به گزارش روابط‌عمومی سازمان خصوصی‌سازی، این سازمان در نظر دارد به‌استناد قانون اجرای سیاست‌‌‌های کلی اصل «۴۴» قانون اساسی، سهام مشمول واگذاری در شرکت‌های فولادمبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، توسعه نیشکر و صنایع جانبی و احیا استیل فولاد بافت را با رعایت «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری‌ها» عرضه و واگذار کند.

این عرضه‌‌‌ها که مطابق مصوبه و موافقت جلسه یکم اسفند امسال هیات‌واگذاری انجام خواهد شد، در مجموع به ارزش کل پایه ۱۲۶‌هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد که براساس آن سهام دولت به میزان ۲۲/۶‌درصد در صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس یکی از آنهاست. قیمت پایه سهام این شرکت برای این واگذاری که بیشترین سهم را در بین چهار شرکت یادشده به خود اختصاص داده، ۲/۶۰‌هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است که ۲۵‌درصد آن به‌صورت نقد و مابقی طی سه‌سال پرداخت خواهد شد.

همچنین میزان سهام قابل عرضه شرکت فولادمبارکه، ۲/۵‌درصد با ارزش حدود ۸/۳۸‌هزار میلیارد تومان است که شرایط پرداخت آن نیز ۳۰‌درصد نقد و مابقی قابل پرداخت طی سه‌سال است. ضمن اینکه عرضه بلوک‌‌‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و فولادمبارکه از طریق بورس است که تاریخ عرضه آنها براساس اطلاعیه شرکت بورس تعیین خواهد شد.

این گزارش می‌‌‌افزاید، سهام شرکت‌های توسعه نیشکر و احیا استیل فولاد بافت نیز هر یک به میزان ۲۰‌درصد از طریق فرابورس عرضه خواهد شد که در صورت فروش این میزان سهام، هر دو شرکت از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری خارج خواهند شد. بر این اساس سهام توسعه نیشکر و صنایع جانبی به ارزش کل پایه حدود ۸/۲۴‌هزار میلیارد تومان طی هشت‌سال قابل پرداخت است و تنها ۱۵‌درصد آن در روز عرضه به صورت نقد پرداخت می‌شود. قیمت پایه سهام احیا استیل فولاد بافت هم حدود ۲/۲‌هزار میلیارد تومان تعیین شده است که ۴۰‌درصد به‌صورت نقد و مابقی طی اقساط دوساله پرداخت خواهد شد. بدیهی است که تمام ارزش‌های اعلام‌شده، قیمت پایه هستند و قیمت نهایی در شرایط رقابتی تعیین خواهد شد. ضمن اینکه زمان دقیق واگذاری سهام این شرکت‌ها پس از انتشار آگهی واگذاری که طی روزهای آینده در روزنامه‌‌‌ها درج خواهد شد، اعلام می‌شود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در این باره گفت: اگر بلوک ۲/۵درصدی هم واگذار شود، باز هم دولت حدود ۱۲‌درصد دیگر از سهام فولادمبارکه را در اختیار خواهد داشت و اگر ۲/۶‌درصد سهام دولت در هلدینگ خلیج‌‌‌فارس واگذار شود، سهام ناچیزی در حد نیم‌‌‌درصد برای دولت در این شرکت باقی می‌‌‌ماند. محمود قامت، در مورد روش فروش بلوک سهام دولت افزود: فروش این سهام بلوکی به شکل نقد و اقساط سه‌ساله خواهد بود که حصه و آورده نقدی برای بلوک فولاد ۳۰‌درصد و برای بلوک هلدینگ خلیج‌فارس ۲۵‌درصد نقدی و بقیه به صورت اقساط خواهد بود. مزایده نیز از طریق بورس اوراق بهادار تهران خواهد بود، چون دو شرکت در بورس حضور دارند. او در مورد زمان برگزاری مزایده گفت: از طریق خود شرکت‌های بورسی اطلاعیه عرضه سهام روی سایت کدال سازمان بورس قرار داده می‌شود، اما تاکید بر این است که قبل از پایان سال‌جاری این مزایده برگزار شود. معاون واگذاری سهام و بنگاه‌‌‌های سازمان خصوصی‌‌‌سازی همچنین گفت: در جلسه هیات واگذاری همچنین مصوب شد دو شرکت دیگر نیز تا پایان سال عرضه شوند. یکی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که ۲۰‌درصد از سهام دولت در آن از طریق بازار سوم فرابورس به ارزش کلی ۲۴‌هزار و ۷۰۰میلیارد تومان خواهد بود که میزان آورده نقدی متقاضی ۱۵‌درصد و بقیه به صورت اقساط خواهد بود. او گفت: همچنین با مصوبه هیات واگذاری ۲۰‌درصد از باقی‌مانده سهام دولت در شرکت احیا استیل فولاد بافت از طریق بازار سوم فرابورس به قیمت پایه ۲۱۶۰ میلیارد تومان با ۴۰‌درصد آورده نقدی و بقیه به صورت اقساط واگذار می‌شود.

قامت همچنین اظهار کرد: آگهی عرضه این شرکت‌ها هفته آینده منتشر می‌شود و همه این شرکت‌ها با توجه به اهلیت‌‌‌سنجی متقاضی واگذار خواهند شد که دو شرکت فولاد و خلیج‌فارس از طریق بورس و توسعه نیشکر و احیا استیل فولاد از طریق فرابورس واگذار خواهند شد.