Untitled-1 copy

صنایع فولاد و لاستیک و پلاستیک همچنان عملکرد خوبی را برای بازار به ثبت می‌‌‌رسانند. نکته قابل‌توجه آن است که درآمد صنایع بزرگ و دلاری، نظیر پتروشیمی‌‌‌ها و پالایشی‌‌‌ها رشد قابل‌توجهی را نسبت به ماه‌‌‌های گذشته تجربه کرده است. این درحالی است که اختلاف دلار نیما و دلار آزاد حدود 50درصد است و با پر شدن فاصله این دو شاخص دلاری، احتمالا درآمد بازار تکانه قابل‌توجهی را به خود خواهد دید. مقایسه P/E گذشته‌‌‌نگر صنایع بورسی و میانه تاریخی آن، نشان می‌دهد که احتمالا، صنایعی نظیر، آهن و فولاد، پالایشی‌‌‌ها، لاستیک و پلاستیک، سیمان و اوره با توجه به فاصله بالایی که میان نسبت قیمت به سود گذشته‌‌‌نگر و میانه آنها وجود دارد، پتانسیل خوبی برای رشد خواهند داشت. هرچند با رشد قیمت دلار می‌‌‌توان P/E بالاتری را برای برخی از صنایع دلاری در نظر گرفت.

چراغ سبز صنایع دلاری به بازار

برخلاف ماه‌‌‌های گذشته که صنایع ریالی در برابر صنایع دلاری و کامودیتی‌محورهای بازار زور بیشتری داشتند، طی بهمن‌ماه، احتمالا ورق به نفع دلاری‌‌‌ها برگشته است. به نظر می‌رسد طی سال‌جاری ثبات نرخ دلار، سبب شد تا قدرت چانه‌‌‌زنی برخی از صنایع ریالی برای افزایش نرخ و بهبود تولید و فروش، افزایش یابد. در نتیجه بازار با توجه به ریسک پایین دخالت دولت در این شرکت‌ها P/E بالایی را برای آنها قائل شد. اما اکنون بازار به سمت دلاری‌‌‌ها متمایل خواهد شد؛ چرا که صنایع دلاری در بهمن‌ماه موفق شدند، کارنامه سبزی را به‌رغم ماه‌‌‌های گذشته به بازار نشان دهند. چراغ سبز صنایع دلاری به بازار درحالی است که گپ میان دلار آزاد و دلار نیما بسیار بالاست و اختلاف این دو شاخص در روزهای اخیر به حوالی 50درصد نیز رسیده است.

بنابراین پرشدن فاصله میان این دو نرخ، احتمالا رشد درآمدی خوبی را برای صنایع دلاری رقم خواهد زد. با قدرت بالای این صنایع در بازار سرمایه، انتظار می‌رود، همان‌طور که در اسفندماه سال گذشته رکورد درآمدی سال 1401 شکسته شد، در سال‌جاری نیز درآمد اسفندماه رکورد سالانه خود را بشکند. ضمن آنکه علاوه بر رشد دلار، افزایش قیمت‌های بورس‌کالا نیز به صنایع بورسی سیگنال مثبت مخابره کرد. قیمت شمش فولاد در بورس‌کالا از 19میلیون تومان به ازای هر تن عبور کرد. قیمت آهن اسفنجی نیز رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند و در بهمن‌ماه نزدیک به 13میلیون و 700هزار تومان به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که حجم معاملات محصولات سیمانی و فولادی در بورس‌کالا رکوردهای خوبی را به ثبت رسانده است.

فولادی‌‌‌ها، در بهمن‌ماه موفق شدند 50هزار میلیارد تومان درآمد را به ثبت برسانند که از خردادماه امسال بی‌‌‌سابقه بود و پس از هفت‌ماه، درآمد این صنعت به بیش از 50همت رسید. رشد 13درصدی درآمد این صنعت در بهمن‌ماه نسبت به ماه گذشته نیز قابل‌توجه است. این صنعت از ابتدای سال‌جاری، یک‌میلیارد و 281میلیون دلار درآمد را به ثبت رسانده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 3.5درصدی را نشان می‌دهد. صنعت فولاد جزو معدود صنایع دلاری است که با وجود کاهش درآمد دلاری بازار سهام در این مدت، رشد درآمد دلاری را به ثبت رسانده است. گزینه‌‌‌های متعددی در این صنعت برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما با توجه به نسبت قیمت به سود سال 1403 و عملکرد 11ماهه این صنعت، نمادهای «فسبزوار»، «فروس»، «فسازان»، «هرمز»، «ارفع» و «فسپا» بهترین نمادهای این صنعت به شمار می‌‌‌روند.

صنعت فلزات گرانبها، به‌رغم صنعت فولاد، تعریف چندانی ندارد؛ به طوری که برخلاف ماه‌‌‌های گذشته، طی ماه‌‌‌های اخیر این صنعت به خواب زمستانی رفته و نتوانسته است انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده کند. این صنعت شامل تولیدکنندگان مس، سرب و روی و آلومینیوم می‌شود. در این میان نمادهای ارزنده نیز به چشم می‌‌‌خورند. «فاسمین»، «فایرا» و «فسوژ» نمادهای مناسبی در این صنعت هستند.

صنعت مواد شیمیایی که شامل پتروشیمی‌‌‌های متنوع، دوده‌‌‌ای‌‌‌ها و متانولی‌‌‌ها می‌شود، برخلاف ماه‌‌‌های قبل، رشد درآمدی خوبی را در بهمن‌ماه به ثبت رسانده است؛ به طوری که با ثبت درآمد بیش از 50هزار میلیارد تومانی، این صنعت موفق شد رکورد درآمدی جدیدی را به ثبت برساند که از نظر تاریخی بی‌‌‌سابقه است. با توجه به رشد نرخ دلار و احتمال کاهش ریسک و بهبود نرخ رشد در این صنعت، با وجود آنکه P/E صنعت از میانه آن بالاتر است، می‌‌‌توان روی پتروشیمی‌‌‌ها حساب ویژه‌‌‌ای بازکرد و P/E بالایی را برای آنها قائل شد. «جم»، «جم‌‌‌پیلن»، «پارس» و «بوعلی» در میان پتروشیمی‌‌‌ها، ارزنده‌‌‌ترین هستند و نمادهای «شکربن» و «شدوص» نیز در میان دوده‌‌‌ای‌‌‌ها از جذابیت بخصوصی برخوردارند. صنعت کانی فلزی، با وجود افت درآمد در بهمن‌ماه، همچنان در سطوح بالای درآمدی قرار دارد. نرخ گندله سنگ‌آهن در بورس‌کالا نیز رشد خوبی را تجربه کرده؛ به طوری که درآمد این صنعت حدود 16هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. «کچاد» بهترین نماد این صنعت است.

Untitled-2 copy

صنعت اوره، در بهمن‌ماه بیش از 5هزار میلیارد تومان درآمد را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل و ماه گذشته تعریف چندانی نداشت. با این حال نسبت قیمت به سود این صنعت اختلاف معناداری با میانه خود دارد. به همین دلیل به نظر می‌‌‌رسد، با وجود همه این تفاسیر در صورت تحرک دلار نیما و احتمال بهبود قیمت‌های جهانی همه نمادهای صنعت اوره از ارزندگی کافی برخوردار باشند. در گزارش‌‌‌های ماهانه، اثری از درآمد پالایشی‌‌‌ها نیست و نبود ‌گزارش درآمد شرکت‌های این صنعت مرسوم است. بنابراین بررسی‌‌‌ها از کرک‌اسپرد این صنعت نسبت به فصبل قبل نشان می‌دهد که وضعیت برای پالایشی‌‌‌ها بهبود یافته است و اگر آزادسازی نرخ‌ها زودتر صورت می‌‌‌گرفت، احتمالا این صنعت با رشد درآمدی خوبی مواجه می‌‌‌شد.

با این حال، P/E این صنعت 4.4واحد است که با میانه تاریخی آن، یعنی 6.27واحد فاصله زیادی دارد.  صنعت سیمان، از ابتدای سال، روزهای خوبی را تجربه کرده؛ به طوری که درآمد این صنعت در 11ماه اخیر، 55درصد افزایش یافته است. درآمد دلاری این صنعت، در این مدت، 93میلیون دلار بوده است. این میزان از درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 9درصدی را تجربه کرده است. این درحالی است که طی ماه‌‌‌های اخیر، شرایط این صنعت تعریف چندانی نداشته است. نسبت قیمت به سود این صنعت حوالی 7.91واحد است و با میانه تاریخی خود یعنی 8.90واحد فاصله خوبی دارد. بنابراین به نظر می‌رسد به‌رغم رشد قیمت‌ها در بورس‌کالا صنعت سیمان نتوانسته است به موفقیت دست یابد. هرچند به نظر می‌رسد این صنایع به نفع بزرگ‌‌‌های بورس عقب‌نشینی کنند. «ستران»، «سپاها»، «سصوفی» و «سشرق» بهترین گزارش‌‌‌ها را از صنعت سیمان ارائه دادند.

عقب‌نشینی ریالی‌‌‌ها به نفع دلاری‌‌‌ها

مجموع درآمد خودروسازان در بهمن‌ماه 40هزار و 504میلیارد تومان به ثبت رسید که در قیاس با بهمن سال گذشته بیش از 49درصد افزایش یافته است. مجموع درآمد بهمن این صنعت نسبت به متوسط سال‌جاری افزایش 17درصدی را تجربه کرده است. بررسی میزان درآمد دلاری خودروسازان نشان می‌دهد طی 11ماه سال‌جاری با ثبت مجموع درآمد یک‌میلیارد و 24میلیون دلار نسبت به 11ماه مشابه سال 1401 رشد 2.26درصدی را تجربه کرده است. از میان شش شرکت فعال خودروساز بورسی طی سال‌جاری، «خزامیا» با ثبت بازدهی 26درصدی بیشترین میزان بازدهی را از ابتدای سال در این صنعت نصیب سهامداران خود کرده است. شرکت یادشده در بهمن‌ماه بیشترین میزان جهش درآمدی را تجربه کرده و نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته فروش خود را 78درصد افزایش داده است. با این حال به لحاظ دلاری شرکت ایران‌خودرو با ثبت درآمد 6میلیارد دلاری در سال‌جاری و رشد نزدیک به 7درصدی نسبت به 11ماه سال گذشته، بالاترین میزان جهش دلاری در خودروسازان را از آن خود کرده است.

شرکت‌های تایرساز بورسی در بهمن‌ماه با ثبت مجموع فروش 2هزار و 877میلیارد تومان توانستند درآمد خود را به میزان 45درصد در بازه نقطه به نقطه نسبت به بهمن سال گذشته افزایش دهند. درآمد یازدهمین ماه سال‌جاری این صنعت در مقایسه با میانگین سال‌جاری نیز بیش از 12درصد رشد کرده است. میزان درآمد دلاری این صنعت در 11ماه نخست امسال 73میلیون دلار به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 3.5درصد جهش یافته و جزو معدود صنایع با رشد مثبت دلاری بوده‌‌‌ است. رکورد بیشترین درآمد دلاری تایرسازان در آبان‌ماه امسال ثبت شده که مجموع فروش آنها 89میلیون دلار بوده است. نسبت قیمت به سود هر سهم این صنعت در حال حاضر 6.77واحد است که در قیاس با میانه تاریخی 6درصد جا مانده و پتانسیل رشد دارد. از میان شرکت‌های تایرساز بورسی، «پکویر» با ثبت درآمد 495میلیارد تومان توانسته است رشد بیش از 78درصدی را تجربه کند و با این میزان بیشترین میزان جهش درآمدی در این ماه را از آن خود کند.

مجموع درآمد بهمن‌ماه داروسازان 8هزار و 482میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با بهمن سال گذشته نزدیک به 14درصد افزایش را به ارمغان آورده است. با وجود این، میزان درآمد بهمن این صنعت نزدیک به 2درصد کاهش یافته است. با این حال وضعیت دلاری این صنعت تغییر چندانی را به ثبت نرسانده و در 11ماه امسال 214میلیون دلار به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت 0.2درصدی داشته است. در حال حاضر نسبت قیمت به سود هر سهم داروسازان 8.8واحد است که در مقایسه با نسبت تاریخی 11درصد بالاتر است. داروسازان نیز همچون شرکت‌های تایرساز در آبان‌ماه بالاترین میزان درآمد دلاری خود را تجربه کرده‌‌‌اند.

بر این اساس مجموع فروش دلاری این صنعت در آبان نزدیک به 236میلیون دلار به ثبت رسیده که در بهمن‌ماه با توجه به نبود ‌مجوز افزایش نرخ داروسازان، شرکت‌های این صنعت نتوانستند رکورد آبان‌ماه خود را تکرار کنند و طی بهمن‌ماه نسبت به اوج آبان 19درصد کاهش یافته است. شرکت «درهآور» با ثبت بازدهی 84درصدی بیشترین میزان بازدهی را از ابتدای سال در میان نمادهای داروساز از آن خود کرده است. شرکت «کی‌‌‌بی‌‌‌سی» با ثبت درآمد 67میلیارد تومانی توانسته است درآمد خود را 113درصد افزایش دهد و با این میزان بالاترین درآمد بهمن‌ماه داروسازان را به ارمغان آورد. با این حال به لحاظ دلاری شرکت «دبالک» با ثبت 17.5میلیون دلار و جهش 53درصدی بیشترین رشد درآمد دلاری را در میان داروسازان از آن خود کرده است.

مجموع درآمد ریالی صنعت کاشی‌‌‌وسرامیک در بهمن‌ماه سال‌جاری 561میلیارد تومان به ثبت رسیده که در قیاس با بهمن سال قبل حدود 27درصد رشد یافته که در مقایسه با رشد متوسط 35درصدی کل صنایع بورسی می‌‌‌توان گفت این صنعت عملکرد ضعیفی را نشان داده است. مجموع درآمد این صنعت طی بهمن در مقایسه با متوسط امسال بیش از 5درصد به ثبت رسیده است. درآمد دلاری این صنعت طی 11ماه امسال همچون مدت مشابه سال قبل بوده و بدون تغییر در محدوده 14میلیون دلار ثابت مانده است. بالاترین میزان درآمد دلاری ماهانه کاشی‌‌‌سازان در خردادماه امسال با 16میلیون به ثبت رسیده که نسبت به اوج خرداد سال‌جاری 12درصد کاهش یافته است.

مجموع فروش شرکت‌های کشاورزی و دامپروری طی بهمن‌ماه 6هزار و 647میلیارد تومان به ثبت رسید که در قیاس با بهمن سال قبل حدود 12.5درصد افزایش یافته است. این در حالی است که درآمد دلاری این صنعت که به میزان 168میلیون دلار به ثبت رسیده در قیاس با 11ماه سال گذشته با کاهش 17درصدی همراه شده است. نسبت قیمت به سود هر سهم این صنعت در حال حاضر در محدوده 8.58واحد قرار دارد که در مقایسه با متوسط نسبت تاریخی آن 40درصد بیشتر جهش یافته است. در بهمن‌ماه شرکت‌های کشاورزی و دامپروری جزو معدود صنایع ریالی بوده‌‌‌اند که توانستند رکورد ماهانه دلاری خود را بشکنند. بر این اساس مجموع درآمد فروش دلاری این صنعت در بهمن‌ماه نزدیک به 168میلیون دلار به ثبت رسیده که بالاترین میزان فروش دلاری سال‌جاری بوده است.

از میان شرکت‌های فعال در این صنعت «زشگزا» با ثبت بازدهی 111درصدی بالاترین میزان بازدهی را از ابتدای سال نسبت به سایر شرکت‌های فعال این صنعت نصیب سهامداران خود کرده است. به لحاظ دلاری «غشهد» با ثبت فروش 3میلیون دلاری و رشد 411درصدی بالاترین میزان جهش درآمد دلاری را در بین شرکت‌های این صنعت از آن خود کرده است.  شرکت‌های لبنی بازار سهام، با ثبت فروش 2هزار و 206میلیارد تومان نزدیک به 29درصد درآمد خود را نسبت به بهمن سال قبل افزایش دادند. مجموع فروش بهمن‌ماه محصولات لبنی در قیاس با متوسط سال‌جاری 5.4درصد جهش یافته است. درآمد دلاری لبنی‌‌‌ها در 11ماه امسال 56میلیون دلار به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت 4درصدی را تجربه کرده است. بیشترین درآمد دلاری ماهانه این صنعت طی شهریور امسال با 67میلیون دلار به وقوع پیوسته که در بهمن امسال نسبت به اوج شهریور درآمد دلاری لبنی‌‌‌ها 18درصد کاهش یافته است.

شرکت‌های نوشیدنی بورسی طی بهمن‌ماه موفق به ثبت فروش 2هزار و 206میلیارد تومان شدند که این میزان در مقایسه با بهمن سال گذشته نزدیک به 29درصد جهش یافته است. این در حالی است که فروش دلاری این صنعت طی سال‌جاری با افت همراه شده است. بر این اساس طی 11ماه امسال درآمد دلاری این صنعت 56میلیون دلار به ثبت رسیده که در قیاس با 11ماه سال گذشته 4درصد کاهش یافته است. بالاترین میزان درآمد ماهانه دلاری نوشیدنی‌‌‌ها طی تیرماه با 19میلیون و 494هزار دلار تحت‌تاثیر خبر افزایش نرخ فروش این صنعت رقم خورده است. در بهمن‌ماه مجموع فروش دلاری شرکت‌های نوشیدنی بازار سرمایه، با افت 33درصدی نسبت به اوج تیرماه رقم خورده است.

شرکت‌های شیرینی‌جات بازار سرمایه موفق به ثبت فروش 972میلیارد تومانی شدند که در مقایسه با بهمن سال قبل 7.55درصد افزایش یافته است. درآمد دلاری این صنعت طی 11ماه امسال 25میلیون دلار به ثبت رسید که در قیاس با مدت مشابه سال قبل با افت بیش از 13درصدی همراه شده است. اوج درآمد دلاری این صنعت طی آبان امسال با 33میلیون دلار رقم خورده و طی بهمن‌ماه مجموع فروش دلاری شیرینی‌جات نسبت به اوج بهمن‌ماه با کاهش 26درصدی همراه شده است.

از میان نمادهای غذایی بورسی، «غالبر» با ثبت بازدهی 73.5درصدی بیشترین بازدهی را از ابتدای سال در میان شرکت‌های غذایی از آن سهامداران خود کرده است. به لحاظ دلاری شرکت «غچین» با ثبت رشد 73درصدی و درآمد 30میلیون دلاری بالاترین رشد درآمد دلاری را طی 11ماه امسال از آن خود کرده است.

نمادهای قندوشکری بازار سرمایه طی بهمن‌ماه امسال با ثبت درآمد 493میلیارد تومانی در قیاس با بهمن سال قبل با افت نزدیک به 8درصدی درآمد خود همراه شده‌‌‌اند. با این حال طی 11ماه سال‌جاری درآمد دلاری این صنعت که به میزان 26میلیون دلار بوده، در قیاس با 11ماه سال گذشته جهش 12درصدی را تجربه کرده است. اوج درآمد دلاری این صنعت در آبان‌ماه به میزان 65میلیون دلار با توجه به کشت پاییزه قندوشکری‌‌‌ها رقم خورده که طی بهمن‌ماه مجموع فروش دلاری این صنعت نسبت به اوج آبان با کاهش 60درصدی همراه شده است. نسبت قیمت به سود هر سهم این صنعت در حال حاضر در محدوده 9.94واحد است که نسبت به میانه تاریخی 7درصد بالاتر است. شرکت «قمرو» با ثبت بازدهی نزدیک به 80درصد بالاترین میزان بازدهی را در میان شرکت‌های قندوشکری از ابتدای سال نصیب سهامداران خود کرده است. طی بهمن‌ماه شرکت «قمرو» توانسته است درآمد فروش خود را به میزان 387درصد افزایش دهد و با این نسبت بالاترین میزان رشد درآمد بهمن را از آن خود کند. به لحاظ دلاری «قلرست» با جهش 293درصدی بیشترین رشد درآمد دلاری را طی 11ماه امسال در بین دیگر قندوشکری‌‌‌های بازار سرمایه از آن خود کرده است.

Untitled-3 copy

Untitled-4 copy

Untitled-5 copy

Untitled-6 copy