سرمایه‌گذاری پاشنه آشیل اقتصاد کرمان است

دنیای اقتصاد-کرمان: سیدمهدی طبیب‌زاده، در نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و امورزیربنایی اتاق کرمان، افزود: سرمایه‌گذاری‌ها به سمتی پیش رود که از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای افزایش اشتغال استان استفاد شود. او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ها باید بررسی شود که با چه اولویتی در استان و چه نوع سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گیرد، ادامه داد: بر اساس آمارهای اعلام شده، سال گذشته بیش از ۶۰ هزار شغل در استان ایجاد شده اما در مقابل بیش از ۴۰ هزار شغل ریزش داشته و فقط ۲۰ هزار شغل باقی مانده است.

طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: از میزان اشتغال ایجاد شده ۷۰ درصد مربوط به افراد با مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم بوده و همچنین ۷۰ درصد این تعداد نیزمربوط به خود اشتغالی های تک نفره بوده است. رئیس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در استان انجام شده است، افزود: با وجود این همه ظرفیت وضعیت اشتغال استان مناسب نیست که یا آمار صحیح بیان نمی‌شود و یا اشکالی در این موضوع وجود دارد.

او خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد بیکاران استان دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا هستند و در اشتغال ایجاد شده ۰.۶ درصد افراد مدرک دکترا، ۲/۲ درصد مدرک کارشناسی ارشد و ۱۰ درصد مدرک کارشناسی دارند.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه همچنین در آمار اعلام شده ۳۹ درصد برای بانوان و ۶۱ درصد برای مردان اشتغال ایجاد شده است، افزود: عمده مشکل بیکاری و اشتغال مربوط به قشر فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و بانوان در سطح استان است.