بخش کشاورزی مغفول لایحه بودجه ۱۴۰۲

بودجه کشاورزی پوشش‌دهنده توسعه و ساخت زیربنای بخش نیست

در همین راستا علیرضا الوندی، رئیس هیات‌مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی مردم (هکا) در خصوص اصلی‌ترین نکاتی که انتظار می‌رود در تخصیص بودجه ۱۴۰۲ بخش کشاورزی در نظر گرفته شود، می‌گوید: تا وقتی که یک نگاه دقیق و علمی به خود بخش از طرف سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت وجود نداشته باشد به عقیده من بودجه این بخش ناامید‌کننده است چون پوشش دهنده توسعه و ساخت زیربنا برای بخش کشاورزی کشور نیست و فقط روزمرگی و گذران روزمرگی است؛ یعنی برای زیرساخت و کارهای زیربنایی بودجه‌ای نمی‌بینیم و به طور کل غالبا بودجه‌های روزمره است که صرف کارهای روزمره می‌شود. الوندی در پاسخ به اینکه کدام بخش از حوزه کشاورزی نیاز به افزایش بودجه نسبت به سال قبل دارد نیز می‌گوید: قطعا مدیریت بهره‌وری آب از دیگر موارد مهم‌تر و ضروری‌تر است که متاسفانه در بودجه اخیر اهمیت خاصی به آن داده نشده است.

بخش تکنولوژی و آموزش کشاورزی مستلزم توجه ویژه در بودجه ۱۴۰۲ است

محمد‌علی صدیقی، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات‌رئیسه دوره ششم اتاق اصناف ایران نیز در این خصوص می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید امسال کمی بودجه را دیرتر به مجلس بردند و احتمالا تا پایان سال آن را نهایی می‌کنند تا به بودجه سه ماه نرسد. با این وجود باید توجه داشته باشیم که بخشی از مشکلات ما دست خودمان است و بخشی دیگر دست خود ما نیست و متاثر از اتفاقاتی است که در منطقه می‌افتد از جمله بحث‌های سیاسی و ارتباطات و.‌. از سوی دیگر امسال در پی جنگ روسیه و اوکراین به اصطلاح آتشی که به غله جهان افتاد بحث بودجه را کمی بحرانی‌تر کرده است. صدیقی افزود: البته باید توجه داشته باشیم که فقط وضعیت ما این‌گونه نیست و ترکیه به عنوان یک قدرت نوظهور در منطقه شاید تورم حدود ۸۰درصد را تجربه می‌کند و دوران پساکرونا و جنگ بر اقتصادها تاثیر گذاشته است و بنابراین دولت نیز در رابطه با بودجه به مشکل برخورده است. وی ادامه داد: در بحث بودجه مساله اصلی این است که بودجه ما عمدتا نفتی است و هر چند تلاش می‌کنیم کاهش پیدا کند، اما کماکان مبتنی بر فروش نفت است و بنابراین امسال بحث بودجه‌بندی با اما و اگرهایی همراه است؛ به این معنا که اگر با نرخ فعلی نفت ببندند خوش‌بینانه است چون وضعیت فعلی شرایط را در رابطه با فروش نفت و قیمت دلار و... به نفع ما رقم زده است، اما اگر بودجه را با این نرخ ببندند و وضعیت برگردد چه اتفاقی می‌افتد. صدیقی همچنین در خصوص اینکه کدام بخش کشاورزی نیاز به افزایش بودجه دارد، می‌گوید: به نظر بنده قبل از اینکه یک کشاورز نیاز به وام، تسهیلات و پول داشته باشد نیاز به تکنولوژی، آموزش و به‌روز‌رسانی دارد. به این معنا که نیاز است کشاورزی را بر مبنای شرایط فعلی جغرافیایی و اقلیمی و آبی ببندیم و این مساله بسیار مهمی است. وی خاطرنشان کرد: در حقیقت کم و زیاد شدن بودجه بخش چندان توفیق ندارد فقط موضوع مهم این است که حداقل‌هایی که در بودجه پیش‌بینی و تصویب می‌شود حتما اتفاق بیفتد و از سوی دیگر این بودجه صرف بخش تکنولوژی، آموزش و به‌روز‌رسانی بخش شود. صدیقی همچنین خاطرنشان کرد: بنده معتقدم بودجه بخش کشاورزی چندان هم کم نیست البته به شرطی که مدیریت شود و منابع مالی را به منصه ظهور برسانند و روی کاغذ نماند و از سوی دیگر این بودجه را هدفمند هزینه کنند.

بخش کشاورزی سفره مردم است بودجه‌ای شایسته برای آن تخصیص داده شود

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی از دیگر فعالان بخش کشاورزی است که معتقد است کلیه زیرشاخه‌های بخش کشاورزی مستلزم بودجه است و نمی‌توان گفت کدام بخش بر دیگری ارجحیت دارد.

یوسفی می‌گوید: به نظر بنده نیاز است که در بحث بودجه ۱۴۰۲ به بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای شود چون بخش کشاورزی در واقع همان سفره مردم است و هر آنچه بر سفره مردم می‌آید حائز اهمیت است. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه از گندم گرفته تا مرغ و تخم‌مرغ و دیگر کالاها برای مردم مهم است، گفت: بنابراین در بودجه ۱۴۰۲ باید توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی شود تا سفره مردم تامین باشد. به هر حال کسی که در هر حوزه‌ای از جمله کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کند انتظار سود دارد و اینها مسائلی است که به نظر بنده بخش اقتصادی دولت باید در این حوزه فعال‌تر عمل کند.