آبیاری نوین درکشت و صنعت مغان

قاسم محمدی گفت: این اقدام یکی از استراتژی‌‌های اساسی برای مبارزه و مقابله با بحران کم‌‌آبی، افزایش راندمان و بهره‌‌وری منابع آبی، مدل‌‌سازی و پایلوت کشاورزی فناوری‌محور و جهش عملکرد تولید است. وی بابیان اینکه موضوع آب برای ما بسیار حیاتی است، ادامه داد: این حجم از عملیات آبیاری نوین باعث مدیریت مصرف آب خواهد شد که در این خصوص از توانمندی یک شرکت دانش‌‌بنیان استفاده خواهیم کرد تا با بهره‌‌گیری از استانداردهای بین‌المللی و متخصصان ایرانی این مدل بتواند در توسعه شرکت و مصرف بهینه آب موثر واقع شود. مدیرعامل کشت و صنعت مغان افزود: عملیات ۲۰۰ هکتار که از منابع داخلی تامین اعتبارشده است به‌زودی کلنگ‌زنی خواهد شد و الباقی ۸۰ درصد از محل اعتبارات آب‌‌وخاک کشور و ۲۰ درصد تسهیلات بانکی تامین اعتبار خواهد شد که تحول عظیم را در سه بستر نگاه نوین به آبیاری برای مهار کم‌‌آبی به‌‌ویژه در منطقه مغان، مدل‌‌سازی به عنوان مرکز مراجعه و ارتقای راندمان تولید ایجاد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع بعد از ۵۲ سال در بعد سرمایه‌‌گذاری‌‌های نوین درکشت و صنعت مغان عملیاتی می‌شود.محمدی با اشاره به فعالیت‌‌های حوزه دامپروری گفت: باوجود اقدامات مناسبی که در این حوزه اتفاق افتاده است به دنبال سرمایه‌‌گذاری جدید برای ۲۰ هزار رأس دام با تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تامین گوشت ارزان به‌‌منظور عرضه عمومی هستیم. وی افزود: این موضوع با هماهنگی شرکت کشت و صنعت مغان، شرکت شهرک‌‌های کشاورزی، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام و یک‌‌ نهاد سرمایه‌‌گذاری بزرگ به‌‌صورت مثلثی انجام خواهد گرفت.

محمدی تصریح کرد: طرح تحول کشت و صنعت مغان را در دست آماده‌‌سازی داریم که در سفر استاندار محترم بر آن تاکید شد و برشی خواهد بود از نظام جامعی که می‌خواهیم با سازمان برنامه‌‌وبودجه محقق‌ سازیم و این طرح تحولی، منشور راه آینده ما خواهد بود. وی بابیان اینکه ۱۷۰ میلیارد سرمایه‌‌گذاری در هفته دولت در این شرکت افتتاح شد، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های زراعت، دامپروری، تولید شیر و لبنیات، گندم، چغندر، علوفه، ذرت، بذر و سایر محصولات رکوردهای جدیدی به ثبت رساندیم. محمدی در ادامه افزود: کشت و صنعت مغان باید توجه ویژه‌‌ای به آخرین دستاوردهای حوزه کشاورزی دنیا داشته باشد و خود را برای یک تحول بزرگ با بهره‌‌گیری از بینش‌‌های موثر آماده کند.

وی با اشاره به اینکه ما درصدد هماهنگی‌‌های محیطی، ملی و فرا‌محیطی برای این تحول بزرگ هستیم، تصریح کرد: در تولید بذر، بازبینی در الگوی کشت، تدوین نظام جامع، به‌‌کارگیری فناوری روز در حوزه مکانیزاسیون و توجه به سرمایه اجتماعی و انسانی به عنوان مرکز ثقل هوشمند این مجموعه، اتفاقات جدیدی را رقم خواهیم زد.