p11 copy

صنعت خودرو؛ صنعتی با بازدهی خوب

گزارش آذرماه صنعت خودرو نشان می‌دهد که این گروه طی ماه‌‌‌های اخیر به‌واسطه عرضه محصولات ایران‌خودرو و سایپا و سایر شرکت‌های خودروساز، در بورس‌کالا کارنامه خوبی از خود به‌جا گذاشته و در صورت تداوم عرضه این محصولات در تالار نقره‌‌‌ای، همچنان آینده خوبی در انتظار این صنعت خواهد بود. در میان شرکت‌های این گروه، «خدیزل» و «خاور» جزو شرکت‌هایی هستند که بیشترین رشد را نسبت به میانگین ماهانه فروش خود در سال 1401 داشته‌اند. «خدیزل» با رشد نزدیک به 112‌درصد و «خاور» با رشد 110درصدی از میانگین ماهانه فروش خود فاصله زیادی گرفته‌اند. همچنین درآمد این شرکت‌ها از ابتدای سال مالی تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از 200‌درصد افزایش یافته است. این دو شرکت بخشی از افزایش درآمد خود را علاوه بر افزایش نرخ، به‌واسطه افزایش تولید و فروش به ثبت رسانده‌‌‌اند. علاوه بر این دو شرکت، «خوساز» نیز وضعیت خوبی را به لحاظ درآمدی کسب کرده است. درآمد این شرکت نسبت به سال گذشته 115‌درصد و نسبت به میانگین ماهانه فروش 68‌درصد با رشد همراه بوده است.

گروه زراعت؛ رشدی خوب و پایدار

گروه زراعت از جمله صنایعی است که از حذف ارز ترجیحی در سال اخیر، درآمد خوبی کسب کرده است. این امر، گروه را به‌شدت جذاب کرده و بازدهی خوبی نصیب سهامداران آن شده است. «زملارد»، «زشریف» و «تلیسه» از جمله شرکت‌هایی هستند که شرایط بهتری نسبت به سایر بنگاه‌‌‌های این صنعت داشته‌اند. همچنین نکته جالبی که توانسته است توجه سرمایه‌گذاران را جلب کند، این است که رشد جریان نقدی عملیاتی این سه‌شرکت در نیمه اول سال از رشد فروش آنها فاصله گرفته و این امر نمایانگر آن است که این سه‌نماد، عملیات تجاری خود را با نقدینگی بیشتر انجام می‌دهند.

گروه آرام سیمان

گروه سیمان نیز طی یکی دو سال اخیر رشدی پایدار و ملایم داشته و با قیمت‌گذاری محصولات این صنعت در بورس‌کالا، وضعیت بهتری پیدا کرده است. اما قطعی برق و گاز در زمستان تهدید جدی و ریسک مهمی برای این صنعت تلقی می‌شود. در میان مهلکه گازی که برای این صنعت و برخی از گروه‌‌‌های دیگر به وجود آمده است، «سفانو» و «سیلام» نتیجه خوبی از فعالیت آذرماه خود گرفته‌‌‌اند. این دو شرکت سیمانی به دلایل جغرافیایی و مناطقی که در آن مشغول فعالیت هستند، از تقاضای بالایی برای محصولات خود برخوردارند که این امر آینده خوبی را برای این دو شرکت رقم خواهد زد. «سفانو» با رشد نزدیک به 83‌درصد و «سیلام» با رشد 85درصدی بهترین عملکردها را به لحاظ درآمدی در 9ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت رسانده‌‌‌اند. همزمان «سفانو» با رشد بیش از 73درصدی درآمدها نسبت به میانگین ماه‌‌‌های اخیر و «سیلام» با رشد نزدیک به 35درصد نسبت به میانگین ماهانه فروش، جزو بهترین شرکت‌های صنعت سیمان به شمار می‌‌‌آیند. از میان این دو شرکت، «سیلام» جریان نقدی خوبی را از عملیات اصلی شرکت جذب کرده است.

سربلندی روی در گروه فلزات اساسی

فضای رکودی حاکم بر صنعت فلزات اساسی، طی یک‌سال اخیر، اهمیت این صنعت را برای سرمایه‌گذاران کمرنگ کرده بود. همچنین برخی از دستورالعمل‌‌‌ها مانند وضع تعرفه صادرات در ابتدای سال‌جاری، ریسک این صنعت را دوچندان کرد. در مقطع کنونی با افزایش قیمت دلار به نظر می‌‌‌رسید، این صنعت شرایط بهتری را تجربه کند. همچنین دستورالعمل بورس‌کالا مبنی بر قیمت‌گذاری محصولات این صنعت با نرخ ارز توافقی می‌توانست پتانسیل خوبی برای این گروه ایجاد کند. اما با سیاست تثبیت ارزی فعلی، سرنوشت فولادی‌‌‌ها و فلزات اساسی نیز با ابهام روبه‌رو شده است. در کنار این موارد، کمبود انرژی نیز بر روند فعالیت‌‌‌های شرکت‌های فولادی موثر بوده است.  «فراور» و «فاسمین»، جزو شرکت‌هایی هستند که بیشترین رشد فروش را از ابتدای سال مالی نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌‌‌اند. این دو شرکت بیشترین رشد درآمد فروش را در آذرماه نسبت به آبان‌ماه به ثبت رسانده‌‌‌اند. همچنین رشد بیش از 536درصدی درآمدهای «فمراد» از ابتدای سال مالی نسبت به مدت مشابه سال قبل، قابل‌توجه است. به لحاظ نقدینگی نیز رشد جریان نقدی «فراور» نسبت به رشد درآمدهای عملیاتی بسیار کمتر بوده است. از سوی دیگر، جریان نقد عملیاتی در «فاسمین» و «فمراد»، با سرعت بالایی از رشد درآمدهای عملیاتی پیشی گرفته است که نکته مثبتی برای این دو نماد به حساب می‌‌‌آید.

قندی‌‌‌ها؛ صنعتی یکدست

صنعت قند و شکر نیز به‌واسطه افزایش نرخ‌های بالایی که دریافت کرده و منافعی که از حذف ارز ترجیحی به دست آورده، وضعیت مطلوبی را برای خود رقم زده است. تمام شرکت‌های این صنعت شرایط مطلوبی دارند، اما در این میان، «قچار» و «قشکر» از سایر رقبای خود در این صنعت پیشی گرفته‌اند و «قشکر» با رشد بیش از 703درصدی درآمدها از ابتدای سال مالی نسبت به مدت مشابه قبل، بهترین رشد را در میان قندی‌‌‌ها به لحاظ درآمدی داشته است. «قچار» نیز با افزایش 114درصدی درآمدها از ابتدای سال مالی تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل و رشد 221درصدی درآمد شرکت در آذرماه نسبت به میانگین ماهانه فروش در سال‌جاری، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. این دو نماد به لحاظ نقدفروشی وضعیت خوبی ندارند و حتی جریان نقد حاصل از عملیات «قچار» منفی بوده و پول زیادی از فعالیت عملیاتی این شرکت خارج شده است.  نماد «قزوین» با ثبت رشد 158درصدی فروش از ابتدای سال مالی تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ملایمی را در این صنعت محقق کرده است. اما نکته مثبت این نماد این است که رشد جریان نقدی عملیاتی همگام با رشد درآمدها شرایط جذاب‌‌‌تری را رقم زده است.

انتخاب درست از میان کاشی‌‌‌سازها

«کحافظ» با ثبت رشد درآمدی 181درصدی از ابتدای سال مالی تا آذرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در صدر افزایش درآمدها قرار دارد. همچنین درآمد فروش این نماد در آذرماه نسبت به میانگین ماهانه فروش در سال‌جاری، 24‌درصد رشد کرده است. اما جریان نقدی عملیاتی این شرکت برخلاف درآمدهای عملیاتی روند کاهشی داشته و همین امر جذابیت این شرکت را کاهش داده است. از طرف دیگر «کسعدی» با وجود رشد 33درصدی مجموع درآمدها در سال اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل، جریان نقدی خوبی را در روند تجاری خود نسبت به درآمدهای عملیاتی در 6ماه منتهی به شهریورماه جذب کرده است. این امر سبب شده است تا انتخاب درست شرکت‌ها در این صنعت کمی با پیچیدگی همراه باشد.

سه نماد جذاب در گروه تایر و لاستیک‌ساز‌‌‌ها

گروه تایرسازها به‌واسطه افزایش نرخ‌هایی که در ابتدای سال‌جاری دریافت کرد، توانست درآمد نسبتا خوبی را رقم بزند. با افزایش نرخ ارز، در صورتی که شرکت‌های این گروه بتوانند نرخ‌های خود را با افزایش بهای تمام‌شده تعدیل کنند، این پتانسیل را دارند که درآمدهای فعلی را دوباره تکرار کنند. درآمد «پسهند» از ابتدای سال مالی تا پایان آذرماه، حدود 49‌درصد افزایش یافته است، این درحالی است که درآمد آذرماه شرکت نسبت به میانگین ماهانه فروش در سال‌جاری، حدود 60‌درصد با افزایش همراه بوده است. «پتایر» نیز نسبت به میانگین ماهانه فروش، رشد 31درصدی را تجربه کرده است. درآمد «پکویر» نیز از ابتدای سال مالی تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 44درصد افزایش یافته است. رشد جریان نقدی حاصل از فعالیت‌‌‌های عملیاتی نیز در این سه‌نماد در 6ماه اول سال از رشد درآمدهای عملیاتی پیشی گرفته است.

نگاهی به گروه محصولات شیمیایی

بررسی گزارش‌‌‌های ماهانه صنعت محصولات شیمیایی نشان می‌دهد که عمده شرکت‌های این صنعت، به‌واسطه کاهش قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت گاز خوراک نتوانسته‌اند رکوردهای خوبی را به لحاظ درآمدی ثبت کنند. همچنین تعطیلی برخی از واحدهای پتروشیمی به دلیل کمبود گاز، یکی از مخاطره‌‌‌های این صنعت به شمار می‌‌‌آید. در صورتی که دستورالعمل بورس‌کالا مبنی بر تغییر نحوه قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی از دلار نیما به دلار بازار توافقی، تحقق یابد، شرایط بهتری برای این صنعت رقم خواهد خورد.  «شکام» با افزایش 110درصدی درآمدها از ابتدای سال مالی نسبت به مدت مشابه سال قبل و رشد 52درصدی درآمد آذرماه نسبت به میانگین ماهانه فروش در سال‌جاری، عملکرد خوبی را در این صنعت به ثبت رسانده است. در کنار این نماد، «کلر» و «شصفها» نیز رشد درآمدی خوبی را تجربه کرده‌‌‌اند. در میان آروماتیک‌‌‌سازها، پتروشیمی نوری با افزایش بیش از 40درصدی درآمدها نسبت به میانگین ماهانه فروش کارنامه مالی خوبی را در آذرماه برجا گذاشته است.

وضع دارویی‌‌‌ها خوب شد

صنعت دارو نیز پس از حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال‌جاری، از منافع این سیاست بهره‌‌‌مند شده و عملکرد مالی خوبی برای این گروه بورسی پیش‌بینی می‌‌‌شد. در مقایسه درآمدهای ماهانه شرکت‌های دارویی، ذکر این نکته ضروری است که در این صنعت دوره وصول مطالبات، نقدفروشی یا نسیه‌فروشی، اهمیت بالایی دارد و به نظر می‌رسد بررسی این موضوع نیز ذهنیت درست‌‌‌تری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.  «ریشمک» از ابتدای سال مالی تا پایان آذرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش 510درصدی فروش را تجربه کرده است. همچنین «درهاورد»، «دلقما»، «دفرا» و «دکیمی»، رشد خوبی را به لحاظ درآمدی از ابتدای سال مالی خود به ثبت رسانده‌‌‌اند. در این میان «دفرا» پایین‌‌‌ترین دوره وصل مطالبات را به خود اختصاص داده است.