چالش‌های پرورش‌دهندگان میگو

باتوجه به اینکه حوزه فعالیت شما پرورش میگو  و همچنین تولید خوراک است، اصلی‌ترین مباحث مربوط به این بخش کدام موارد است؟ مباحث صادراتی شما به چه نحوی است؟

علاوه بر ۱۲۰هکتار مزرعه پرورش میگو، کارخانه عمل‌آوری ماهی و میگو نیز داریم؛ یعنی واحد بسته‌بندی، انجماد و نگهداری محصولات شیلاتی نیز در مجموعه خود داریم. از سوی دیگر در بحث تولید خوراک میگو نیز فعال هستیم و خوراک میگوی پرورشی را تولید می‌کنیم.

در حوزه خوراک میگو هنوز هیچ شرکتی وارد پروسه صادرات هیچ شرکتی نشده است؛ البته به صورت موردی ممکن است صادرات‌هایی صورت گرفته باشد اما اینکه به صورت روتین باشد خیر، ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌ایم. چون ما یکسری محدودیت‌ها داریم و مواد اولیه مورد نیاز چندان فراوان نیست. به عبارت دیگر بخشی از مواد اولیه ما وارداتی است و از کشورهای مختلف واردات داریم اما عمدتا از چین است. مقداری هم تولید داخل است.از سوی دیگر درباره محصولات دیگر مانند ماهی، میگو و خرچنگ به کشورهای خلیج فارس، آفریقا، روسیه و چین و بعضا اروپا صادرات داشته‌ایم.

وضعیت فعلی بازار خوراک آبزیان را چگونه تحلیل می‌کنید؟

بازار خوراک آبزیان چون نهاده‌ای است که قدم اول و مهم‌ترین قدم در پرورش آبزیان است نسبتا خوب است و روز به روز هم تخصصی‌تر و علمی‌تر می‌شود. علاوه بر این چون درباره پرورش میگو ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های پرورش را خوراک تشکیل می‌دهد، بنابراین پرورش‌دهنده با حساسیت خیلی زیادی برای پرورش خوراک اقدام می‌کند. به همین دلیل تولید‌کننده‌های خوراک باید هم از نظر دستگاه‌های تولید‌کننده و هم از نظر مواد اولیه و همچنین فناوری‌های مربوط به آن قوی باشند.

با توجه به اینکه در بحث خوراک، ضریب تبدیل عامل مهمی در بحث فروش است، ضریب تبدیل تولیدات شما در چه وضعیتی است؟

درباره خوراک ما ضریب تبدیل بین ۲/ ۱ تا ۴/ ۱ بوده است. چون از تکنولوژی و مشاوره‌های بین‌المللی استفاده می‌کنیم در نتیجه به استانداردهای جهانی نزدیک هستیم.

در بحث پرورش میگو و تولید خوراک میگو دغدغه‌های اصلی چه مواردی است؟

مهم‌ترین دغدغه پرورش‌دهنده سرمایه در گردش است چون قیمت مواد اولیه برای خوراک و هزینه‌های جاری نیز بسیار بالا است. از سوی دیگر برگشت سرمایه هم طول می‌کشد و مقداری که درهمان اول دریافت می‌کند و مقدار دیگری میگو صادر می‌کند و تا پرورش‌دهنده به پولش برسد زمان می‌برد به همین دلیل برگشت سرمایه طول می‌کشد.

با توجه به اینکه قیمت میگو در بازار داخل و خارج متفاوت است، اصلی‌ترین عوامل موثر بر قیمت میگو در بازار داخل چیست؟

 چون میگوی ایران عمدتا صادر می‌شود قیمت دلار روی آن تاثیر دارد. از طرف دیگر مصرف داخل ما بسیار کم است چون بستگی به فرهنگ دارد به همین دلیل عمده مصرف میگو در شهرهای جنوبی است. بنابراین عمدتا مصرف داخلی کم است. به این ترتیب الان در بازار داخل میانگین قیمت هر کیلو میگو حدودا از ۱۱۵ هزار تا ۱۳۰هزار تومان است؛ البته این نرخ میگو با دم و پوست و‌... است. به این ترتیب قیمت میگو در ایران نسبت به بازارهای جهانی به دلیل اختلاف قیمت دلار ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان ارزان‌تر است.

چالش‌های صادراتی در این حوزه عمدتا چیست؟

ما عمدتا به کشورهای حوزه خلیج فارس، چین، لبنان، روسیه و همچنین اروپا صادرات داریم. چالش‌های صادراتی ما عمدتا قوانینی است که ارگان‌های نظارتی ایجاد می‌کنند. البته نسبت به سال‌های قبل شرایط کمی بهتر است با وجود این باز هم صادرات دردسرهای خاص خود را دارد.