«زاگرس»: پتروشیمی زاگرس طی ۹‌‌‌ماه سال‌جاری، حدود ۱۷هزار و ۳۰۰میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش ۱۳درصدی همراه بوده است. در این میان سود ناخالص نیز، حدود ۳۳درصد افزایش یافته و در نهایت حاشیه سود ناخالص شرکت را نسبت به سال گذشته افزایش داده است. همچنین حاشیه سود عملیاتی شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل، بهبود یافته است. بهبود حاشیه سود عملیاتی ناشی از افزایش سایر درآمدهای عملیاتی شرکت بوده است. در این میان مالیات ۵۸۳میلیارد تومانی شرکت طی دوره ۹ماه، موجب شده است تا حاشیه سود خالص روند کاهشی به خود بگیرد. این در حالی است که با وجود رشد ۱۳درصدی درآمدها، نقد حاصل از عملیات ۷۴درصد کاهش یافته است.

«دقاضی»: بررسی گزارش‌های شرکت داروسازی شهید قاضی در دوره منتهی به پاییز سال‌جاری نشان می‌دهد که درآمد شرکت طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳۰درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سرعت رشد سود ناخالص، عملیاتی و سود خالص شرکت از رشد درآمدها عقب مانده و موجب شده است تا حاشیه سود این شرکت نیز روند کاهشی داشته باشد. همچنین جریان نقد ورودی حاصل از عملیات تنها ۹درصد افزایش یافته است.

«شفارا»: پتروشیمی فارابی، با انتشار گزارش‌‌‌های ۹ماهه خود از افزایش ۲۰درصدی درآمدهای عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. همچنین صورت سود و زیان شرکت نشان می‌دهد که با وجود بهبود حاشیه سود ناخالص و حاشیه سود عملیاتی، حاشیه سود خالص شرکت روند کاهشی به خود گرفته است. همچنین شرکت طی این مدت جزیان نقد خوبی را از محل درآمدهای عملیاتی کسب نکرده است.

«فسبزوار»: این شرکت نیز روز گذشته، صورت‌های سال مالی منتهی به ۳۰/ ۰۹/ ۱۴۰۱ خود را منتشر کرد. بررسی این گزارش نشان می‌دهد که درآمدهای عملیاتی نسبت به سال گذشته، ۱۰درصد کاهش یافته است. همچنین سود ناخالص با کاهش ۴۰درصدی و سود خالص با کاهش ۴۵درصدی همراه بوده است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد «فسبزوار»، کارنامه خوبی را در سال‌جاری از خود به جا نگذاشته است.

«غنیلی»: مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان، گزارش ۹ماهه سال‌جاری خود را منتشر کرد. صورت‌های مالی این شرکت نمایانگر آن است که درآمدهای عملیاتی طی این مدت ۲۵۳درصد افزایش یافته است. این در حالی است که حاشیه سودهای خالص و ناخالص شرکت، وضعیت چندان خوبی ندارد. با این حال، شرکت از محل درآمدهای عملیاتی، جریان نقدی نسبتا خوبی را به ثبت رسانده است.

«شتران»: پالایش نفت تهران، با انتشار گزارش ۹ماهه حسابرسی‌نشده خود، از افزایش ۸۵درصدی درآمدهای عملیاتی خود خبر داد. افزایش سودآوری این شرکت حاکی از آن است که روند حاشیه سود آن رو به بهبود است. با این حال، جریان نقد حاصل از عملیات تنها ۶۷درصد رشد کرده است.

«دامین»: رشد ۸۸درصدی درآمدهای عملیاتی شرکت داروسازی امین، مجموع درآمدهای عملیاتی این شرکت را طی ۹ماهه سال‌جاری، به ۷۲۱میلیارد تومان افزایش داده است. همچنین بررسی صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد که حاشیه سود در داروسازی امین روند باثباتی داشته است.

با این حال جریان نقد حاصل از عملیات طی این مدت، ۴۸درصد کاهش یافته و این امر به این معنی است که با وجود رشد بالای درآمد و فروش جریان نقد بسیار کمی به شرکت جذب شده است.

«فخاس»: بررسی گزارش‌‌‌های ۹ماهه شرکت فولاد خراسان نشان می‌دهد که با وجود رشد ۲۲درصدی درآمدهای عملیاتی سود ناخالص و سود خالص شرکت با کاهش ۲۵درصدی همراه بوده است. با این حال، جریان نقد حاصل از عملیات شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲۰۰درصد افزایش یافته است.

«سممتاز»: شرکت سیمان ممتاز کرمان، طی دوره ۹ماه سال‌جاری، ۶۳۴میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۹درصد افزایش یافته است. از طرفی افزایش ۱۴۲درصدی حاشیه سود خالص شرکت حکایت از آن دارد که روند حاشیه سود خالص شرکت بهبود یافته است. یکی دیگر از نکات مثبت این شرکت، افزایش ۱۰۸درصدی جریان نقد حاصل از عملیات بوده است.

«مارون»: پتروشیمی مارون یکی دیگر از شرکت‌های پتروشیمی است که کارنامه خوبی در سه‌فصل سال‌جاری به جا نگذاشته است. درآمد این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴درصد افزایش یافته و سود خالص نیز با کاهش ۴۰درصدی همراه بوده است. این در حالی است که جریان نقد حاصل از عملیات نیز ۳۶درصد کاهش یافته است.

«سامان»: بانک سامان نیز در صورت‌های مالی ۹ماه منتهی به ۳۰/ ۰۹/ ۱۴۰۱ با رشد ۱۳۷درصدی به لحاظ درآمدی همراه بوده است. همچنین سود خالص این بانک، ۱۸۶درصد رشد کرده است. با این حال جریان نقد حاصل از عملیات در بانک سامان ۴۱درصد کاهش یافته است.

«پاسا»: با وجود بهبود حاشیه سود ناخالص شرکت ایران یاسا تایر و رابر در ۹ماه سال‌جاری، روند حاشیه سود خالص با کاهش مواجه شده است. همچنین با وجود رشد ۴۵درصدی درآمدهای عملیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل، جریان نقد حاصل از عملیات، ۲۳۴درصد افزایش یافته است.

«غشهد»: شهد ایران، برخلاف سایر شرکت‌های گروه غذایی نتیجه خوبی از عملیات ۹ماهه خود در سال‌جاری نگرفته و درآمدهای عملیاتی ۷۵درصد کاهش یافته است.

با این حال حاشیه سود خالص اندکی بهبود یافته است. جریان نقد حاصل از عملیات نیز در این دوره برخلاف دوره مشابه سال قبل، با خروجی نزدیک به ۳۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان همراه بوده است.