رشد جدیدی را در این فضا ایجاد کرده است و به شکوفایی اکوسیستم استارت‌آپی کمک می‌کند.

محمدموسی عالمیری، دستیار معاون وزیر در بخش تنوع غذایی وزارت تغییر اقلیم و محیط‌زیست امارات در این خصوص اظهار کرد: در قلب اولویت‌‌‌های کشور ما، تعهد به امنیت غذایی و کشاورزی پایدار نهفته است. همان‌طور که برای میزبانی بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، کنفرانس اعضا (COP۲۸)، در اواخر این ماه آماده می‌‌‌شویم، اهمیت پرداختن به چالش‌‌‌های جهانی از طریق نوآوری و همکاری را درک می‌‌‌کنیم. ما تسریع تلاش‌‌‌ها برای دستیابی به اهداف استراتژی امنیت غذایی ملی امارات متحده عربی تا سال ۲۰۵۱ را از طریق مشارکت‌‌‌ها و راه‌‌‌حل‌‌‌هایی که یک تغییر پارادایم در بخش کشاورزی و سیستم‌های غذایی ایجاد می‌کند، در اولویت قرار می‌‌‌دهیم.

به گفته وی یکی از این ابتکارات، برنامه شتاب‌دهنده گلخانه‌ای است زیرا زمینه‌‌‌ای را برای کارآفرینان و استارت‌آپ‌‌‌ها فراهم می‌کند تا راه‌حل‌‌‌های پیشگامانه خود را به صورت روشن بیان کنند و در عین حال باعث تقویت نوآوری می‌شود. من از همه شرکت‌کنندگان برای ارائه راه‌‌‌حل‌‌‌های نوآورانه‌‌‌شان و شرکت پپسی کو و همه شرکای درگیر به خاطر تعهدشان به این ابتکار قدردانی می‌‌‌کنم. من مطمئن هستم که با هم، انعطاف‌‌‌پذیری و پایداری بخش مواد غذایی را افزایش خواهیم داد و راه را برای آینده‌‌‌ای پایدارتر برای همه هموار می‌‌‌کنیم. وی در ادامه افزود: با تکیه بر موفقیت اولین نسخه از تسریع‌‌‌کننده گلخانه‌‌‌ای منا، امسال گام مهمی ‌‌‌در جهت تسریع پیشرفت در کشاورزی پایدار در این منطقه بود. به عنوان بخشی از تعهدات پپسی برای دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۴۰ و مثبت شدن خالص آب تا سال ۲۰۳۰، ما به طور فعال نوآوری را برای ایجاد تغییرات ملموس در مقیاس بزرگ تسهیل می‌‌‌کنیم. در پپسی‌کو‌، حمایت ما به نوآوران و کارآفرینانی که در خط مقدم راه‌حل‌‌‌های پایدار قرار دارند، اختصاص داده شده است. ما می‌‌‌خواهیم با ارائه منابع فراوان به آنها و ارائه بستری برای نمایش راه‌‌‌حل‌‌‌های خود در صحنه‌‌‌های جهانی، مانند COP۲۸، به آنها کمک کنیم تا پیشرفت کنند.

عامر شیخ، مدیرعامل پپسی‌کو خاورمیانه گفت: ما از پتانسیل دودا سولوشنز برای متحول کردن بخش کشاورزی منطقه هیجان‌زده هستیم و مشتاقانه منتظر ایجاد فرصت‌‌‌های بیشتری برای استارت‌آپ‌‌‌های موفق دیگریم که تاثیر مثبت پایداری بر جامعه خواهند داشت. این یک سفر متحول‌‌‌کننده بوده و به کسب‌و‌کار ما بینش، راهنمایی و ابزارهای ارزشمندی برای اصلاح و مقیاس‌‌‌دهی راه‌‌‌حل کشاورزی پایدار ارائه می‌دهد. دسترسی و شبکه گسترده این برنامه به ما کمک کرده است با کارآفرینان همفکر، شرکای بالقوه و سرمایه‌گذارانی که دیدگاه ما را برای کشاورزی پایدار به اشتراک می‌‌‌گذارند ارتباط برقرار کنیم، که نه تنها رشد ما را تسریع می‌کند، بلکه تعهد ما برای ایجاد تغییر پایدار در منطقه منا را نیز تقویت می‌کند.

همه استارت‌آپ‌‌‌هایی که در این برنامه شرکت کردند کمک هزینه اولیه ۲۰هزار دلاری و خدمات مشاوره از شرکت پپسی‌کو و شرکای خارجی در مدت شش ماه دریافت کردند که آنها را در همه چیز از تحقیق و توسعه گرفته تا مدل‌‌‌های تجاری، بازاریابی و جذب سرمایه راهنمایی کرد. علاوه بر این، دستاوردهای شش شرکت انتخاب شده از هر دو گروه برنامه شتاب‌دهنده گلخانه، نسخه پایداری منا در یک نمایشگاه اختصاصی در کاپ۲۸ در دبی به نمایش در‌خواهند آمد. این حرکت فرصت‌‌‌های کسب و کارهای رو به رشد را برای رشد گسترش می‌دهد و میراث این برنامه را تقویت می‌کند.