علاوه بر این، سیمان شاهرود نیز چراغ گزارش‌‌‌های سیمانی را روشن کرده است. انتظار می‌رود، شرکت‌های صنعت سیمان گزارش‌‌‌های بسیار خوبی را منتشر کنند؛ چرا که این صنعت با افزایش نرخ خوبی طی سال گذشته مواجه شده و رقابت محصولات سیمانی در بورس‌کالا با رکوردشکنی‌‌‌های خوبی همراه بوده است. همچنین بازدهی سالانه این صنعت، از سایر صنایع پیشی گرفته است.

عملکرد «آریا»؛ پایین‌‌‌تر از انتظارات

شرکت آریاساسول، طی سال ۱۴۰۱، حدود ۲۷هزار و ۴۰۰میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرده که نسبت به سال ۱۴۰۰، با رشد ۳درصدی همراه شده است. رشد اندک درآمد عملیاتی به علت کاهش میزان فروش و هم‌‌‌زمان افزایش یا کاهش اندک نرخ‌های فروش محصولات شرکت بوده است. این درحالی است که بهای تمام‌‌‌شده کالای فروش‌رفته، ۲۱درصد افزایش یافته و سود ناخالص نیز نسبت به سال قبل از آن، با کاهش ۱۵درصدی همراه بوده است. در نتیجه حاشیه سود ناخالص شرکت، از ۴۷درصد در سال ۱۴۰۰ به ۳۹درصد در سال ۱۴۰۱ تنزل یافته است. عمده دلیل افزایش بهای تمام‌‌‌شده، تورم بالای هزینه تولید در سال ۱۴۰۱ بوده است. علاوه بر این حاشیه سود عملیاتی و حاشیه سود خالص شرکت نیز با کاهش قابل‌توجهی همراه بوده است. همچنین نگاهی به گزارش زمستان شرکت نشان می‌دهد که حاشیه سود ناخالص شرکت‌ها طی چهارفصل اخیر روند افزایشی داشته و از ۳/ ۳۹‌درصد در پاییز ۱۴۰۱ به ۴/ ۴۴‌درصد در زمستان ۱۴۰۱ رسیده است. این در حالی است که تولید و فروش شرکت نیز در زمستان اندکی بهبود یافته و نرخ فروش محصولات به دلیل افزایش قیمت ارز در مرکز مبادله افزایش یافته است. با این حال عملکرد سالانه این شرکت بسیار پایین‌تر از انتظارات بود.

آریا در ۱۴۰۲ چه می‌کند؟

با توجه به اینکه نرخ دلار موثر برای صنایع پایین‌‌‌دست پتروشیمی با نرخ دلار مرکز مبادله تعیین می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود، سال آینده رشد سودآوری این شرکت بسیار بیشتر از قبل بوده و احتمالا این شرکت طی سال‌جاری بازدهی بالاتری را نصیب سهامداران خود کند. همچنین سود هر سهم سال آینده با سه‌سناریو برای دلار موثر بر پتروشیمی‌‌‌ها پیش‌بینی شده است. در صورتی که نرخ دلار حدود ۳۵هزار تومان باشد، سود هر سهم این شرکت در پایان سال ۱۴۰۲، حدود ۸۰۴تومان خواهد بود که با تحقق این فرض، نسبت قیمت به سود این شرکت حدود ۱۳واحد خواهد بود. در این صورت ارزندگی سهم تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت. اما در حالتی که نرخ دلار به حوالی ۴۰هزار تومان برسد، سود هر سهم سال‌جاری، به ‌هزار و ۸۰تومان خواهد رسید که قیمت به سود آینده‌نگر سهم، حدود ۱۰واحد خواهد بود که سرمایه‌گذاری در این سهم را جذاب‌تر خواهد کرد. همچنین با دلار ۴۵هزار تومانی سود هر سهم در ۱۴۰۲، حدود‌ هزار و ۴۷۰ و نسبت قیمت به سود آینده‌نگر نیز حدود ۴/ ۷واحد خواهد بود.

7 copy

«سرود»؛ یک چراغ سیمانی‌‌‌ها را روشن کرد

شرکت سیمان شاهرود، به‌عنوان اولین شرکتی که در صنعت سیمان گزارش سالانه خود را منتشر کرده، توانسته است عملکرد خوبی را در سال گذشته به ثبت برساند. درآمد این شرکت نسبت به سال 1400، حدود 66درصد افزایش یافته و حاشیه سود ناخالص این شرکت نیز از 51درصد به 53درصد در سال 1401 افزایش یافته است. این شرکت نیز افزایش نرخ بسیار بالایی را دریافت کرده و میزان تولید و فروش و صادرات آن بهبود یافته است. با این حال طی زمستان سال گذشته حاشیه سود نسبت به پاییز، اندکی با کاهش همراه شده است. با توجه به مفروضات سال 1402 انتظار می‌رود، این شرکت طی سال آینده با میانگین دلار 40هزار تومانی سود معادل 580تومان ساخته و قیمت به سود آینده‌نگر این شرکت، حدود 1/ 6واحد خواهد بود که نسبت به سایر سیمانی‌‌‌ها در وضعیت بسیار خوبی به لحاظ قیمتی قرار دارد.