به گزارش «ایرنا»، پس از فراز و نشیب‌‌‌هایی که از سال ۹۹ بر بورس حاکم شد، شاهد خروج حجم گسترده‌‌‌ای از سرمایه‌گذاران از بورس و ورود سرمایه آنها به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری بودیم که در آن زمان، آمار منتشرشده در سجام از دوری سرمایه‌گذاران از بازار سهام و نیز خروج سرمایه آنها از بورس حکایت داشت. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، شاهد ایجاد تغییراتی در روند معاملاتی بازار سهام بودیم و مسوولان دولتی با برگزاری جلسات مختلف عزم خود را برای اتخاذ تصمیماتی که به تغییر کلی روند بازار بینجامد، جزم کردند.

در ابتدا این اقدامات با تاثیر چندان مثبتی همراه نبود و سهامداران تحت‌تاثیر ضرر و زیان‌‌‌های متحمل‌شده در دولت قبل اراده‌‌‌ای برای سرمایه‌گذاری در بورس و ورود سرمایه‌‌‌هایشان به این بازار نداشتند. اما به‌مرور و با اثبات نیت خوش دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه شاهد افزایش ورود سرمایه‌گذاران به بورس و رشد ارزش معاملات در این بازار بوده‌ایم که به مراتب این اتفاق در سال ۱۴۰۲ گسترش پیدا کرد و از نخستین روز معاملاتی سال ۱۴۰۲ شاهد تغییر موضع جدی سهامداران در بازار سهام بودیم. به دنبال خوش‌بینی ایجادشده و طبق آخرین آمار ارائه‌شده، در فروردین‌ماه تعداد ۳۵۴‌هزار و ۵۸۶نفر در سامانه سجام ثبت‌‌‌نام کرده و ۲۹۴‌هزار و ۶۹۳نفر احراز هویت شدند. آمارهای ارائه‌شده حاکی از آن است که تعداد ثبت‌‌‌نام افراد در سامانه سجام در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۱‌هزار و ۶۶۲نفر و تعداد احراز هویت ۱۲۵‌هزار و ۸۸۴نفر بود که این آمار نشان‌‌‌دهنده رشد ۵۷درصدی احراز هویت سهامداران در فروردین ۱۴۰۲ بوده است.

همچنین در اردیبهشت تعداد ۳۵۴‌هزار و ۵۸۶ثبت‌نام در سجام در فروردین‌ماه به ۴۵۵‌هزار و ۷۹۰ نفر افزایش پیدا کرد و تعداد ۲۹۴‌هزار و ۶۹۳ احراز هویت در مدت زمان اعلام‌شده به ۵۶۸‌هزار و ۲۰۶سهامدار در اردیبهشت‌ماه رسیده است. برخلاف افزایش تعداد ثبت‌‌‌نام افراد در سامانه سجام در دوماه نخست سال، این تعداد در خردادماه با ۲۱۰‌هزار و ۹۸۱‌هزار کاهش نسبت به اردیبهشت به ۲۴۴‌هزار و ۸۰۹ نفر رسید.

همچنین تعداد احراز هویت افراد در این برهه زمانی از ۵۶۸‌هزار و ۲۰۶سهامدار در اردیبهشت‌ماه به ۵۰۷‌هزار و ۵۲۸نفر در خردادماه رسید. در نهایت در بهار ۱۴۰۲ در مجموع تعداد یک‌میلیون و ۵۵‌هزار و ۱۸۵سهامدار در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و یک‌میلیون و ۳۶۹‌هزار و ۵۴۲نفر احراز هویت شده‌‌‌اند.

 استان‌‌‌های پیشتاز در ثبت‌‌‌نام در بهار ۱۴۰۲

براساس این گزارش تعداد نفرات ثبت‌نام‌شده در سامانه سجام در بهار ۱۴۰۲ به تفکیک هر استان حاکی از آن است که استان‌های تهران با ۱۶۵هزار و ۸۳۸نفر، خوزستان با ۸۷‌هزار و ۱۶۸نفر، خراسان‌رضوی با ۶۷‌هزار و ۹۵۷ نفر، کرمان با ۵۷‌هزار و ۱۴۹نفر و اصفهان با ۵۲‌هزار و ۵۴۱نفر دارای بیشترین ثبت‌نام‌شده‌‌‌ها در کل ایران هستند.

در مقابل در مدت زمان ذکرشده، پنج استان کردستان با ۱۴‌هزار و ۲۶۴نفر، قزوین با ۱۳‌هزار و ۴۸۹نفر، هرمزگان با ۱۱‌هزار و ۸۹نفر، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰هزار و ۸۵۳نفر، خراسان‌جنوبی با ۹‌هزار و ۹۴۵نفر و ایلام با ۹‌هزار و ۸۰۵نفر ثبت‌نام، در انتهای لیست کمترین ثبت‌نام‌شده‌‌‌ها در سامانه سجام در بین سایر استان‌‌‌ها قرار دارند.