5 copy

معاملات بورس‌کالا نیز حکایت از آن دارد که در بهمن‌ماه، 5میلیون و 900هزار تن انواع سیمان مورد معامله قرار گرفته که این میزان از مهر سال‌جاری بی‌‌‌سابقه بوده است. همچنین میانگین وزنی نرخ‌های فروش در بهمن‌ماه 953هزار تومان بوده که نسبت به ماه‌‌‌های گذشته رشد اندکی را تجربه کرده است. اما هنوز نرخ‌های فروش به سقف شهریورماه نرسیده است. شرکت‌های بورسی سیمانی نیز در بهمن‌ماه با افزایش نرخ همراه شدند. اما برخی از آنها به دلیل کاهش میزان تولید و فروش، با افت درآمدی همراه بوده‌‌‌اند. به طور کلی، اگر از قاب کوتاه‌مدت به این صنعت نگاه نکنیم، عملکرد سیمانی‌‌‌ها در طول یک‌سال اخیر قابل دفاع است. بازدهی صنعت از ابتدای سال45درصد بوده است و صنعت سیمان جزو 11صنعت اول به لحاظ بازدهی است.

وضعیت بد سیمانی‌ها

مروری بر گزارش‌‌‌های یازدهمین ماه سال‌جاری در صنعت سیمان نشان می‌دهد که وضعیت درآمدی در این صنعت چندان جالب نیست. شروع فصل سرما و کاهش تولید سیمان سبب شده است تا با وجود رشد نرخ‌های فروش در بهمن‌‌‌ماه، درآمد صنعت کاهش یابد. تقریبا همه نمادها، در بهمن‌ماه با افت درآمد همراه شدند؛ به‌جز تعداد اندکی از نمادها که موفق شدند درآمد خود را افزایش دهند. نمادهای «سرود»، «سهرمز»، «سکرما»، «سنیر»، «سقاین»، «سفانو»، «اردستان» و «سخزر» با بهبود درآمد نسبت به دی‌ماه همراه شدند. مقدار تولید و فروش عمده سیمانی‌‌‌ها نیز تعریف چندانی ندارد. تاکنون، گزارش‌‌‌های منتشرشده از تولید 2میلیون و 500هزار تن سیمان در بهمن‌ماه حکایت دارد. اگر 10گزارش دیگر نیز منتشر شود، احتمالا سطح تولید از دی‌ماه فراتر نخواهد رفت. به رسم زمستان هر سال این موضوع طبیعی است؛ چرا که در زمستان گذشته نیز میزان کاهش تولید بسیار بالا و در مقایسه با سال‌جاری اوضاع سیمانی‌ها بدتر بود. در سال‌جاری، ملایمت سرمای هوا با صنایع سبب شده است تا میزان کاهش تولید صنعت کمتر باشد. البته در سال گذشته، رشد نرخ فروش به سبب رشد نرخ دلار و رونق معاملات بورس‌کالا قابل‌توجه بود. بعضی از نمادهای سیمانی بورسی کانال قیمتی خود را عوض کرده و فروش خود را در کانال‌‌‌های نزدیک به یک‌میلیون تومان انجام می‌‌‌دادند. امسال به دلیل ثبات نسبی و رکودی که ایجاد شد، روند رو به رشد نرخ‌ها در شهریورماه متوقف شد و شرکت‌های بورسی با نرخ‌های پایین‌‌‌تری نسبت به نیمه اول سال محصولات خود را به فروش رساندند. هرچند این کاهش قیمت قابل‌توجه نبود و درآمد بلندمدت این صنعت را تحت‌تاثیر قرار نداده است. برخی از آمارها حکایت از آن دارد که در بورس‌کالا نیز شرایط به همین صورت است.

تداوم رکود قیمتی با رونق معاملات

از ابتدای سال میانگین معاملات ماهانه سیمان در بورس‌کالا حدود 5میلیون و 300هزار تن بوده است. اوج معاملات سیمان همزمان با رشد قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه به ثبت رسید. قیمت‌ها نیز به طور میانگین از 800هزار تومان به ازای هر تن تا 973هزار تومان پیشروی کرد. کاهش تولید همزمان با محدودیت مصرف برق در تابستان سبب شد تا دوباره حجم معاملات کاهش یابد و رکود تابستانی بازارها نیز به صنعت سیمان سرایت کرد، به طوری که قیمت‌ها از شهریورماه روندی کاهشی و نسبتا خنثی را تجربه کرد. هرچند در مهرماه دوباره حجم معاملات رشد خوبی را تجربه کرد، با ورود به سرمای زمستان، روند کاهشی معاملات آغاز شد. به نظر می‌رسد با تکان هرچند اندک دلار نیما، قیمت‌ها در بورس‌کالا نیز تقویت شده و قیمت هر تن نسبت به آذر و دی‌ماه در بهمن ماه رشد کرده و به 953هزار تومان بازگشته است. میزان معاملات بهمن‌ماه نیز رکورد سه‌ماه اخیر را شکسته است و به نظر می‌‌‌رسد، رونق به معاملات سیمانی بورس‌کالا بازگشته است. در بهمن‌ماه، برخی از نمادهای بورسی، رشد نرخ فروش را تجربه کردند. سیمان ارومیه به طور میانگین در بهمن‌ماه محصولات خود را 987هزار تومان به فروش رساند که نسبت به میانگین یک‌سال اخیر 17درصد بالاتر است. سیمان خاش نیز محصولات خود را به‌طور متوسط، یک‌میلیون و 66هزار تومان به فروش رسانده بود که نسبت به میانگین سال‌جاری 18درصد بالاتر است.

زمستان داغ در انتظار کدام سیمانی‌‌‌هاست؟

شرکت‌های سیمانی عمدتا در زمستان‌‌‌ دچار افت درآمدی می‌‌‌شوند و انتظار می‌رود، درآمد زمستان آنها نسبت پاییز کاهش یابد. در سال گذشته رشد نرخ فروش تا حدودی جبران‌کننده کاهش مقدار فروش بود؛ اما امسال درآمد زمستان صنعت قطعا روندی کاهشی خواهد داشت یا در خوش‌بینانه‌‌‌ترین حالت، فاصله اندکی با پاییز دارد. هرچند همین موضوع نیز درخشان است و در شرایط رکودی و سرمای زمستان این عملکرد می‌تواند تقاضای دوباره‌‌‌ را برای سهام سیمانی رقم بزند. اما برخی از نمادها با گزارش‌‌‌های دی‌ماه و بهمن‌ماه خود نشان دادند که می‌‌‌توانند برخلاف سایر نمادها عملکرد خوبی نشان دهند. «سدشت» در دی‌ماه و بهمن‌ماه سال‌جاری درمجموع، 300میلیارد تومان درآمد را به ثبت رسانده است. این میزان درآمد بسیار بیشتر از تابستان بوده و اختلاف اندکی با درآمد پاییز دارد که با گزارش اسفندماه قطعا روند رو به رشد درآمد زمستان ادامه خواهد داشت. درآمد «سفار» نیز در دوماه ابتدایی زمستان، حدود 123میلیارد تومان بوده است که با درآمد 158میلیارد تومانی پاییز خود فاصله چندانی ندارد. این موضوع در خصوص «سصفها»، «اردستان»، «سخاش»، «ساراب»، «سهرمز» و «سنیر» نیز صدق می‌کند. برخی نمادها نظیر «ساربیل» نیز با وجود ارائه گزارش بهمن‌ماه درآمد زمستان آنها با پاییز فاصله زیادی دارد و به نظر نمی‌رسد قابل جبران باشد.