ورود اولین صندوق بخشی شیمیایی ایران؛ «پتروآگاه»

موافقت اصولی اولین صندوق بخشی کشور با نماد «پتروآگاه» توسط گروه آگاه گرفته شده است و به‌زودی پذیره‌‌‌نویسی می‌شود. به‌طور خاص در مورد این نوع صندوق توضیحاتی ارائه دهید.

صندوق‌های بخشی، عملا نوعی صندوق در سهام هستند. صندوق‌های در سهام بیشترین دارایی خود را در سهام شرکت‌ها و صنایع مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های بخشی هم بیشتر دارایی خود را به سهام اختصاص می‌دهند؛ با این تفاوت که به‌جای صنایع مختلف و زیاد، متمرکز بر صنعتی خاص فعالیت می‌کنند. وجود این نوع صندوق‌ها به توسعه‌‌ سرمایه‌گذاری کمک کرده و موجب متنوع‌‌‌تر شدن ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه کشور خواهد شد.

به نظر شما این نوع صندوق‌ها چه مزیت‌‌‌هایی می‌‌‌توانند برای سرمایه‌گذاران داشته باشند؟

از زوایای مختلفی می‌توان نقش و کارکرد این صندوق‌ها را بررسی کرد. از یکسو چون این نوع صندوق کاملا متمرکز بر یک صنعت است، مدیریت صندوق بر فرصت‌‌‌ها و چالش‌‌‌های آن احاطه دارد و از این رو می‌‌‌تواند سرمایه سرمایه‌گذاران را با لحاظ کردن مدیریت ریسک‌‌‌های موجود، به بخش‌‌‌های پربازده صنعت تخصیص دهد و از ظرفیت‌‌‌های سودآوری ایجادشده با ایجاد پرتفوی متنوع از شرکت‌های مختلف، استفاده کند. از منظر دیگر، صرفه‌‌‌جویی در وقت و زمان سرمایه‌گذاران برای تحلیل شرکت‌ها ایجاد خواهد شد. در بازار سرمایه، صنایع متعددی فعالیت می‌کنند که هر صنعت شرایط خاص خود را دارد و از عوامل مختلفی تاثیر می‌‌‌پذیرد. از طرفی شرکت‌های فعال در یک صنعت همگن نیستند؛ به این معنا که هریک ممکن است محصول تولیدی متفاوت و به تبع آن شرایط متفاوتی داشته باشد. تنوع شرکت‌ها، کار تحلیل و بررسی آنها را پیچیده و زمان‌بر می‌‌‌کند. اما صندوق بخشی این چالش را رفع می‌کند؛ زیرا سرمایه‌گذار کافی است در سطح صنعت تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرد؛ زیرا انتظار این است که مدیر صندوق بخشی با اشراف کامل به شرکت‌های صنعت مربوطه، بهینه‌‌‌ترین ترکیب را از شرکت‌های آن صنعت انتخاب کند. با این شرایط سرمایه‌گذاران از تحلیل تک‌‌‌تک شرکت‌های یک‌صنعت برای شناسایی شرکت بهتر بی‌‌‌نیاز خواهند بود.

گروه آگاه چه صنعتی را برای صندوق بخشی خود در نظر گرفته است؟

اولین صندوق بخشی بازار توسط گروه آگاه با نماد «پتروآگاه» در صنعت شیمیایی خواهد بود که در تاریخ ۲۳بهمن‌ماه پذیره‌‌‌نویسی آن آغاز می‌شود.

چرا صنعت شیمیایی؟

لیست بلندبالایی از دلایل انتخاب صنعت شیمیایی وجود دارد. این صنعت شامل شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌‌‌های سرمایه‌گذاری مرتبط آن با سهم ۲۵درصد، بزرگ‌ترین سهم را از ارزش کل بازار سرمایه ایران در اختیار دارد، بنابراین توان متنوع‌‌‌سازی بالایی ایجاد می‌کند. نزدیک به ۶۵شرکت در این صنعت قرار گرفته‌‌‌اند که سهام آنها در بازارهای بورس و فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد و هریک محصولات متفاوتی تولید می‌کنند. گستردگی محصولات تولیدی در این صنعت، در کنار امکان ایجاد پرتفویی متنوع برای صندوق، توانایی مدیریت ریسک را به دنبال خواهد داشت.

 همچنین این صنعت به دلیل اینکه پتانسیل سودآوری زیادی دارد، همواره از اصلی‌‌‌ترین انتخاب‌‌‌ها در پرتفوی سرمایه‌گذاری فعالان بازار سرمایه است. صنعت شیمیایی جزو صنایع صادرات‌محور دسته‌‌‌بندی می‌شود و از این لحاظ رتبه نخست صادرات غیرنفتی کشور در اختیار این صنعت است. صنعت شیمیایی در مقایسه با شاخص کل بورس و دلار در بلندمدت به‌مراتب بازدهی بالاتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و از این حیث صنعتی با ظرفیت کسب بازدهی مناسب است. از سوی دیگر با نسبت سود تقسیمی (DPS) در محدوده ۹۰درصد، صنعت شیمیایی در بین صنایع بورسی صنعتی با تقسیم سود بالاست که مورد توجه عموم سرمایه‌گذاران و به‌خصوص سرمایه‌گذاران حقوقی است. همچنین پتانسیل پذیرش شرکت‌های جدید هم در این صنعت وجود دارد که این مساله به ظرفیت این صنعت برای سودآوری و متنوع‌‌‌سازی در بلندمدت کمک می‌کند.

ترکیب دارایی‌‌‌های صندوق پتروآگاه به چه شکل خواهد بود؟

در ترکیب دارایی صندوق حداقل ۷۰‌درصد باید به سهام شیمیایی اختصاص پیدا کند و حداکثر تا ۱۰‌درصد از منابع صندوق می‌‌‌تواند به خرید سایر صنایع اختصاص یابد. لازم به ذکر است که با توجه به شرایط قیمت‌های جهانی و همچنین مقررات داخلی، در هر بازه زمانی ممکن است بخشی از این صنعت نسبت به بخش‌‌‌های دیگر از مزیت سودآوری بالاتری برخوردار باشد که تلاش مدیران این صندوق شناسایی به‌موقع این فرصت‌‌‌ها و بهره‌‌‌مندی از آنهاست. از منظر ریسک‌‌‌پذیری نیز این صندوق ریسک بیشتری در مقایسه با سایر صندوق‌های سهامی خواهد داشت؛ زیرا تنوع سرمایه‌گذاری صندوق‌های سهامی بیشتر است. اما در بلندمدت و به دلیل ظرفیت بالای سودآوری شرکت‌ها از این صنعت می‌‌‌توان بازدهی به مراتب بهتری نسبت به شاخص کل انتظار داشت.

به نظر شما این صندوق برای چه افرادی می‌‌‌تواند مناسب باشد؟

افرادی که می‌‌‌خواهند سرمایه خود را در بلندمدت در مقابل نوسانات ارزی پوشش دهند می‌‌‌توانند از ظرفیت صندوق بخشی پتروشیمی با توجه به صادرات‌محور بودن این صنعت، در ترکیب دارایی‌‌‌های سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند. سرمایه‌گذاران خرد که می‌‌‌خواهند در صنعتی خاص سرمایه‌گذاری کنند، صندوق‌ها و مدیران سبدهای اختصاصی سرمایه‌گذاری و شرکت‌های حقوقی فعال در بازار سرمایه همگی مخاطبان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بخشی هستند.